NOVÉ ZÁMKY/DVORY NAD ŽITAVOU. Hoci pedagógovia počas uplynulého polroka prvákov neznámkovali, na vysvedčení mali na výber z dvoch možností. Mohli použiť klasické známkovanie vo forme číslic od 1 do 5 alebo slovné hodnotenie.
Niektorí učitelia opísané zmeny neschvaľovali a rodičom vopred vysvetlili, ako majú chápať význam slovného hodnotenia. Mama prváka Dávida, ktorý pre chorobu nebol v škole posledné dva januárové týždne, len nechápavo krútila hlavou pri správach o problémoch s vysvedčeniami. „Dostali sme výpis známok so slovným hodnotením. Musela som si ho chvíľu študovať, kým som pochopila niektoré výrazy. Syn mal v jednotlivých predmetoch hodnotenie veľmi dobre, no keďže za našich čias sa používal výraz výborný, v prvej chvíli som nevedela, či je to jednotka alebo dvojka,“ zdôverila sa nám Dvorčanka Gabika.
Keďže slovné hodnotenie sa od číselného odlišuje tým, že je štvorstupňové (veľmi dobre, dobre, uspokojivo, neuspokojivo), na niektorých školách priložili k vysvedčeniu aj stručný popis výsledkov žiaka.
„Rodič sa vždy zaujíma o to, v čom má jeho dieťa rezervy. V školskom vzdelávacom programe sme všetkých prvákov hodnotili slovne, robili sme to aj doteraz. Rozdiel je len v tom, že nedostávali polročné vysvedčenie,“ zhodli sa viaceré učiteľky 1. ročníka. Podľa riaditeľky ZŠ na Mostnej ulici v Nových Zámkoch je hodnotenie najmenších detí miernejšie ako vo vyšších ročníkoch: „V známke sa zohľadňujú viaceré veci, nie je to až také jednoznačné ako na druhom stupni. Neviem však, či od budúceho roka slovné hodnotenie nezameníme za číselné známkovanie.“
„Mnohí rodičia prváčikov pripisujú známkam väčšiu váhu, než by bolo žiaduce. Naopak, v ôsmom či deviatom ročníku, kde známky zohrávajú dôležitú úlohu, tomu tak už nie je,“ podotkla pedagogička Anna Rožková. V rámci otvorenej hodiny v 1. triede ZŠ vo Dvoroch nad Žitavou so svojimi žiakmi predviedla všetko, čo sa od septembra naučili. Hravou formou vtiahli do vyučovacieho procesu aj predškolákov, ktorí sa so svojimi rodičmi prišli pozrieť na to, čo ich onedlho čaká. Pochvalou nešetrila a povzbudzovala tak jednotkárov, ako aj tých slabších. Zrejme aj v tomto prípade platí, že spôsob podania je aspoň tak dôležitý ako samotná správa.
Vďaka správnemu psychologickému prístupu tak známky na vysvedčení deťom neubrali z elánu. Školu navštevujú radi a tešia sa na ďalšie objavovania v ríši poznatkov.
Polročné vysvedčenia i výpis známok boli školáci povinní vrátiť pedagógom. Rodičia svojím podpisom potvrdili, že ich prezreli. Na konci školského roka budú rozdávať originálne tlačivá aj tie školy, ktorým vysvedčenia nedoručili včas.
(AP)