Sobota, 5. december, 2020 | Meniny má OtoKrížovkyKrížovky

Železnicu má v práci aj doma v izbe

SPOD KOTLA ZAHRČÍ zvuk nakladaného uhlia. Rušeň odbrzdí, rozsvieti svetlá, zapíska a pomaly odfukuje vpred. Vzápätí zaškrípu brzdy a hnacie kolesách sa pomaly zastavujú. Model je takmer dokonalou kópiou najrýchlejšej východonemeckej parnej lokomotívy DR

Bohumil Štujber pochádza z Bratislavy, ale domov má v Nových Zámkoch. Dvadsiaty ôsmy rok robí na železnici. Dostal sa s ňou k Eiffelovke, pod švajčiarske Alpy aj za polárny kruh. „Chodili sme do Maďarska po Saxoniu. Rýchlik sme prevzali v Komárome a šli sme do Břeclavi, kde sme ho odovzdávali Českým dráham. Vtedy jazdil až do Drážďan,“ hovorí železničiar a zberateľ v jednej osobe. „Maďarskí kolegovia nám poradili zájazd do Škandinávie. Človek cestuje tri dni a dostane sa až za polárny kruh. Lenže iba jeden a pol mesiaca v roku. Tritisíc metrov nad morom je zamrznuté jazero a dolu pod ním kvitnú ruže.“
B. Štujber sa vlakom doviezol do švédskej železorudnej aglomerácie Kiruna aj nórskeho prístavu Narvik. Dostal sa do kabíny strojvodcu jednej z najsilnejších elektrických lokomotív sveta, videl vyše 5 500-tonové transporty rudy a v Narviku vojnový pamätník z nemeckého tanku Panther. Má fotografie a množstvo záznamov, ktoré by vystačili na celý cestopisný film. Jeho hlavnou záľubou sú však mašinky v omnoho menšej mierke.
Modelový rušeň dokonca dymí
Prvý elektrický vláčik dostal Bohumil Štujber ako päťročný. Dnes má vyše 150 vagónov a približne stovku lokomotív. V panelákovom byte ich nemôže všetky naraz ani vystaviť, nieto ešte spojazdniť. Väčšinu má vo vitrínach a skrinkách, na obdiv vystavuje len tie najpozoruhodnejšie. „Kedysi som začínal so železničkou TT v mierke 1: 120. Lenže tam sa na lokomotívach otáčali podvozky spolu aj s nárazníkmi – kto to kedy videl na riadnej mašine? Prešiel som teda na najvernejšiu modelovú železnicu H0 s rozchodom 16,5 milimetra,“ hovorí Bohumil Štujber.
„Najprv som zbieral analógové modely, dnes sa už venujem digitálnym. Každá lokomotíva má vlastný lokodekodér, dá sa osobitne ovládať a dokáže sa správať ako ozajstná.“
Dvadsaťcentimetrové elektrické mašinky majú nezávislé osvetlenie podľa smeru jazdy, plynulo sa rozbiehajú a brzdia, vydávajú zvuk motora, bŕzd, píšťaly aj odfukujú ako skutočné parné rušne. Jeden parný model dokonca dymí z komína, lokomotíva španielskej spoločnosti má zasa (údajne ako jediná) vypracované nezávislé parné kúrenie. Toto už sú modely priam pre labužníka. Bohumil Štujber ich nielen zbiera – o ich skutočných predlohách vie veľa zaujímavých podrobností.
„Konštruktér podvozku tejto malej laminátky 489 by si podľa mňa zaslúžil Nobelovu cenu. Vo Švajčiarsku ich postavili 25 a u nás v Škodovke na nich stavali naše lokomotívy,“ hovorí. „Najnovší model ICE 420 z Nemecka majú Holandské spolkové dráhy a v ruskej žurnalistike som čítal, že Rusi ich vraj objednali na trať Moskva – Sankt Peterburg. Táto motorová jednotka OBB je modelom jedinej súpravy, ktorá kedysi jazdila z Bratislavy do rakúskeho Wolfstahlu. A tieto ruské mašiny (vyťahuje starší parný rušeň z archívnej vitríny) dodnes behajú na čínskych železniciach. Ale nájdu sa tam ešte aj naše škodovky.“
Kačenka, Bobina, Gorila a Sergej
Laik si pod týmito názvami možno predstaví psíkov, železničiari však nimi pomenovali lokomotívy. Každá má svoju osobitosť. Ako nám B. Štujber vysvetlil, naše Gorily vraj boli schopné dosiahnuť rýchlosť 200 kilometrov za hodinu. Rakane zasa patrili k najvýkonnejším strojom na horských tratiach. Jednou z najpopulárnejších dízlových lokomotív býval Sergej. Málokto už vie, že jeho pomocný motor sa používal v ruských ponorkách. Medzi lokomotívami nájdete Bastarda, Bobinu, Somára, Okuliarnika i Princeznú.
Novozámocký zberateľ má v zbierke súpravu Orient Express, nemecký historický vlak Rheingold, osobitne si však váži model anglického Mallardu, ktorého veľká predloha dosiahla v roku 1938 rýchlostný rekord parných lokomotív 202,7 kilometra za hodinu. „Tento model len tak nezoženiete. Bol to vianočný dar,“ pochválil sa. „Má odpružené nárazníky, originál šróbovku, na niektorých častiach je osemnásťkarátové zlato. Veľmi si cením historickú parnú lokomotívu, na ktorej vraj kedysi Lenin ušiel z Fínska do Ruska. Tú som skladal sám, dorábal som aj interiéry na osobných súpravách. Chcel by som ešte osadiť lokodekodéry do niektorých funkčných mašín. Treba na to dobré oči, je to jemná mechanika. A drahá. Mašinky takéhoto druhu sú koníčkom, zábavou i radosťou, ale hlavne drahou záležitosťou. Obdivujem trpezlivosť a pochopenie mojej manželky.“
Hrdosť i nostalgia
Železničiari bývali osobitnou kastou zamestnancov, stavovská súdržnosť pretrvala dodnes. Od českých kolegov prenikla klebeta, že Škodovka chystá novú lokomotívu. Bude vraj premávať na trase Berlín – Praha - Bratislava – Budapešť a príde aj do Nových Zámkov. Počas testovacích jázd má byť spriahnutá s Gorilou. B. Štujber nám ukázal model autovlaku, aký mal premávať na Slovensku (ešte pred niekoľkými rokmi sa uvažovalo, že by vozil turistov do Podhájskej). Nostalgicky hovorí o Kačenke – parnej lokomotívke, ktorá pred pár rokmi ešte stála v novozámockom depe. „Vzali ju do depozitára v Bratislave, vraj na opravu. Podľa mojich kolegov tam doteraz zarastá trávou,“ tvrdí.
V septembri 2009 sa v Anglickú chystá veľké celosvetové stretnutie parných lokomotív. Mali by tam byť aj všetky rušne bývalých Československých štátnych dráh. Svet konečne možno opäť uvidí na trati vrchol československej produkcie parných lokomotív – Albatros. V roku 1954 ich Škodovka vyrobila pätnásť, v roku 1964 dosiahla jedna z nich rýchlosť 162 kilometrov za hodinu, čo bol rekord našich parných lokomotív.
Bohumil Štujber by na tomto celosvetovom stretnutí nerád chýbal.
MIROSLAV ANTONI

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na výpadok elektriny vás môže upozorniť aj SMS
  2. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  3. Mikuláš s Majkom Spiritom? Môžete si ho užiť u vás doma
  4. Štedré dni s Niké: Vyhraj lyže s podpisom Petry Vlhovej!
  5. Do Turecka sa dostanete bezpečne z Bratislavy bez potreby testu
  6. Tip na vianočný darček? Kvalitný zrak so zľavou 1 000 €
  7. Budeme môcť v budúcnosti pracovať len z domu?
  8. 8 inšpirácií, ako využiť zvyšky jedla a nič nevyhodiť
  9. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  10. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  1. Mikuláš s Majkom Spiritom? Môžete si ho užiť u vás doma
  2. Väčšina fajčiarov dala deťom cigarety, ak si vypýtali
  3. Podcast: Jeden lístok, veľa tratí
  4. Čo musíte vedieť, ak chcete prežiť Vianoce v zdraví a so svojimi
  5. Nová škôlka 21. storočia na Kramároch
  6. Do Turecka sa dostanete bezpečne z Bratislavy bez potreby testu
  7. Štedré dni s Niké: Vyhraj lyže s podpisom Petry Vlhovej!
  8. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  9. Prvá 2-stupňová akumulátorová snehová fréza na trhu
  10. COOP Jednota je najdôveryhodnejším slovenským predajcom potravín
  1. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 703
  2. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 13 004
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 623
  4. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 9 616
  5. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 9 213
  6. Aká je chémia vôní 9 043
  7. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom 8 659
  8. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 567
  9. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy 8 338
  10. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 8 008
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Nitra, Galanta a Šaľa - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Nitra

Obchodovali s anabolikami aj tabletkami na sex, polícia privierala oči. Bývalý silák dostal 23 rokov

Rozsudok je už právoplatný. Odsúdeným prepadne majetok v prospech štátu.

V kauze boli odsúdení štyria muži a jedna žena.

V centre Nitry otvorili po dlhých mesiacoch chodník, ešte nie je skolaudovaný

Novú cestnú svetelnú signalizáciu zapnú do kolaudácii, má byť o týždeň.

Na stanici v Nitre napadli muža po tom, ako upozornil na rúško

Incident sa stal v čakárni na autobusovej stanici.

Dvaja muži sedeli v čakárni bez rúška. Útočil muž vľavo.

Nemocnica v Zlatých Moravciach zaznamenala výrazné zlepšenie aktuálneho stavu

Znížil sa počet pozitívnych pacientov aj zamestnancov.

Ilustračné foto.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Na stanici v Nitre napadli muža po tom, ako upozornil na rúško

Incident sa stal v čakárni na autobusovej stanici.

Zdravotná sestra z Čadce prekonala COVID-19: Myslela som si, že zomriem

Pri pociťovaní príznakov sa začala liečiť sama. Bola to chyba.

AKTUÁLNE: V Čadci našli ďalších utečencov

Ich strastiplná cesta sa skončila na Kysuciach.

Aktualizované o vyjadrenie Park Snow Donovaly a predsedu NR SR

Na Donovaloch otvorili lyžiarsku sezónu. Nie je jasné, ako dlho potrvá

Minister Doležal konštatoval, že minimálne do pondelka (7. 12.) môžu byť otvorené všetky lyžiarske strediská. Na pandemickej komisii očakáva vecnú a konštruktívnu diskusiu o osude tohtoročnej lyžiarskej sezóny.

Už ste čítali?