Niektoré šrotoviská zošrotovali autá aj po minutí dotácie. Išlo o vysunuté pracoviská, ktoré nemali prístup k počítačovému online systému registrácie zošrotovaných áut. Výsledkom je, že niektorí ľudia nemusia mať už staré auto a zároveň ani dotáciu vlády na nové. Môžu len dúfať, že vláda šrotovné obnoví.
Systém uzatvorili
Štátna dotácia na kúpu auta motivovala vodičov zbaviť sa aj novších funkčných áut. Početnou skupinou boli desať až dvanásťročné autá.
Systém ezap.sk zverejňoval len sumu už pridelených dotácií. Mohlo sa tak zdať, že voľných miliónov je ešte dosť. V čase, keď sa systém zatvoril - teda o pol ôsmej večer minulú stredu, hovoril posledný údaj o vyčerpaní necelej polovice 33-miliónovej dotácie.
Väčšina šrotovísk v tom čase stále pracovala. O skončení vládnej akcie sa dozvedeli, keď chceli do systému zadať údaje o starom aute, ktoré sa chystali zošrotovať. Keď im to nešlo, prestali autá brať v domnienke, že systém sa zatvoril.
„Systém sme uzatvárali večer, keď sa už pracovný čas skončil, nemôžeme predpokladať, že niekto napriek tomu bude nahadzovať údaje, ktoré mal nahadzovať a dávať ľuďom doklady pri prevzatí áut,“ povedala výkonná riaditeľka Združenia automobilového priemyslu Mária Nováková.
„Viete si predstaviť tú paniku, ktorá by nastala po tom, keby sme zverejnili, že večer o pol ôsmej uzavrieme systém?“ obhajovala v piatok postup združenia.
Rozhodnutie v pondelok
Po našom piatkovom telefonickom prieskume sme objavili firmu, ktorá má 15 zberných miest, ale len jedno autorizované pracovisko s prístupom na internet. Majiteľ firmy, ktorý si neželal byť menovaný, nám povedal, že niekoľko áut prijali bez toho, aby ich zaregistrovali v systéme ezap.sk.
Čo bude s tými, ktorí svoje auto dali zošrotovať, no doklad im chýba, ukáže až pondelkové zasadnutie Rady pre hospodársku krízu - na nej sa rozhodne aj o tom, či ešte nejaké šrotovné vôbec bude.
„Ak bude šrotovné predĺžené, tak dúfam, že sa občania poučia a na doklad z elektronického systému si počkajú a neodídu bez neho,“ povedala Nováková.
Autor: ZZ, VJ