l
ŠAĽA. Riaditeľky a učiteľky materských škôl v Šali absolvovali školenie k tvorbe nových školských vzdelávacích programov.
„Materské školy od roku 1989 museli obhajovať opodstatnenosť svojej existencie. Aby boli niečím iné, začali do svojich programov preberať rôzne nové formy a metódy filozofie známe nielen u nás, ale aj v zahraničí. Väčšinou išlo o alternatívne pedagogické smery, ktoré umožňovali uplatňovať nové stratégie a metódy rozvoja osobnosti dieťaťa. Najrozšírenejšou a štátom schválenou bola metodika Krok za krokom. Od 19. júna 2008 sa začalo s uplatňovaním štátneho vzdelávacieho programu Isced 0, teda štátneho vzdelávacieho programu pre materské školy. Jeho tvorbu ovplyvnili viaceré vzdelávacie koncepcie, najmä tvorivo-humanistická, z ktorej vychádza aj Milénium - Národný program rozvoja výchovy a vzdelávania v Slovenskej republike. Poslanci ho schválili v roku 2002. V strede záujmu tejto koncepcie je dieťa ako aktívne vzdelávajúci sa subjekt,“ povedala nám Anna Dluhošová zo Školského inšpekčného centra Nitra, pracovisko Komárno.
Aj tomuto programu venovali pozornosť v rámci svojho vzdelávania sa učiteľky materských škôl v Šali. Získali aj informácie o novom školskom zákone.
„My im dávame iba základné vzory a návody, akési metodické usmernenie. Zároveň sme ich bližšie oboznámili aj s obsahovými a výkonovými štandardami, ktoré sa v histórii vzdelávacích, výchovných, či výchovno-vzdelávacích programov pre materské školy objavujú po prvýkrát“, dodala Dluhošová.
Podľa nového vzdelávacieho programu dieťa nemá byť iba pasívnym prijímateľom informácií. Už v materskej škole by sa dieťa malo učiť riešiť problémy, byť tvorivé, kriticky prijímať informácie, navrhovať nové riešenia, vyjadrovať svoj názor, ale aj akceptovať iný. Učiteľky dostávajú priestor na uplatňovanie nových aktivizujúcich učebných metód a stratégií, ako je napríklad aj zážitkové či projektové učenie. Pre deti pred-školského veku zostáva stále dominantná hra, ktorá otvára priestor na prejavenie iniciatívy dieťaťa a jeho tvorivosti. Plnenie nového štátneho vzdelávacieho programu je záväzné aj pre cirkevné a súkromné materské školy, ktoré sú tiež financované zo štátneho rozpočtu. Môžu si však vyberať vlastné metódy a formy vzdelávania detí.