O druhú vlnu poskytovania príspevkov na kúpu nového auta výmenou za likvidáciu staršieho vozidla bol medzi motoristami obrovský záujem. Získať mohli zľavu dvetisíc eur na nové auto po zošrotovaní starého.
Kompletné auto
Minulú stredu okolo obeda, teda na tretí deň po spustení druhej vlny, odovzdali podľa registra ľudia na likvidáciu zhruba 16 700 áut. Štátna podpora bola pritom nastavená tak, že vystačila maximálne na 22 100 vozidiel. Vláda na druhú vlnu vyčlenila 22,1 milióna eur. Štát tak poskytol Slovákom na kúpu nového auta tisíc eur, pokiaľ predajca poskytne rovnakú zľavu. Po odovzdaní svojho auta záujemcu zapísali do elektronického systému a zľavu mu v celkovej výške poskytol predajca nového auta. Štát dodatočne vyplatí dotáciu predajcovi.
Podmienkou získania zľavy bolo potvrdenie o odovzdaní auta a o trvalom odhlásení starého auta z evidencie. Priamo v Nitre autá nešrotovali, len vykupovali na recykláciu. O šrotovné ale záujemcovia požiadať mohli aj tu. V Mlynárciach tak mohli odovzdať auto staršie ako desať rokov, ktoré muselo byť navyše kompletné - s motorom, prevodovkou, nápravou aj karosériou.
Facky aj búračka
Po zavedení šrotovného mali na autovrakovisku v Nitre neporovnateľne viac zákazníkov ako predtým, keď autá vykupovali za 33,20 eura len na recykláciu. Niektorí čakali v rade už od štvrtej ráno, aby „stihli“ využiť šrotovné. „Predtým sme mávali dvoch zákazníkov denne, po zavedení šrotovného aj tridsia- tich,“ hovorí Vladimír Breča z autovrakoviska. Podľa neho kto odovzdal starú embéčku, ten si pochvaľoval. „Boli aj takí, čo priniesli málo jazdené, dobré auťáky. Takým sa čudujem, asi sa chcú len ukázať pred susedmi, že zase majú nové auto,“ povedal Vladimír Breča.
Na jeho autovrakovisku mali minulú stredu plno, autá už neprijímali. „Nemá nám to kto odviezť,“ povedal majiteľ. Z dvora sa autá vozia do Banskej Bystrice, kde ich šrotujú.
Počas trvania šrotovného si so šoférmi on aj jeho kolegovia užili svoje. Zažili búračku, bitku aj vyhrážanie. „Dvaja do seba naschvál nabúrali s novými autami. Nečakali na šrotovné, ale uviazli v kolóne čakajúcich áut na ulici, nemali ako prejsť. Jeden išiel zvrchu, druhý zospodu a ani jeden nechcel uhnúť. Nakoniec to jedna žena nevydržala a naschvál nabúrala do staršieho pána. Ten vystúpil a začali sa tu fackať. Bolo tu ródeo,“ povedal syn majiteľa Vladimír.
Usporil dve tisícky
Ďalší sa zase nevedeli zmieriť s tým, že autá odovzdané po 26. marci už systém do šrotovného nezarátal. „Obviňovali nás, že ich klameme, okrádame, vyhrážali sa. Ľudia boli podráždení, lebo nepoznali pravidlá a chceli si zaviesť svoje vlastné,“ povedal Juraj Breča, synovec majiteľa. „Alebo sa pýtali, kedy im pošleme peniaze na účet, zabávali sme sa na tom,“ hovorí Vladimír Breča mladší.
Peter z Nitry odovzdal auto ešte v prvej vlne. „Mal som osemnásťročného Favorita, mením ho za Peugeot 207,“ hovorí štyridsiatnik. Nezaplatí zaň 11 200 eur, ale o dve tisícky menej. A z vládnej podpory má radosť. „Keď je takáto situácia, človek sa ju snaží využiť. Aspoň sa starých vozov na cestách zbavíme,“ povedal.
V čase, keď prišiel požiadať o šrotovné, nebola situácia až taká vyhrotená. „Boli tu ale kolóny, až za koľajnice sa tiahli, možno päťdesiat nás tu vtedy stálo. Ja som čakal tri hodiny. Ale kamarát mi vravel, že prišiel pred štvrtou poobede a auto mu vzali na druhý deň o dvanástej na obed. 'Stanoval' celú noc v aute,“ zasmial sa Peter. Aj v prvej vlne podporila vláda kúpu zhruba rovnakého množstva áut ako v druhej vlne.