Tri týždne prebiehali kontroly potravinových komodít v obchodnej sieti a na bitúnkoch v okrese Nitra a Zlaté Moravce. Trinásť inšpektorov potravinového dozoru a hygieny potravín Regionálnej veterinárnej a potravinovej správy v Nitre (RVPS) až do večerných hodín navštevovalo obchodné reťazce. Kontroly robili v sieťach obchodov Tesco, Ahold (Hypernova), Kaufland, Lidl, Metro, Billa, COOP Jednota Nitra, Nitrazdroj, ako aj v stredných a malých predaj-niach potravín.
Chýbal slovenský popis
„V predveľkonočnom období sme sa zamerali na kontrolu údených mäsových výrobkov, mliečnych produktov, vajec, ovocia a zeleniny, cukroviniek, sušených plodov a alkoholu. Sledovali sme kvalitu výrobkov, označenie, zloženie, hygienu predaja a dodržiavanie teploty skladovania deklarovanej výrobcami,“ povedala nám Daniela Révayová, vedúca oddelenia potravinového dozoru a hygieny potravín RVPS v Nitre.
„Nedostatky sme objavili najmä pri čokoládových cukrovinkách, kde na výrobkoch nebolo uvedené kompletné zloženie, textové údaje boli zle čitateľné alebo chýbal ich popis v slovenskom jazyku. V niekto-rých prípadoch chýbalo zloženie aj u údených syrov.“
V prípade ovocia a zeleniny zistili pracovníci menšie nedostatky v kvalite, ktoré boli odstránené hneď počas kontroly.
Hygiena predaja a kvalita mäsa a tradičných veľkonočných mäsových výrobkov bola podľa Révayovej v poriadku. „Vyskytol sa však jeden podnet od spotrebiteľa, ktorý sa sťažoval na hovädzie mäso balené v ochrannej atmosfére. Podľa neho malo zmenenú farbu. Tu však treba spotrebiteľov upozorniť - a na takýchto druhoch výrobkov to býva aj písomne uvedené - že dotyk fólie s mäsom dočasne spôsobuje zmenu jeho farby,“ vysvetlila Révayová. Potvrdilo sa to aj v prípade tejto sťažnosti - asi po jednej hodine po vybalení z ochrannej atmosféry mäso získalo pôvodnú farbu.
Lacnejšie a kvalitnejšie
v zahraničí?
Kontroly kvality a prevádzkovej hygieny prebiehali aj na 6 bitúnkoch v okrese Nitra a Zlaté Moravce, kde je aj stály veterinárny dozor. Nezistili sa tu žiadne nedostatky.
„Predsviatočné kontroly môžeme hodnotiť celkovo pozitívne. Vidieť, že obchodné reťazce sa kvalitou snažia uchádzať o priazeň zákazníka. Núti ich k tomu konkurencia aj cesty slovenských zákazníkov za lacnými nákupmi do Poľska, Maďarska či Rakúska,“ pokračuje Daniela Révayová.
„No na druhej strane niekedy sami zákazníci robia obchodníkom problémy. Pri kontrole sme napríklad našli do polovice vypitý džús, časté je aj znehodnotenie potravinárskych výrobkov poškodením obalu alebo poškodenie ovocia a zeleniny. To dokazuje úroveň nákupnej kultúry niektorých ľudí. Nie všetko môžu pracovníci obchodov ustriehnuť,“ dodala Révayová.