„Pedagóg z VŠMU vraví, že folklórne tance sú vlastne sexuálna predohra. Ja sčasti súhlasím, pretože Slováci kedysi len pracovali a plodili deti,“ hovorí zakladateľ súboru Furmani.
Nitriansky folklórny súbor Furmani oslávil 5. výročie svojho založenia. V Divadle Andreja Bagara vystúpil s ľudovými aj pohanskými tancami. Účinkoval spolu s detským súborom Borinka, pretože drvivá väčšina tanečnej zložky Furmanov pochádza práve z neho.
Trilógia na námestí
Súčasťou slávnostného galaprogramu boli aj pohanské a rituálové tance, ktoré tvoria základ ľudových. „Kedysi sme tieto choreografie tancovali na námestí v rámci Svätoplukovskej trilógie. Povedali sme si, že spravíme ukážku toho, čo tu už raz bolo,“ povedal zakladateľ Marián Hlavatý, ktorý zlúčil tanečný súbor so skupinou Furmani.
„Päťčlenná hudobná zložka potrebovala na vystúpenia tanečné páry. Mne vtedy končila silná zostava v Borinke. Mladí tanečníci chceli zostať pokope, a tak sme sa z ich iniciatívy pripojili k skupine. Názov sme už nemenili,“ vysvetlil Hlavatý.
Kroje hľadali po dedinách
Program Furmanov pozostáva z nitrianskeho a tekovského regiónu. Prispôsobili tomu aj kroje, ktoré ich charakterizujú. Základ tvoril kroj z Jarku.
„Chodili sme po dedinách a nachádzali po skriniach sukne a časti krojov, ktoré sme povyšívali. Prostriedky na ich renováciu sme získavali cez rôzne nitrianske projekty,“ vysvetlil vedúci súboru.
Hovorí, že o ľudové tance je v meste pod Zoborom stále veľký záujem, napriek širokému a silnému pôsobeniu iných štýlov. „Na Slovensku má každá škola svoj folklórny súbor. Pokiaľ sa to udrží a deti sa tancom budú ďalej venovať, jeho história nezanikne." To, že čistý folklór je najväčšie bohatstvo Slovenska, vštepuje Hlavatý aj svojim zverencom.
Cez folklór k divadlu
Ľudové tance vychádzajú zo života ľudí, ktorí nimi vyjadrovali určité vzťahy. V textoch piesní sú skryté ich pocity.
„Pedagóg z VŠMU vraví, že folklórne tance sú vlastne sexuálna predohra. Ja sčasti súhlasím, pretože Slováci kedysi len pracovali a plodili deti. Tekovský a nitriansky tanec je taktiež intímnejší,“ vysvetlil s úsmevom rodák z Komárna.
Počas vysokoškolského štúdia sa presťahoval do Nitry, kde tancoval v súbore Ponitran 18 rokov. Po skončení štúdia slovenského jazyka a hudobnej výchovy na UKF sa rozhodol pre rozšírenie tanečného obzoru. V Bratislave absolvoval tanečnú pedagogiku zameranú na vedenie folklórnych súborov. Ako zamestnanec Centra voľného času Domino je hlavou nielen Furmanov, ale aj detského folklórneho súboru Borinka, o ktorý sa stará už 20 rokov.
Cez folklór sa Marián Hlavatý dostal aj k divadlu. S DAB spolupracuje už 11 sezón v jednotli-vých projektoch ako tanečník alebo choreograf. Účinkoval v inscenácii Modrá ruža, v Kabarete a Adamovi Šangalovi. Spoluautorsky sa podieľal na predstavení Maškaráda a Piargy.
„Tancovanie, vytváranie choreografie a vedenie súboru znamená pre mňa spojenie práce a koníčka,“ dodal Marián Hlavatý.