Ako nekorektný označil pán Robert Ďuriš z Nitry postup nitrianskeho strediska spoločnosti Satro. „Omylom im dcéra homebankingom zaplatila viac ako máme zmluvne stanovené. Vrátenie preplatku podmienili vrátením zapožičaných zariadení,“ tvrdí pán Ďuriš
Ešte 8. januára poslal pán Ďuriš spoločnosti Satro do ich sídla v Bratislave výpoveď zmluvy na poskytovanie služieb digitálnej televízie. „Odpovedali mi až 16. februára, na niekoľkonásobnú telefonickú urgenciu,“ vysvetľuje pán Ďuriš. „Nemilo ma prekvapilo to, že po skončení zmluvného vzťahu požadovali odo mňa okrem 2 digitálnych prijímačov a 2 dekódovacích kariet aj vrátenie vecí, ktoré v zmluve vôbec nefigurovali.“
Sťažovateľ nesúhlasí
Pán Ďuriš tvrdí, že do 7 dní od nadobudnutia platnosti výpovede (k 1. marcu 2009) mal podľa Satra odovzdať vypožičaný anténny systém (konvertor), sito, nadstavec a napájací zdroj, dekodéry s príslušnými káblami a karty. Ako pán Ďuriš tvrdí, Satro v jeho domácnosti neinštalovalo anténne rozvody, tieto zariadenia sú jeho a vlastnil ich ešte pred podpisom zmluvy so Satrom. Do tohto existujúceho systému Satro nainštalovalo v roku 1999 konvertor. „V montážnych listoch, ktoré vypísala externá firma spolupracujúca so Satrom, je vyznačený len konvertor, nič iné. Akým právom odo mňa žiadajú niečo, čo mi podľa zmluvy neposkytli?“ pýta sa sťažovateľ.
So Satrom pán Ďuriš podpísal vlastne dve zmluvy - prvá bola ešte z roku 1999 o pripojení na zariadenie a prevádzkovanie. „Podľa jej znenia som mal anténny systém a dekodér vrátiť do 15 dní od dňa nadobudnutia platnosti výpovede, a nie do 7 dní, ako odo mňa žiadali,“ ukazuje zmluvy pán Ďuriš. „Lehota 7 dní platí v rámci druhej zmluvy z roku 2006 o poskytnutí služieb TKR digitálnej televízie a vzťahuje sa na vrátenie digitálnych prijímačov a dekódovacích kariet.“
Pri návšteve Satra 4. marca, kedy pán Ďuriš v zmluvne dohodnutej lehote chcel odovzdať digitálne prijímače a dekódovacie karty, mu ich vraj pracovníčky Satra odmietli prebrať. Údajne chýbali ešte nejaké káble. Pri návšteve o deň neskôr už pracovníčky digitálny prijímač a karty prevzali - prostredníctvom Protokolu o výmene a vrátení. „Aj odovzdávanie vecí sa malo uskutočniť tak isto. Nie je korektné odovzdávať zariadenie ako celok a preberať ho ako jednotlivé diely,“ konštatuje pán Ďuriš, ktorý Satrom prenajatý konvertor neskôr vrátil v zmluvnej lehote 15 dní.
Satro reaguje
V bratislavskom sídle spoločnosti Satro, s.r.o., sme sa dozvedeli, že v prípade výpovede, keď je zmluva vypovedaná zo strany klienta, postupovala firma štandardne.
„Výpoveď od pani Ďurišovej, na ktorej meno zmluva znie, nám bola doručená 13. 1. Mesačná výpovedná lehota, ktorá je rovnaká pre obe strany, začala plynúť 1. 2. a skončila sa 28. 2. Lehota vyplýva z našich všeobecných podmienok na poskytovanie služieb TKR,“ vysvetľuje Marek Michalík, marketingový manažér Satro, s.r.o.
„Zo žiadneho všeobecne záväzného právneho predpisu ani zo všeobecných podmienok nám nevyplýva povinnosť upovedomiť klienta o prijatej výpovedi. Napriek tomu bol pán Ďuriš, manžel našej bývalej klientky, o zaevidovaní výpovede zmluvy informovaný e-mailom aj telefonicky,“ tvrdí Michalík.
Ako ďalej hovorí, v súvislosti s výpoveďou a skončením zmluvy vyplývajú pre obe strany povinnosti - spoločnosť je povinná vrátiť prípadný preplatok, ktorý eviduje ku dňu skončenia platnosti zmluvy, a klient je povinný vysporiadať všetky záväzky voči spoločnosti ku dňu skončenia platnosti zmluvy - t. j. ku dňu uplynutia výpovednej doby.
„Účastník je v prípade ukončenia vypožičania zariadenia povinný najneskôr do 7 dní odo dňa ukončenia zmluvy vrátiť zariadenia na svoje náklady a nebezpečenstvo,“ pokračuje Marek Michalík. „Ak ich účastník nevráti v tomto termíne, alebo ich vráti v stave nefunkčnom či poškodené, môže mu poskytovateľ účtovať jednorazovú zmluvnú pokutu podľa cenníka.“
Pokiaľ ide o prípadný preplatok, vracia sa účastníkovi na základe písomnej žiadosti. „Sme oprávnení započítať svoje pohľadávky vyplývajúce zo zmluvy voči pohľadávkam účastníka, a to jednostranne s účinkami dohody o započítaní,“ pokračuje Marek Michalík. „Takouto pohľadávkou je napríklad aj nevrátené zariadenie, resp. suma zmluvnej pokuty, ktorú si môžeme vyúčtovať, ak klient zariadenia nevráti."
Ako Michalík uviedol, pani Ďurišovej Satro poslalo sumu 75,28 eura na jej účet dňa 9. marca. Výška pôvodného preplatku bola 113,52 era, ale bola znížená o dva mesačné poplatky za mesiace január a február vo výške 38,24 eura, kedy bežala výpovedná lehota.
„Ak majú pani Ďurišová alebo jej manžel pocit, že sme sa nechovali eticky, v mene našej spoločnosti sa ospravedlňujeme,“ dodal Marek Michalík.
Autor: ČE