„Cieľom výchovy a vzdelávania v našej škole je pripraviť do života sebavedomých a slušných ľudí, ktorí si vedia stáť za svojimi názormi a zároveň vedia rešpektovať názory iných,“ povedala nám riaditeľka ZŠ na Cabajskej ulici Dana Rapavá. „Chceme žiakom dať kvalitnú počítačovú gramotnosť a komunikatívne zručnosti nielen v materinskom jazyku, ale tiež v cudzích rečiach. Na našej škole vzdelávame aj žiakov s poruchami učenia a správania, ku ktorým pedagógovia uplatňujú individuálny prístup. Kvalitným vybavením a personálnym obsadením školy chceme zachovávať imidž školy rodinného typu s dobrými medziľudskými vzťahmi.“
Ako ďalej riaditeľka uviedla, ich škola nielen vzdeláva, ale aj vychováva. Ciele v systéme výchovy a vzdelávania spočívajú v systematickom rozvoji poznávacích schopností, emocionálnej zrelosti žiaka, motivácie k sústavnému zdokonaľovaniu sa, etiky a sebaregulácie ako vyjadrenia schopnosti prevziať zodpovednosť za seba a svoj rozvoj.
ZŠ na Cabajskej ulici (www.zscabajska.edupage.org) je zapojená do projektov Škola podporujúca zdravie, Infovek, Križovatky života, Príroda - zdroj inšpirácie, Objavme svoju minulosť, Európa v škole a Cesta. „Prioritou vzdelávacieho programu našej školy je posilňovanie existujúcich predmetov, hlavne slovenského a cudzieho jazyka a prírodovedných predmetov. Od 1. ročníka zavádzame vyučovanie anglického jazyka, ktorý sme v minulých rokoch učili formou nepovinného pred- metu. Pozornosť venujeme aj vyučovaniu prírodovedy, hlavne ekológie, v rámci ktorej budú žiaci tvoriť samostatné projekty,“ pokračuje Dana Rapavá. „Z voliteľných predmetov budeme posilňovať hlavne regionálnu výchovu, kde chceme u žiakov rozvíjať cit ku krásam svojho regiónu, prírody, ľudového umenia a k spoznávaniu kultúrneho dedičstva. Dôraz kladieme aj na výchovu k ochrane životného prostredia a k manželstvu a rodičovstvu, kde budeme hlavne u žiakov 2. stupňa prispievať k pochopeniu významu sexuality, partnerstva a rodičovstva,“ vysvetlila riaditeľka.
Základná škola na Cabajskej ulici sa môže popýšiť mnohými úspechmi svojich žiakov. Aj v tomto školskom roku boli v rámci Monitoru - Testovania de-viatakov lepší ako celoslovenský priemer - v slovenskom jazyku a literatúre dosiahli 71% (celoslovenský priemer bol 58,1%) a v matematike 64,9% (CSP bol 56,3%). Žiaci svoju školu dobre reprezentujú aj v predmetových olympiádach a súťažiach, napríklad v okresnom kole matematickej olympiády získali 1. a 2. miesta M. Šimjaková, M. Horváth a Z. Strnátová, okresné kolo Pytagoriády v svojej kategórii vyhral M. Horváth a v celoslovenskom kole bol šiesty. V biologickej olympiáde vyhrala krajské kolo M. Šimjaková a v celoštátnom skončila na 5. mieste. V súťaži Komenský a my v celoslovenskom kole popredné priečky obsadili P. Minárik, B. Borsuková, N. Košťálová a B. Barimovová. V okresnom kole Európa v škole boli úspešní žiaci M. Zajková, Z. Hanová a E. Krázelová. V obvodných kolách Hviezdoslavovho Kubína sa na popredných miestach umiestnili L. Jašíková a Z. Hanová. V okresnom kole súťaže Vesmír oča- mi detí boli ocenené K. Petrovičová a E. Huszárová, postúpili do celoslovenského kola.
„Náš školský klub má päť oddelení, klubová činnosť je zameraná na šport, tanec a výtvarnú výchovu. Priľahlé ihrisko a zatrávnená plocha sú využívané na športové vyžitie a oddych. Deti pravidelne navštevujú knižnicu, divadelné predstavenia a výstavy rôzneho druhu. V popoludňajších hodinách je k dispozícii internetová kaviareň,“ pokračuje riaditeľka školy. „Žiaci sa môžu zapojiť do práce v záujmových krúžkoch, napríklad v počítačovom, športovom, zdravotníckom či výtvarnom. Naše deti sa rady zúčastňujú aj rôznych súťaží a aktivít, napríklad Na bicykli bezpečne, O putovný pohár Mestskej polície, futbalový turnaj Puma Cup, v Nitrianskej školskej lige, Boj o pevnosť Zobor a mnohých iných,“ dodala Dana Rapavá.