„Počas zisťovacieho výskumu sme na celej trase vykopali 1100 sond, pričom sme zachytili 97 archeologických objektov z praveku a stredoveku. Našli sme v nich keramiku, drobné predmety, zvyšky mazanice (hlina zo stien obydlí) a zvieracie kosti. Hroby s ľudskými pozostatkami sme napriek predchádzajúcim očakávaniam neobjavili. V trase cesty sú však dve pohrebiská už v minulosti skúmané riaditeľom AÚ SAV Nitra Matejom Ruttka-yom. Ide o pohrebisko z obdobia sťahovania národov a stredoveké pohrebisko v katastri Tesárskych Mlynian,“ povedal Mário Bielich z Archeologického ústavu SAV Nitra. Výskum robil so svojimi kolegami Barbarou Zajacovou, Michalom Chebenom, Marekom Vojtečkom a Ondrejom Žaárom.
„Z archeologických objektov môžem spomenúť tie, ktoré sa nachádzajú na viacerých archeologicky významných polohách. Je to napríklad Mikov Dvor, kde sme objavili praveké a včasno stredoveké osídlenie. V lokalite Veľké Chrášťany sme našli zvyšky pravdepodobne zaniknutej stredovekej dediny a v Tesárskych Mlyňanoch sme zachytili praveké a stredoveké sídlisko. V archeologicky bohatej lokalite Čierne Kľačany, kde sa už v minulosti našla unikátna byzantská pyxida zo slonoviny, sme našli pozostatky včasno stredovekého sídliska a pri Tekovských Nemciach pravekého. Asi v priebehu dvoch týždňov sa začne realizovať záchranný archeologický výskum na lokalitách v Tesárskych Mlyňanoch a Čiernych Kľačanoch.“
Okrem spomínaných piatich významnejších lokalít sa podľa slov Mária Bielicha po celej trase nachádza asi ďalších desať (boli tu zachytené porušené archeologické objekty), na všetkých sa bude realizovať archeologický výskum. Sú tu aj niekoľkokilometrové úseky (napríklad pri Selenci, Beladiciach a Choči), kde sa nič nenašlo a kde už môže nerušene prebiehať výstavba.
„Po prvýkrát pred výstavbou rýchlostnej cesty bola pri testovacom výskume v lokalite Tesárske Mlyňany použitá technológia nemeckej firmy Sensys, ktorá sa špecializuje na vyhľadávanie mín. Je to nedeštruktívna geofyzikálna archeologická metóda, pri ktorej netreba kopať. Prístrojom sa asi za pol dňa premeralo okolo 5 hektárov trasy cesty, v závislosti od počtu sond by ten istý úsek klasickou metódou - zemným strojom - trval tri dni,“ pokračuje Mário Bielich.
„Prístroj šetrí čas a zvyšuje efektivitu práce, ale použili sme ho len na jedno meranie, pretože je to dosť finančne náročné. Jeho výsledky však treba vždy overiť zemným strojom, pretože meranie ovplyvňujú rôzne vonkajšie činitele - kovy, hladina spodnej vody či priepustnosť terénu,“ doplnil Bielich.