Karta neoklame
Karta, z ktorej sa odčítajú peniaze za každú jazdu, bude platiť päť rokov. „Je to ako elektronická peňaženka. Aj z hľadiska zavedenia eura má význam napríklad pre dôchodcov, pretože karta neoklame,“ povedal župan Milan Belica. Najmä starší ľudia tak nemusia za cestovanie platiť drobnými a obávať sa nesprávneho vydávania.
Nitriansky samosprávny kraj chce aj týmto opatrením prilákať cestujúcich do systému verejnej dopravy, z ktorého ročne ubúda približne šesť percent ľudí. V systéme verejnej dopravy je len štvrtina ľudí. Nitriansky kraj je tak na chvoste v porovnaní s ostatnými krajmi Slovenska. Napríklad v Košickom kraji sú v systéme verejnej dopravy skoro tri štvrtiny obyvateľstva.
„Chceme dostať ľudí do systému, aby tí, ktorí chodia denne za prácou, službami a do škôl, mali výhodnejšiu cenovú ponuku ako tí, čo cestujú raz za čas,“ povedal Ivan Michna, vedúci odboru dopravy na Úrade NSK.
Aj pre samosprávu je prepravovanie ľudí autobusmi výhodnejšie. V prímestskej doprave ľudia čoraz viac využívajú vlastné autá. Samospráve tým vznikajú zbytočné náklady.
„Máme linky, v ktorých vozíme „vzduch“,“ povedal Michna. Kraj však musí platiť dopravcom aj za takéto spoje. Nemalé financie vďaka hustnúcej dopravnej sieti minie aj na opravu ciest, ktoré sú v čoraz horšom stave.
Súbežné linky zrušia
Samospráva to chce v blízkej budúcnosti zmeniť a ľudí dostať z áut naspäť do autobusov. Dala si preto odborníkmi vypracovať plán dopravnej obslužnosti, ktorý má zvýšiť efektivitu vynakladania financií samosprávy do prímestskej dopravy, ako aj kvalitu cestovania. Štúdia má tiež zastaviť odliv cestujúcich.
Ráta sa aj s racionalizáciou spojov - koľko liniek ale úplne zrušia, nie je zatiaľ jasné.
Vypracovaný plán dopravnej obslužnosti stál kraj 4,4 milióna korún. Podľa Milana Belicu to neboli neefektívne vynaložené prostriedky, pretože opatrenia štúdie sa prejavia v úspore verejných financií.
Do prímestskej dopravy prináša plán niekoľko noviniek. Upravia sa počty autobusov aj liniek, kvalita vozidiel sa má zlepšiť. Realitou majú byť menšie autobusy na tých linkách, ktoré nie sú úplne vyťažené.
„Je to sofistikovaný systém - mal by mať také prvky, ktoré vylučujú súbežné linky, alebo vylučujú súbeh autobusovej a železničnej dopravy, čo v konečnom dôsledku prinesie kraju úsporu,“ povedal nitriansky župan.
Župa dotuje dva podniky, ktoré zabezpečujú prímestskú dopravu - Veolia Transport Nitra a SAD Nové Zámky. Z rozpočtu kraja je pre ne na tento rok vyčlenených 278 miliónov korún. V budúcom roku by to malo byť vzhľadom na stúpajúcu cenu pohonných hmôt ešte viac peňazí. Ďalším dopravcom kraj vydáva licencie, ale ich nedotuje.
V roku 2011 chce župa spraviť tender na dopravcov. Prihlásiť sa môžu aj súčasní dvaja dopravcovia.