Utorok, 24. november, 2020 | Meniny má EmíliaKrížovkyKrížovky
VEDELI, ČO PLATÍ, ABY BOL PSYCHOLOGICKÝ ÚČINOK ČO NAJÚSPEŠNEJŠÍ

Kapitán: Išlo o výkupné

TRI TÝŽDNE bola nemecká loď BBC Trinidad so slovenským kapitánom Jánom Konečným na palube v zajatí somálskych pirátov. Posádku prepustili, až keď spoločnosť Beluga Shipping po náročných vyjednávaniach zaplatila viac ako milión dolárov. Dni strávené s pi

rátmi pod vplyvom drog a ozbrojenými kalašnikovmi a pancierovými päsťami opisuje námorný kapitán Ján Konečný.
Ako sa Slovák dostane na mostík kapitána nemeckej zámorskej nákladnej lode BBC Trinidad?
- Po štúdiu v odbore vodná doprava som v roku 1979 začal študovať na Vysokej škole námornej v Gdyni. Prvýkrát som sa dostal služobne na more na palube školskej lode.
Ďalej to so mnou išlo podľa klasického postupového poriadku daného nepísanými pravidlami v Československu, no a potom som pokračoval v zahraničí.
Uvažovali ste niekedy nad nebezpečenstvom? Pomysleli ste si niekedy, že sa môžete stať obeťou útoku pirátov?
- Áno, ale som, asi najlepšie a naj〜kratšie povedané, fatalista.
Čo sa vlastne stalo v ten deň, keď vás uniesli?
- Vedeli sme, že nás bude čakať preplávanie pirátsky veľmi aktívneho úseku plavby. Už v Červenom mori pár dní pred útokom sme mali podľa odporúčaných a predpísaných pravidiel komunikačné a iné tréningy, ako a čo robiť v prípade, ak by sa niečo také stalo.
Majiteľ lode BBC Trinidad Niels Stolberg v rozhovore pre Der Spiegel tvrdil, že vás čínska loď varovala a upozornila na to, že vás sledujú podozrivé lode. Čo ste urobili?
- Neviem potvrdiť, že to bola práve čínska loď. Pravdaže, hneď, ako sme dostali informáciu od veľkej lode na prevoz áut z Ázie, že sú za ňou nejaké podozrivé loďky, snažili sme sa zistiť spolu s druhým palubným dôstojníkom, ktorý mal strážnu službu, ich polohy a identifikovať ich, čo sú zač. Na vzdialenosť približne päť kilometrov sme videli tri lodičky. Jednu ako malý remorkér a dva člny.
Čo sa dialo potom?
- Malý remorkér stál. Jeden čln sa nám snažil prekrížiť cestu a druhý plával priamo na nás. Pretože aj po zmene kurzu ďalej od nich pokračovali v stíhaní našej lode, postupoval som tak, ako ma učili a počul som, že je najlepšie. Oznámil som ostatným lodiam v okolí pomocou rádia cez medzinárodný volací kanál, že sme asi pod útokom pirátov.
Koľko bolo lodí nablízku?
- V okruhu približne 100 kilometrov okolo nás bolo najmenej 150 ďalších lodí vrátane niekoľkých vojenských. Informoval som posádku, že je zapnutý General Alarm (poplachový systém) a čo majú robiť. Môj zástupca, prvý palubný dôstojník, pokračoval v komunikácii a ja som sa s loďou snažil uniknúť.
Nakoniec sa piráti dostali na loď. Ako sa správali? Čo robili? Boli pod vplyvom drog alebo alkoholu?
- Pravidelne sa striedali podľa rozpisu v strážnych službách. Inak spali, jedli a užívali, čo sa dalo.
Boli vycvičení a dobre vyzbrojení, alebo to boli len nejakí gauneri?
- Ak sedem samopalov a dve pancierové päste, ktoré mali, pre niekoho nie sú dostatočné argumenty, tak mňa ,presvedčili', že mám a musím ďalej konať podľa ich pravidiel.
Ako sa správali k vám a k posádke? Boli nervózni, agresívni, alebo naopak, pokojní, profesionálni?
-Všetko záviselo od toho, ako boli spokojní s prvým dojmom po tom, ako vylúpili naše kabíny, s odpoveďami odo mňa a kolegov, neskôr od rokovaní so spoločnosťou, ale aj od množstva užitých zásob akejsi zelenej trávy - drogy, niečo na spôsob koky.
Povedali vám po obsadení lode, čo chcú a čo bude nasledovať?
- Veľmi často zdôrazňovali, že ak dostanú to, čo chcú, teda výkupné, nám nič hrozné nehrozí.
Čo sa vám a posádke preháňalo hlavou? Verili ste, modlili ste sa? Čo robí človek v takej situácii?
- Robili sme všetko pre záchranu. Niektorí už mali skúsenosti z viac ako desiatich podobných akcií. Vedeli, čo platí, aby bol psychologický účinok čo najúspešnejší.
Pokúsili ste sa utiecť? Pomysleli ste aspoň na útek alebo nejaký iný zúfalý čin?
- Áno, skúšali sme s hlavným lodným mechanikom vymýšľať rôzne scenáre, že ak sa stane to, potom urobíme to a podobne.
Údajne sa vám podarilo počas zajatia spojiť s Brémami a informovať ich o únoscoch. Ako sa vám to podarilo? Bola to náhoda, alebo ste sa na to dlh-
šie pripravovali?
- Asi som si stále dobre pamätal na Fučíkovu knihu Reportáž písanú pod šibenicou a filmy ako Sedemnásť zastavení jari.
Pomohla vaša komunikácia
s Brémami pri prepustení?
- Na to sa musíte opýtať ich, ale určite mali aspoň neskreslené informácie priamo z lode.
Únoscovia vraj žiadali od spoločnosti Beluga Shipping osem miliónov dolárov. Čo sa stalo, že nakoniec súhlasili len s osminou, teda 1,1 milióna?
- Domnievam sa, že prvú sumu veľmi nadsadili. Pre lode tejto veľkosti bola nereálna.
Ako ste reagovali, keď vám oznámili, že vás prepustia?
- Naťahovalo sa to niekoľko týždňov, dní, potom hodín. Dá sa povedať, že až keď sme sa uviazali v ďalšom prístave, sme uverili, že je to pravda.
Ako to prežívala rodina? Boli ste s nimi počas únosu v kontakte?
- Blbo, hlavne pre bulvár. Bolo dobré, že sme mali z času na čas možnosť sa telefonicky spojiť s najbližšími. Bola v tom vypočítavosť pirátov, že rodiny budú tlačiť na spoločnosť a médiá.
Čo sa stalo s loďou a nákladom, ktorý ste prepravovali?
- Pokračuje vo svojej normálnej komerčnej činnosti, ako to malo byť aj predtým.
Pripravujú sa námorní kapitáni a posádky lodí na krízové situácie v špeciálnych
kurzoch?
- Áno. Už niekoľko rokov musia mať námorné spoločnosti bezpečnostný certifikát. Aby spoločnosti dostali doklad, že spĺňajú požadované kritériá, pripravujú lode, posádky a certifikujú sa cez uznávané klasifikačné spoločnosti. Pravidelne to skúšajú, trénujú a auditujú. Krátko pred vyplávaním som bol skoro týždeň na kurze, kde som si obnovoval certifikát Ship Security Officer.
Dá sa niečo z toho, čo vás učili, použiť?
- Dá. Mal som predovšetkým dobrú teoretickú prípravu. Okrem toho, jeden poľský kolega nám rozprával, aké to bolo a čo sa dialo, keď mal pár rokov predtým podobne zlú skúsenosť.
Piráti si vyberajú lode podľa niečoho konkrétneho, alebo sú to náhodné útoky?
- Na svete je niekoľko pirátskych oblastí a ich ciele sa rôznia. Piráti, ktorí nás napadli, boli zameraní čisto na získanie výkupného.
Myslíte si, že pracujú s podrobnými informáciami o lodiach? Dá sa usúdiť podľa ich správania na palube, že vedeli o lodi a posádke niečo konkrétne?
- V iných oblastiach sú väčší profíci. V našom prípade sa, myslím, ulakomili na znak ,BBC' na boku lode, jej veľkosť, čiže ľahkosť prístupu a vek.
Koľko vás bolo na lodi? Čo ste viezli? Bolo to pre pirátov nejako špeciálne zaujímavé? Išlo im aj o tovar, alebo len o to, aby dostali výkupné?
- Posádku tvorilo 13 ľudí. Keby si nás vyberali pre náklad, tak sa nám určite nič nestane.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  2. Imunitnú bombu do tela dostanete vďaka Vitaglucanu
  3. Vyšperkujte Vianoce - tipy na vianočné darčeky
  4. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  5. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  6. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  7. Právo: Kto sú najväčší právnici a kde všade zostanú súdy
  8. Pomáhajte čítaním
  9. O bezpečnejších nákupoch pred Vianocami so šéfom Tesca
  10. Toto si zapamätajte! Takto určite nakúpite bezpečne
  1. Zdravá pečeň zlepšuje metabolizmus aj celkové zdravie
  2. Právo: Kto sú najväčší právnici a kde všade zostanú súdy
  3. Toto si zapamätajte! Takto určite nakúpite bezpečne
  4. O bezpečnejších nákupoch pred Vianocami so šéfom Tesca
  5. Pomáhajte čítaním
  6. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  7. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  8. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  9. Imunitnú bombu do tela dostanete vďaka Vitaglucanu
  10. Get our subscription and support the Online Charity Auction
  1. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 30 767
  2. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 10 658
  3. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 9 917
  4. Oslávte nový rok v teple: Cestujte na Zanzibar úplne bezpečne 9 315
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 9 250
  6. Učiteľka roka 2018: Koľko času by malo dieťa tráviť za počítačom 8 926
  7. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 8 912
  8. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 8 809
  9. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 749
  10. Ako nahradiť fosílne palivá geotermálnou energiou? 8 498
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Nitra, Galanta a Šaľa - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Nitra

Hazard nitrianskeho vedenia s verejnými financiami

Zákaz hazardu v Nitre, za ktorý od začiatku bojoval predovšetkým primátor Marek Hattas a preto podporoval kresťanských aktivistov v zbere petície počas posledných parlamentných volieb, nemal dlhú životnosť.

Máte už rybu na Vianoce? V Nitre na trhovisku predávajú kvalitu

Ak si chcete dopriať skutočne kvalitnú, nemusíte chodiť ďaleko. V predajni na nitrianskom trhovisku na Štefánikovej triede 50 neustále dopĺňajú živé ryby z poctivých slovenských chovov.

Vianočné stánky na námestí v Nitre riešia, na hrade bude občerstvenie vo veži

Radnica plánovala štyri stánky na Svätoplukovom námestí a päť na pešej zóne. Tento počet však zrejme hygiena nepovolí.

Rok 2018, stan pred Vazulovou vežou na hrade.

Miňo, poď sa na Euro rozohrať domov, znie z Veľkoobchodu Bečica

Tridsiate výročie vzniku Veľkoobchodu Bečica bude navždy spojené so skonom jeho zakladateľa Dušana Bečicu, odkaz naďalej budujú synovia Šimon a Stanislav, ktorého sme vyzvŕtali v debate o futbale, veď známa firma podporuje nitriansky šport vyše 20 rokov, nielen veľký v podobe FC a HK, jej sudy s dobrým pivom si pochvaľujú aj na dedinských zápasoch.

Dušan a František Bečicovci zavítali na ME 2016. Tradíciu známeho veľkoobchodu po otcovi Dušanovi naďalej spája so športom syn Stanislav (vo výreze).

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Polícia vyšetruje masívne podozrenia z tunelovania Agrokomplexu

Rezort hovorí o závažných zisteniach v štátnom podniku. V minulosti ho riadili nominanti SNS.

Rušeň tlačil auto desiatky metrov

Matka s dvoma synmi skončili po zrážke v nemocnici.

Vianočné trhy v Martine budú

Druhá vlna koronavírusu slabne, no ťažko povedať, akú silu bude mať v predvianočnom období. Mesto napriek tomu pripraví vianočné trhy. Budú mať ale svoje epidemiologické pravidlá.

Pod úmrtie dlhoročného čadčianskeho kňaza sa podpísal koronavírus

Kysučania s veľkým smútkom prijali správu, že bývalý dlhoročný správca farnosti v Čadci Milan Kavor odišiel do večnosti vo veku 76 rokov. V októbri údajne ochorel na koronavírus.

Už ste čítali?