Piatok, 27. november, 2020 | Meniny má MilanKrížovkyKrížovky

Železničná trať chátra, vlakov jazdí menej

V máji uplynulo sedemdesiat rokov od spojazdnenia železničnej trate Lužianky - Zlaté Moravce. V roku 1938, kedy ju dostavali, patrila medzi najmodernejšie v Československu. Po zrušení osobnej prepravy v roku 2003 však začala chátrať.

Presne 20. augusta uplynie 160 rokov odo dňa, čo na Slovensko prišiel prvý vlak. Jeho cesta viedla z Viedne cez Marchegg do Bratislavy, a týmto sa vlastne začala písať história železníc na našom území. Dnes máme na Slovensku tisícky kilometrov železníc, pričom mnohé z nich boli postavené v prvej polovici 20. storočia. Patrí medzi na aj trať vedúca z Lužianok do Zlatých Moraviec. Postavili ju za 21 mesiacov Treba povedať, že v tridsiatych rokoch sa stavalo pomerne rýchlo. Firma Lenna Praha začala s výstavbou trate 1. augusta 1936, a nebyť silných dažďov v jeseni 1937, ktoré spôsobili zosuv násypu na úseku Jelenec - Sľažany, možno by sa premávka na nej začala skôr ako v máji 1938. Rýchle pracovné tempo bolo však možné realizovať aj vďaka vysokému počtu robotníkov. Na trati ich v tom čase pracovalo 6630. Náklady na výstavbu novej železnice boli vyčíslené na 110 miliónov korún. Pri stavbe tejto trate bolo treba vykonať najviac presunov pôdy, pretože železnica sa nikde nekrižuje s cestami a všade boli urobené nadjazdy alebo podjazdy. Práve v tom bola na svoju dobu moderná. Chceli ju elektrifikovať V minulom storočí patrila štreka z Lužianok do Zlatých Moraviec medzi významné a v sedemdesiatych rokoch sa dokonca uvažovalo o elektrifikácii trate Leopoldov-Lužianky-Zlaté Moravce-Kozárovce. Nečudo, veď po trati Bratislava-Žilina-Košice to bol druhý hlavný ťah, ktorým sa prepravoval tovar na východ. Najviac bol úsek trate vedúci z Lužianok do Kozároviec vyťažený v osemdesiatych rokoch, kedy tu bola odklonená nákladná doprava kvôli elektrifikácii na úseku Šurany-Levice. Možno aj to bolo príčinou, že v roku 1996 prišlo k vzosunu pôdy medzi obcami Žirany a Jelenec, čo malo za následok nevyhnutnú rekonštrukciu a dočasné vylúčenie dopravy. Tridsaťkilometrová obchádzka Hoci sa po zosuve pôdy prevádzka na trati obnovila, v roku 2003 prišiel definitívny koniec. Ako nám povedal prednosta železničnej stanice v Zlatých Moravciach Jozef Pavlis, v minulosti bola na úseku Lužianky - Zlaté Moravce pomerne frekventovaná osobná doprava. Denne tu premávali rýchliky z Bratislavy do Zvolena, no v deväťdesiatych rokoch sa rýchliková preprava obmedzila len na víkendy a neskôr úplne zanikla. Bodku za osobnou dopravou dal február 2003, kedy sa zrušila prevádzka na viacerých slovenských tratiach. „Dovtedy premávalo smerom na Lužianky 10 párov vlakov denne,“ hovorí Pavlis. „Proti zrušeniu prevádzky osobných vlakov na trati boli všetci starostovia dotknutých obcí, no nepomohlo to. Mnohým ľuďom to skomplikovalo dopravu, lebo ak si pomyslíme, že niekto chce ísť z Podhorian do Žirian alebo Zlatých Moraviec, musí ísť najskôr do Nitry, lebo inak sa tam nedostane. Je to však 30-kilometrová obchádzka. Z Podhorian do Žirian je to vlakom 4-5 km.“ Stanice chátrajú Pokiaľ ide o nákladné vlaky, jeden pár ide doobeda smerom na Kozárovce a jeden pár popoludní smerom na Lužianky. Napriek tomu zlatomoravská železničná stanica nie je pustá. Osobná preprava zostala zachovaná na úseku Zlaté Moravce - Úľany nad Žitavou, kde premávajú štyri páry vlakov denne. Horšie dopadli staničky, na ktorých žiadne vlaky nezastavujú. „V Žiranoch, Jelenci či v Ladiciach ich budovy chátrajú alebo sú devastované. Svetlou výnimkou sú čakárne na staniciach v Dražovciach a v Podhoranoch, ktoré si vzali do prenájmu poľovníci a starajú sa o ne. Sedemdesiatročná trať má však stále svoje čaro,“ dodáva Jozef Pavlis. „Jej zákruty pretínajú zákutia Tribečského pohoria a sú na nej krásne viadukty, ako podhoriansky a sľažiansky most.“

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bývanie v meste predlžuje život
  2. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  3. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  4. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  5. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  6. Ako vybrať AKU reťazovú pílu
  7. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  8. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  9. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  10. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  1. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  2. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  3. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  4. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  5. Tipy na cenovo výhodné vianočné darčeky, ktoré aj potešia
  6. Bývanie v meste predlžuje život
  7. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  8. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  9. Fakty o batériách, ktoré ste nevedeli
  10. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 28 051
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 21 338
  3. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 13 702
  4. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 12 606
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 328
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 088
  7. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 7 997
  8. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 7 931
  9. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 658
  10. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí 7 456
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Nitra, Galanta a Šaľa - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Nitra

Staré divadlo je pripravené hrať okamžite, otázkou je pre koho

Divadlo hralo najmä organizované predstavenia pre školy a škôlky. Tým sa v súčasnosti hromadné podujatia neodporúčajú.

Martin Kusenda, riaditeľ Starého divadla Karola Spišáka v Nitre.
Ilustračné

Nitriansky primátor Hattas je pozitívny. Radnicu nezatvoria

Otestovať sa pôjdu aj Hattasovi najbližší spolupracovníci.

Primátor Marek Hattas.

Od Perkyho po Čáru. Spoznajte najlepších 40-tnikov v šiestej lige

Dvaja z nich nechýbali na ihrisku v desiatich kolách ani minútu!

Predstavujeme vám najlepších štyridsiatnikov v šiestej lige ObFZ Nitra. Na tejto snímke z duelu Mojmírovce - Chrenová sú dvaja z elitnej jedenástky.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Tragická nehoda si vyžiadala jeden život

Pri nehode v meste Šaštín-Stráže jeden človek zomrel a traja sa zranili

Po požiari: Vôbec neviem, ale čo už, stalo sa

Zadné stavy domu zhoreli. Požiar likvidovalo päť profesionálnych a 21 dobrovoľných hasičov. Na boj s plameňmi použili zhruba 63-tisíc litrov vody.

Už ste čítali?