17. júl 2008 o 13:37
Využívajú aj počítačový program
Tento rok si Materská škola na Štiavnickej ulici v Nitre pripomína 30. výročie svojho založenia a 20. výročie vzniku intergrácie detí so sluchovým a rečovým postihom. Každý rok brány škôlky opúšťa 30 až 50 predškolákov z Nitry i širšieho okolia.
Tri integrované triedy vznikli zriaďovacím dekrétom v roku 1988 ešte v budove (dnes bývalej) MŠ na Párovskej ulici 40. Myšlienku integrácie presadili Mária Černušková a Anna Baráthová, ktoré tu vtedy pôsobili. O dva roky neskôr sa triedy sťahovali do vyhovujúcejších priestorov na Štiavnickú ulicu. Zariadenie v začiatkoch navštevovali deti sluchovo či rečovo postihnuté, ale aj autistické deti, ktoré vtedy ešte neboli diagnostikované, i deti s menším mentálnym postihom.
„Dnes v našej škôlke máme 138 detí, pričom časť z nich (deti sluchovo postihnuté, deti trpiace dysfáziou, dysláliou, mutizmom či rázštepmi) sa vzdeláva v dvoch integrovaných triedach,“ hovorí Božena Fialková, riaditeľka škôlky a špeciálna pedagogička. „Popri učiteľkách je tu dopoludnia vždy k dispozícii špeciálny pedagóg, ktorý sa deťom so špeciálnymi potrebami venuje individuálne. Máme tu zriadené logopedické učebne s pomôckami, ktoré deťom pomáhajú pri poznávaní písmen, čísel, slabík či celých výrazov a viet.“
Pre ilustráciu - pri výučbe sa používajú rôzne prístroje, napríklad fonátor (zosilňuje dieťaťu príjem zvuku). Okrem nich využívajú aj počítačový program Fono, ktorý slúži na rozvoj slovnej zásoby a fonematického sluchu - dieťa pri vysokých decibeloch určité slovo počuje a zároveň ho vidí napísané aj zobrazené. Pri výučbe si pomáhajú dotykmi rúk, aby dieťa cítilo rezonovanie zvuku napríklad na líci, hrdle, hrudi, ale využívajú aj posunky - či už z posunkovej reči alebo tie prirodzené, ktorým rozumie snáď každý. „Naše deti idú do prvých tried základných škôl s akýmsi náskokom pred ostatnými. Vedia už čítať s porozumením (priradiť k slovu obrázok) aj počítať, čo im prvý ročník uľahčuje. Je to však potrebné, aby sa postupne vedeli prispôsobiť vyučovaciemu procesu, ktorý je v škole predsa len náročnejší ako ten v škôlke. Naši predškoláci sa po zvládnutí všetkého potrebného totiž začleňujú do bežných tried základných škôl,“ doplnila Božena Fialková. „Zdravé dieťa tak môže lepšie pochopiť život i potreby postihnutých detí, má k nim iný prístup. Naučí sa, že na nepočujúceho kamaráta je zbytočné kričať, musí sa s ním rozprávať tvárou v tvár, aby mu ten mohol odzerať z úst,“ dodala Fialková.
Článok pokračuje pod video reklamou
Článok pokračuje pod video reklamou