Piatok, 27. november, 2020 | Meniny má MilanKrížovkyKrížovky

Pamiatka je ako ľudská bytosť

Titulovaný inžinier OTO OREŠKO z Nitry odmalička inklinoval k umeniu, rozhodol sa teda vysokoškolské štúdium na nitrianskej SPU rozšíriť aj o pamiatkárstvo a kunsthistorizmus. Za poznatkami sa vybral do kolísky umenia – talianskej Florencie. V Taliansku n

akoniec zostal, uplatnil sa ako umelec a konzultant pri reštaurátorských prácach. V Taliansku žijete a tvoríte už roky. Dá sa tam uživiť umeleckým chlebíčkom? - Dá sa, lebo mám viaceré aktivity. Maľujem umelecké obrazy pre svojich klientov, aj nás-tenné maľby na objednávku. Tiež sa venujem reštaurovaniu maľby. Študujem pamiatkarstvo na univerzite vo Florencii, pohybujem sa v kruhu reštaurátorov a architektov, a to ma po odbornej stránke posúva dopredu. Čo by ste odporučili mladému umelcovi, ktorý sa chce presadiť na trhu s umením? - Presadiť sa vo svete na trhu s umením je pre Slováka skoro nemožné, pokiaľ zostane na Slovensku. Musel by ísť niekde, kde sa o umení rozhoduje, kde sú ľudia ochotní za umenie zaplatiť a kde sú tiež uznávaní kritici umenia, ktorí hľadajú mladé talenty a dokážu ich patrične predstaviť. Veľakrát sa súčasní autori s cieľom presadiť sa na domácom trhu dostávajú do komerčnej roviny. Už aj Taliansko pre moderné umenie nie je ideálne. Dnes sú to skôr priemyselne vyspelé krajiny ako Veľká Británia, Japonsko či USA, respektíve mestá, kde sa točia veľké peniaze. Čím ste si získali priaznivcov v Taliansku vy? - Ani ja som nebol výnimkou, trvalo to dosť dlho, kým som získal rešpekt na trhu. Zo začiatku beriete všetko, aby ste mohli ukázať, čo vo vás skutočne je. Umenie je tak trochu aj o názore na skutočnosti okolo vás, o hrdosti, o životnom postoji. A keď sa ľuďom páčite a presvedčíte ich svojou prácou, že ste výnimočný a idete svojou cestou, máte dvere otvorené. Prečo ste sa vlastne rozhodli študovať umenie na škole práve vo Florencii? - Taliansko je nádherná krajina. Hovorí sa, že je tu sústredených až 70 percent svetových historicko-umeleckých pamiatok. A tieto pamiatky si vyžadujú ochranu. Preto je pamiatkarstvo a reštaurovanie v Taliansku na tak vysokej úrovni po všetkých stránkach. Študoval som na SPU v Nitre odbor automatizované systémy riadenia, ale zaujímal som sa i o umenie a šport. Pre štúdium v Taliansku som sa rozhodol až po základnej vojenskej službe a ukončení športovej kariéry. Rozhodol som sa pre Florenciu, kolísku renesancie. Istý čas som žil aj v Ríme, svoje rozhodnutie som nikdy neoľutoval. V Taliansku ste konzultantom pri reštaurátorských prácach. Ako sa teda Taliani starajú o svoje pamiatky? - Rešpektujú ich históriu. Jej súčasťou je aj vek a stav, v ktorom sa zachovala. Taliani kladú dôraz na originalitu a pôvodnú autentickú prácu umelca, ktorý žil a tvoril pred stovkami rokov, Slováci, bohužiaľ, takúto kultúru nemajú. Myslíme si, že čo dnes vyzerá pekne a novo, je hodnotné, a čo bolo ošúchané a poškodené, aj keď pôvodné a autentické, je nehodnotné. Keď v Assisi v roku 1997 počas zemetrasenia spadla freska od Giotta (taliansky maliar a architekt, žil na prelome 13. a 14. storočia, pozn. red.), jej zachované kúsky pozbierali a čo sa dalo použiť, mozaikovo uložili naspäť. Ale časti, ktoré sa zmenili na prach a chýbali, vyplnili iba omietkou a nechali prázdne. Fresku pritom mohli úplne rekonštruovať podľa zachovaných fotografií. Dali však prednosť originálnemu Giottovi pred domaľovaným Giottom. Ako je to teda s opravovaním pamiatok na Slovensku? - O pojme opravovať by sa dalo diskutovať. Keď opravujete auto, tak po oprave musí jazdiť. Ale keď opravujete sochu, tak to neznamená, že musí byť taká ako predtým. Historická hodnota diela je v jeho autentickosti a pôvodnom realizovaní, nie v jeho náhrade. Neviem si predstaviť, čo by povedal Leonardo da Vinci, keby vedel, že mu niekto v 21. storočí bude maľovať do jeho obrazu. Dnes existujú autorské práva, ktoré kedysi neboli napísané, ale tiež existovali. Tak ako históriu diela, treba rešpektovať aj jeho autora. Reštaurátor nie je umelec, ale znalec, technik, ktorý sa drží istých presne stanovených zásad reštaurovania, diela nevytvára, ale konzervuje, nanajvýš napomáha k lepšej čitateľnosti originálu, ktorý zachováva pre ďalšie generácie. Nie vždy je to možné a vtedy sa treba zmieriť so stavom, ktorý sa zachoval. Hodnotí sa vari práca reštaurátora podľa obdobia, ktoré pamiatka takpovediac prežije? - Nedá sa povedať, že dobrá reštaurátorská práca je zakonzervovanie pamiatky na ďalšie desiatky či stovky rokov. Pamiatka je ako ľudská bytosť. Tak ako človek, aj pamiatky starnú. Čas nevieme ovplyvniť. Vieme však do určitej miery ovplyvniť degradáciu spôsobenú nevhodným prostredím či nešetrným zaobchádzaním zo strany človeka a okolia. Ako to je s artefaktmi vo svetových galériách a múzeách? Sú v nich vystavené originály? - Prevažne áno. Avšak nie raz sa už stalo, že vystavovali falzifikát a široká verejnosť ho považovala za originál. Boli to diela s nevyčísliteľnou hodnotou a v záujme ochrany pred krádežou či poškodením sa skutočné diela nachádzali v špeciálne upravených trezoroch. Nie je to podvod? - Určite je to podvod. Avšak významné múzeá nechcú stratiť popularitu vďaka svojim svetovým atrakciám, ale nechcú ani riskovať krádež či predčasné znehodnotenie diela. Navyše, nie vždy jeho stav dovoľuje, aby bolo voľne vystavené. Na stav obrazov pôsobí vlhkosť či osvetlenie, ktoré uberá z intenzity farby a raz za čas ich treba ošetriť. Aj vtedy použijú náhradu. Uživia sa na Slovensku reštaurátori? - Kto to vyštuduje a má konexie, tak áno. Potom prichádzajú aj lukratívne zákazky v desiatkach miliónoch korún. Nie vždy sú však tieto peniaze naozaj investované efektívne. V Talianskom Miláne napríklad Poslednú večeru od Leonarda Da Vinciho, ktorá je veľká necelých 5 x 9 metrov, naposledy reštaurovali takmer 22 rokov a stálo to okolo štrnásť miliárd talianskych lír, čo je asi 700 miliónov korún. Pritom samotné reštaurovanie po jeho dokončení kritizovali viacerí domáci či zahraniční odborníci. Myslím si, že na Slovensku je kontrola zo strany odbornej verejnosti nedostatočná. Do Nitry si odskočíte pomerne často, máte tu rodinu aj obchod s obrazmi a starožitnosťami. Kde sa vidíte v budúcnosti? - Chcem sa vrátiť do Nitry a ak to bude možné, pričiniť sa o iný pohľad ľudí na umenie, kultúru a pamiatky. Je dôležité, aby sme čím skôr pochopili, v čom je ich skutočná umelecká hodnota. Či sú Slováci pripravení chápať umenie? Myslím si, že mladá generácia áno. Mladí ľudia sú na umenie vnímaví, zaujímajú sa oň a sú na naše kultúrne dedičstvo patrične hrdí.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  2. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  3. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  4. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  5. Ako vybrať AKU reťazovú pílu
  6. Bývanie v meste predlžuje život
  7. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  8. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  9. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  10. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  1. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  2. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  3. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  4. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  5. Tipy na cenovo výhodné vianočné darčeky, ktoré aj potešia
  6. Bývanie v meste predlžuje život
  7. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  8. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  9. Fakty o batériách, ktoré ste nevedeli
  10. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 27 929
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 21 349
  3. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 13 675
  4. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 12 483
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 288
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 081
  7. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 8 021
  8. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 7 892
  9. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 617
  10. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí 7 456
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Nitra, Galanta a Šaľa - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Nitra

Staré divadlo je pripravené hrať okamžite, otázkou je pre koho

Divadlo hralo najmä organizované predstavenia pre školy a škôlky. Tým sa v súčasnosti hromadné podujatia neodporúčajú.

Martin Kusenda, riaditeľ Starého divadla Karola Spišáka v Nitre.
Ilustračné

Nitriansky primátor Hattas je pozitívny. Radnicu nezatvoria

Otestovať sa pôjdu aj Hattasovi najbližší spolupracovníci.

Primátor Marek Hattas.

Od Perkyho po Čáru. Spoznajte najlepších 40-tnikov v šiestej lige

Dvaja z nich nechýbali na ihrisku v desiatich kolách ani minútu!

Predstavujeme vám najlepších štyridsiatnikov v šiestej lige ObFZ Nitra. Na tejto snímke z duelu Mojmírovce - Chrenová sú dvaja z elitnej jedenástky.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Tragická nehoda si vyžiadala jeden život

Pri nehode v meste Šaštín-Stráže jeden človek zomrel a traja sa zranili

Po požiari: Vôbec neviem, ale čo už, stalo sa

Zadné stavy domu zhoreli. Požiar likvidovalo päť profesionálnych a 21 dobrovoľných hasičov. Na boj s plameňmi použili zhruba 63-tisíc litrov vody.

Už ste čítali?