17. máj 2008 o 0:00
Ombudsman: Zapíšu vás až na október
O služby pracovníkov kancelárie ombudsmana, ktorí raz mesačne úradujú na nitrianskom mestskom úrade, je veľký záujem. Najbližší voľný termín je až v októbri.
V krajskom meste sú dve pracovníčky z kancelárie ombudsmana každý prvý utorok v mesiaci od 9. do 16. hodiny. „Priemerne máme objedna-ných osem ľudí. Okrem nich vybavíme mimo poradia ešte štyroch až ôsmich záujemcov,“ povedala nám minulý utorok Tatiana Spišiaková z kancelárie verejného ochrancu práv.
„Niektoré problémy vieme vyriešiť rýchlejšie, niektoré sú na dlhšie. Na jedného klienta máme časovú rezervu 45 minút,“ upresnila. Do Nitry cestujú ľudia z celého kraja aj zo vzdialenejších miest. Rozhodujú sa i podľa toho, či to majú bližšie do Nitry alebo Bratislavy, respektíve, aké majú autobusové spojenie. Väčšinou ide o starších ľudí nad päťdesiat rokov.
Len asi štyridsať percent ich však prichádza s problémom, ktorý je vhodný pre ombudsmana. Verejný ochranca práv sa totiž zaoberá prípadmi, v ktorých ide o porušenie zákonov a ľudských práv zo strany orgánov verejnej moci. Susedské či dedičské spory sem nepatria. Pracovníčky vysunutej kancelárie v Nitre však poradia aj v takýchto prípadoch - poskytnú aspoň právne usmernenie.
„Najčastejšie sa na nás ľudia obracajú s občiansko-právnymi a sociálnymi problémami. Ide najmä o dedičstvo, pozemky, dôchodky a susedské spory,“ hovorí Tatiana Spišiaková. Niektorí sa dokonca chodia pýtať, či sa majú rozvádzať, respektíve sa len potrebujú vyrozprávať.
„Opakovane tu bola napríklad pani, ktorá si kúpila lieky za 20-tisíc korún a potom ich chcela vrátiť, no nepochodila. Chcela, aby sme jej spisovali podania na políciu, hoci to nie je naša pôsobnosť. Bola nástojčivá, urážala nás, odmietala odísť. Musel nám od nej „pomôcť“ pán viceprimátor,“ dozvedeli sme sa od Petry Fűköovej z kancelárie verejného ochrancu práv.
Vysunutá kancelária ombudsmana začala v Nitre fungovať vlani v auguste. Klienti sa musia objednať priamo v Bratislave.Autor: MH