Nestačili svojimi silami zvládnuť učivo, pociťovali neúspech. Preto už v minulosti vznikali školy s upraveným učebným plánom prispôsobeným ich schopnostiam.
V Nitre vznikla takáto škola výnosom bývalého Povereníctva školstva vied a umení z 12. apríla 1947, keď pri Ľudovej škole chlapčenskej v Nitre na Vŕšku zriadili jednu pomocnú triedu. V roku 1949 boli pomocné triedy pomenované na Osobitnú školu v Nitre. V ďalších rokoch sa počet žiakov zvyšoval a škola sa rozšírila o pribúdajúce triedy.
Dnes nesie škola názov Špeciálna základná škola, Špeciálna základná škola pre telesne postihnutých a Špeciálna materská škola. Riaditeľstvo školy je na Mudroňovej ulici v Nitre. Túto školu navštevujú žiaci s ľahším mentálnym postihnutím variant A.
V školskom roku 1993/1994 vznikla pri vtedajšej Osobitnej škole prvá trieda pre deti s mentálnym a telesným postihnutím. V súčasnosti je vo dvoch triedach zaradených 12 žiakov. Žiaci sa vzdelávajú podľa individuálnych programov, ktoré zohľadňujú ich možnosti a schopnosti vzdelávania vzhľadom k diagnózam.Tieto triedy sú umiestnené v zrekonštruovaných priestoroch bývalej Materskej školy na Kollárovej ulici. Tu sa vzdelávajú aj žiaci s autizmom, ktorých vzdelávanie začalo v školskom roku 1999/2000 ako projekt na experimentálne vzdelávanie autistov. Výuka detí s autizmom nadväzuje na špeciálnu predškolskú výuku v ŠMŠ. Cieľom edukácie detí s autizmom je ovplyvňovanie poškodených oblastí a rozvíjanie už vyvinutých schopností u dieťaťa. Žiaci sú vzdelávaní podľa individuálneho vzdelávacieho plánu a programu TEACH využívajúc nové osnovy pre autistov – varianty A, B, C.
Okrem vyučovania v triedach sa žiaci môžu prihlásiť do školského klubu detí, v ktorom činnosť nadväzuje na výchovno-vyučovací proces v škole so zameraním na rekreačnú aktivitu.
Veľkým prínosom nielen pre našich žiakov, ale aj deti z ostatných škôl a zariadení je Špeciálnopedagogická poradňa, ktorá vznikla v roku 1998. V rámci poradne poskytujeme služby terapeutické, komplexnú špeciálno-pedagogickú diagnostiku, individuálne aj skupinové konzultácie pre rodičov aj učiteľov.
Na záver môžeme povedať, že hoci práca, ktorú vykonávame, je ťažká a vyžaduje si veľkú dávku trpezlivosti, pochopenia a lásky, sme radi, že naši žiaci, aspoň väčšina z nich, si uvedomuje, čo im škola dala. Radi za nami prichádzajú aj po skončení dochádzky a vyznávajú sa zo svojich úspechov, prípadných ťažkostí.
Veríme, že aj v budúcich rokoch bude škola pokračovať vo svojich dobrých tradíciách a že sa v nej deti budú cítiť naozaj dobre a spokojne.
Autor: PaedDr. HELENA KOZÁROVÁ