Na rozdiel od príjmov politikov platy špičkových manažérov ostávajú väčšinou neverejné. Napriek tomu, že napríklad rozhodnutia šéfa rafinérie či mobilného operátora sú pre ich klientov neraz podstatnejšie ako politické rozhodnutia.
Z údajov, ktoré robili štatistici pre mininisterstvo práce, je možné mať o platoch najvyšších manažérov pôsobiacich na Slovensku aspoň približný obraz. Podľa údajov zozbieraných zo šiestich firiem z prvej tridsiatky podľa obratu ich šéfovia zarábajú v priemere 281–tisíc korún v hrubom, čo je za rok 3,4 milióna korún. Od roku 2003, keď ľudia na týchto postoch zarábali vyše 233–tisíc korún mesačne, to znamená reálny štvorpercentný rast.
Obrat nie je rozhodujúci
Najväčšie personálne a poradenské agentúry, ktoré sa zaoberajú „lovením“ ľudí vhodných na najvyššie pozície, takisto platy konkrétnych riaditeľov neprezradia.
„Je zrejmé, že platy sa tu pohybujú v miliónoch za rok, ale nemôžem udať konkrétne čísla. Bolo by to porušenie našej zmluvy s klientmi,“ povedal Štefan Norulák z Hay Group.
Analytici z Pricewaterhouse Coopers (PWC) boli o niečo konkrétnejší. Na vzorke 210 spoločností zisťovali okrem iného aj výšku odmien generálnych riaditeľov. Horná štvrtina z nich zarába priemerne 331 179 korún mesačne, čo sú takmer 4 milióny korún ročne. Porovnanie so spomínanou šestkou generálnych riaditeľov najväčších firiem aj s prihliadnutím na rozdielne metodiky zisťovaní ukazuje, že zárobky topmanažérov zďaleka nezávisia iba od veľkosti firmy meranej celkovými tržbami.
Nielen peniaze
Výška topzárobkov sa tak ako pri iných profesiách líši aj v rámci Slovenska. Aj manažéri sú najlepšie platení v Bratislave.
Podľa ľudí z Egon Zehnder, ďalšieho personálneho poradcu zameraného na vrcholový manažment, však v Bratislave pracujúci lídri v porovnaní s rovnakými pozíciami v susednom Česku stále zaostávajú.
Norulák z Hay Group úplne nesúhlasí. „Postupne sa ich odmeňovanie približuje, čím sa opätovne vytvára československý trh odmeňovania. Je to spôsobené aj kolobehom manažérov medzi pobočkami v oboch krajinách,“ povedal.
Podľa personalistov sa veľmi dôležitými nástrojmi na udržanie, prípadne zlákanie nového manažéra do spoločnosti stali benefity. Najväčšiu finančnú hodnotu majú autá. „Riaditelia majú mercedesy alebo audi v hodnote dvoch miliónov korún. Ich podriadení majú typicky audi alebo passat v cene 1,1 milióna,“ povedal Norulák. Podľa PWC je obstarávanie áut orientované viac na cenu ako na ich špecifickú značku.
Ďalším významným benefitom sú dôchodkové zabezpečenia, poistky a fondy. Na Slovensku ich popularita a investície do nich podľa Hay Group rastú, ale dosahujú len nevýznamné percento z celkového balíka.
„Na porovnanie v Holandsku, kde je typická kultúra orientovaná na dlhodobé benefity, poistky a ďalšie, predstavujú tridsať percent celkového balíka,“ povedal Norulák.
Na Slovensku sa benefity medzi vrcholovými a nižšími manažérmi veľmi nelíšia. „Spoločnosti väčšinou používajú rovnakú politiku pri prideľovaní takých benefitov, ako sú poistenie, dôchodok, šport a kultúra pre riaditeľov a ostatných zamestnancov. Neodlišujú tak tie najvyššie pozície,“ vyplýva z prieskumu PWC.