praktickejšiu školu. A hoci vyštudoval za automechanika, kresby a maľby ho stále fascinovali. Dnes sa im venuje profesionálne. Kreslí reklamu, ktorú maľuje na steny, reklamné panely, ale aj na telá. Naposledy pokreslil firemnými logami telá modeliek na výstave áut.
Automechanik, ktorý miluje kresby
Už ako malý chlapec oživoval René postavičky, ktoré videl v knižkách a televízii. Pracoval fixkami, pretože „v tom čase frčali“.
Otec tínedžerovi vysvetlil, že maľovaním sa neuživí. René sa stal automechanikom, aj keď ho to nebavilo. Kresliť ale neprestal.
Pred desiatimi rokmi mu kamarát poradil, aby vyskúšal grafity. Dovtedy ani nevedel, čo to je. „Nemaľoval som na steny, ani na budovy. Vandalizmus som nerobil, na to som si dával pozor. Ako študent som navyše nemal peniaze. Všetky maľby preto končili v mojich skicároch, zošitoch a niekedy aj na školských laviciach,“ spomína René.
Z Čiech si zohnal časopisy, kde sa o grafity dozvedel viac. Naučil sa techniky a vypracoval si svoj štýl písma. Robiť grafity bol pre Reného veľký sen. „Nechcel som počmárať nejaké budovy, vždy som si vybavoval legálnu stenu. V Zlatých Moravciach som dostal zákazku od firmy, ktorá chcela, aby som vymaľoval reklamy okolo futbalového štadióna.“
Asi tu niekde sa René rozhodol, že sa dá na profesionálne maľovanie a bude prijímať reklamné zákazky. „Maľovať na steny štadióna sa mi nezdalo veľmi kreatívne, stále v tom však bola farba a štetec. Musel som však dodržiavať technické písmo, rozmery reklamy a farby loga. To ma dosť zväzovalo.“
Brzdila ho vojna
Do toho prišla v roku 1998 vojenská služba v Bratislave, ktorá brzdila rozvoj Reného umeleckých schopností. V maľovaní to bol preňho hluchý rok - taký, aký dovtedy nezažil. Pocítil to rovnako tvrdo ako napríklad tanečník, ktorý rok netrénuje.
Keď sa z vojenčiny vrátil, znovu ho to zlákalo k farbám. Robil lakiernika, neskôr farby a laky aj predával. „Vždy som robil niečo s farbami. Asi to bol osud.“
Rozhodnutie, že maľovanie ho bude živiť, padlo asi pred pol rokom. René odvtedy oslovuje firmy aj ľudí a ponúka umelecké maľovanie bytov, firemných stien, predmetov, ale aj maľovanie na telo. V čom sa bude špecializovať, ešte nevie. Závisí to od záujmu.
Motívmi pre Reného sú rozprávkové postavičky, tváre známych osobností aj abstrakcie. René tvrdí, že kreslená reklama prináša oproti klasickej veľkoplošnej reklame výhody. Kresba je originálna, dostupná. Odbúravajú sa ňou náklady, ktoré sú pri inštalácii plošnej reklamy nevyhnutné. Farby sú v porovnaní s nálepkovou reklamou stále, vydržia rôzne poveternostné podmienky. Aj veľmi malá obrázková predloha sa navyše dá kvalitne preniesť na veľkú plochu.
Tvár ako na fotke
Maľby napríklad do bytov robí René takzvanou airbrush technikou, ktorá dokáže realisticky a detailne zobraziť maľovanú vec. „Sú tam jemné dýzy, vďaka ktorým sa dá výborne tieňovať. Tvár človeka namaľovaná airbrushom vyzerá ako tvár človeka z fotky. V tom je airbrush geniálny.“ Plusom tiež je, že pri aplikácii airbrushom farby nezanechávajú škodlivé výpary a sú tiež odolné voči oteru. Takto skrášľuje René autá, nádrže motoriek či helmy.
Pomaľované telá
Medzi najzaujímavejšie časti Reného práce patria grafity a maľovanie na telo. Grafity oslovujú hlavne mladých, ktorí si ich nechávajú nastriekať na steny izieb alebo posilňovní. U nás sú ale grafity stále spájané s vandalizmom. „V Nemecku, kam chodievam, sú sprejeri na vysokej úrovni. Dokonca majú svoje galérie.“
Pekné telá zdokonaľuje René modelkám pri rôznych výstavách a firemných akciách. Naposledy takto vyzdobil modelky počas Autosalónu v Nitre. Logá spoločností sa maľujú netoxickými farbami priamo na pokožku dievčat. Maľba je len dekoračná, po prvom umytí z tela zmizne.