„Oslovili sme firmy z celého Slovenska, ktoré podnikajú v tejto oblasti. Žiadna z nich však nedokázala zaručiť kratšiu dodaciu lehotu. Všetci uvádzali minimálny čas dodania štyri týždne,“ vysvetľuje vedúci bytového hospodárstva Štefan Ďuriač.
S opravou sa začalo 12. septembra. Výmenník výhrevného telesa bol zanesený vodným kameňom a nespĺňal tak svoju funkciu. „Teplá voda, ktorá nám mala tiecť, bola len vlažná. Ale aspoň sme sa v nej mohli umývať bez toho, že by nás striasalo od zimy,“ hovorí jeden z nedobrovoľných otužilcov. „Dvanásteho septembra vám nepotečie teplá voda z dôvodu čistenia bojleru,“ prečítal som si na dverách pred pár týždňami. Dnes je to už pomaly mesiac a ešte stále netečie,“ zdôrazňuje pán Potocký, jeden z obyvateľov domu.
„Obrovský bojler s obsahom
6 300 litrov sa zrejme na Slovensku nevyrába. Firmy nie sú schopné dodať ho skôr. Bojler k nám cestuje zo Švédska, odkiaľ vyrazil v piatok. Verte-neverte, ja kvôli tomuto problému nespávam. Ešte sú tu dva takéto domy, o ktoré sa už teraz obávame, či nenastanú aj tam podobné problémy,“ hovorí vedúci Ďuriač. Paradoxné je, že pred dvoma mesiacmi sa robila údržba vo vedľajšom činžiaku a všetko prebehlo bez problémov. Na pár hodín bola odstavená dodávka vody, urobila sa údržba a večer bola prevádzka teplej vody opäť spustená.
Obyvatelia dvanásťposchodového domu sú nahnevaní na správcovskú spoločnosť, mestský podnik Službyt. „Keďže bude všetko hradené z nášho fondu opráv, mali nás oboznámiť so skutočnosťami pred tým, ako to išli opravovať a čistiť. Mohli nás informovať, možno by sa nám podarilo vybaviť nejaké náhradné riešenie.“ Vlastníkov bytov trápi najmä naťahovanie tohto problému: „Sú to naše peniaze, ktoré im budú vyplatené. Už tri týždne je to stále rovnaké. Prídu sem dvaja opravári, ktorí berú 300 korún na hodinu. Pár hodín sa tu pomotajú a hneď je fond o niečo ľahší. Peniaze z fondu sme plánovali použiť na iné veci. Ak to takto pôjde ďalej, nezostane nám z nich nič,“ povedal Ivan Potocký, jeden zo sťažovateľov. „Nikto nemohol predpokladať, že sa práve tento bojler rozsype. Firma, ktorú sme vybrali na dodávku bojleru, nám dokonca poskytla zľavu a celý projekt vyjde najlacnejšie práve cez túto spoločnosť. Zatiaľ rátame s nákladmi okolo 160-tisíc korún,“ priblížil nám výslednú sumu zamestnanec Službytu. Nedobrovoľní otužilci si však uvedomujú, že táto suma nie je konečná. „Tri týždne bez teplej vody sa dá vydržať ťažko. Ide to najmä na úkor účtov za elektrinu a plyn. Keď sa chceme umyť v teplej vode, musíme si ju zohrievať. Kto má rodinu v blízkom okolí, chodí sa umývať k nim. Iní majú smolu,“ sťažuje sa staršia obyvateľka.
Mestský podnik Službyt sa snaží obyvateľov o všetkom informovať. Pôvodne mala byť privezená výhrevka z Nemecka. Ako povedal domovník Jozef Klikáč: „Bojler cestoval asi týždeň z Nemecka, zrazu sa však vyskytol problém a nedorazil. Minulý týždeň zohnali nový zo Švédska, tak všetci dúfame, že šťastne dorazí až do Zlatých Moraviec.“ Riaditeľ Službytu Gabriel Kordoš krátko pred uzávierkou uviedol: „Práve ma informovali, že náklad sa nachádza v Brne a o pár hodín by mal doraziť do mesta. Robotníci sú pripravení pracovať aj celú noc, len aby už bola spustená teplá voda.“ Túto vetu však sedemdesiatdva rodín počulo za posledné tri týždne už niekoľkokrát.
Autor: D. STAROVIČOVÁ