Mestská autobusová doprava a taxíky majú v Nitre konkurenciu. K mikrobusom - šarkanom, ktoré sa objavili v meste už pred niekoľkými mesiacmi, pribudol v máji nočný autobus. Jazdí dvakrát do týždňa.
Jazda zadarmo
S myšlienkou zaviesť nočné spoje prišiel Slavomír Turčáni, ktorý sa inak zaoberá internetom. „Uvažoval som nad tým už dlhšie. Ja sám som sa v minulosti ocitol v situácii, kedy by som nočný autobus uvítal. Vracal som sa domov z nočného podniku a taxíky boli obsadené,“ hovorí mladý Nitran.
Dodáva, že v Bratislave je nočná autobusová jazda spoplatnená dvadsiatimi korunami. „Mnohí jazdia načierno. Raz za čas ich chytí revízor a dá im pokutu. My sme sa rozhodli ísť inou cestou – myslíme si, že by sa majitelia nočných podnikov mali postarať, aby sa ich klienti dostali bezpečne domov,“ konštatuje Turčáni. Náklady na prevádzku nočného autobusu by mala zaplatiť reklama. Na obrazovke, ktorá je v autobuse, sa budú propagovať aj akcie, ktoré sa konajú v Nitre.
Nočný autobus jazdí v piatok a sobotu. Svoju trasu začína o 23.40 h, 01.40 a 03.40 hodine na Hôrke. Odtiaľ ide po Hviezdoslavovej ulici cez Párovskú na Mostnú, kde je sústredených niekoľko nočných podnikov. Jazda pokračuje na amfiteáter, k internátu UKF, okolo Baumaxu až k Lipe. Odtiaľ smeruje okolo tržnice do Starej pekárne a na železničnú stanicu. Autobus sa vracia na Mostnú a z nej rovnakou trasou späť na Hôrku. „Nemyslím si, že sme konkurenciou taxikárom a Slovenskej autobusovej doprave už vôbec nie, veď tá v noci nejazdí,“ dodáva Turčáni.
Nočný autobus je podľa neho zameraný na cieľovú skupinu ľudí od 15 do 30 rokov. Pre prípad, že by niekto z cestujúcich robil problémy, vodič má pri sebe vysielačku, ktorou okamžite privolá súkromnú bezpečnostnú službu.
Nočné spoje chce aj Mesto
Primátor Ferdinand Vítek nám povedal, že o nočných spojoch uvažovalo aj Mesto Nitra. „Počíta sa s nimi v návrhu nového cestovného poriadku, ktorý ale zatiaľ nebol predložený na schválenie zastupiteľstvu - poslanci na to nemajú pred voľbami vôľu. Navrhnuté sú dve nočné linky, ktoré sa vzájomne križujú na Palárikovej ulici. Pokiaľ si pamätám, odchody autobusov majú byť o 23.30, 00.30 a 1.30 hodine. Jazdiť by mali v piatok a počas víkendu.“
Nočné spoje požadujú (pre svojich zamestnancov) aj investori, ktorí prichádzajú do priemyselného parku, kde plánujú zaviesť štvorzmennú prevádzku.
Šarkany verzus MAD?
Konkurenciou sa pre SAD Nitra stávajú mikrobusy – šarkany. Pred časom sa tejto téme venovali aj poslanci mestského zastupiteľstva. Viacerí kritizovali, že šarkany porušujú zákon, keď zberajú svojich klientov na autobusových zastávkach. Jeden z poslancov sa pýtal, či to neovplyvňuje hospodársky výsledok mestskej autobusovej dopravy. „Ovplyvňuje, no nie v dramatickej miere,“ odpovedal mu primátor. Vtedy po Nitre jazdili štyri mikrobusy s nápisom šarkan, teraz ich je šesť a ich počet má ešte rásť. Do každého sa zmestí osem cestujúcich.
Pôvodne stála jazda šarkanom 12 korún, v apríli sa zvýšila na 15. Blíži sa tak k cene klasického cestovného lístka v MAD (16 Sk). Zdraženie šarkanov spôsobilo pokles počtu klientov. „Ľudí zvýšenie ceny prekvapilo, ale postupne sa k nám vracajú,“ tvrdí konateľ spoločnosti Marián Filo. Cestujúcich chce prilákať aj na kupónové karty, ktoré sa majú distribuovať už v najbližších dňoch. Sedemdesiatkorunová karta bude na šesť jázd, jej platnosť bude 14 dní. Karta za 170 korún s 30-dňovou platnosťou bude na pätnásť jázd.
Zaujímalo nás, ako sa existencia šarkanov prejavila na tržbách SAD Nitra. „K šarkanom sa nebudem vyjadrovať. Je to väčší problém objednávateľa dopravy (Mesta Nitra – pozn. red.) ako dopravcu,“ reagoval riaditeľ Ján Vrba. Mal tým na mysli skutočnosť, že straty MAD, ktoré vznikajú vo verejnom záujme, musí zo zákona vykryť Mesto Nitra.