Snežnice ako symbol Európskej únie – tak popisujú iniciátori projekt, na ktorom sa podieľali nemeckí a slovenskí študenti. Chlapci zo Združenej strednej školy v Zlatých Moravciach spoznávali v rámci projektu svojich mladých nemeckých kolegov z BBS Rotenburg. Spolu vyrábali snežnice – prostriedok na ľahký pohyb po snehu, ktorý sa v Nemecku teší popularite a medzi mladými ľuďmi letí.
Organizátori vybrali desať študentov, ktorí vo februári odleteli na stáž do Nemecka. Nerobili rozdiel v ročníkoch, prihliadalo sa len na znalosť nemčiny a na to, aby členovia tímu boli z odborov, kde sa pracuje s kovmi. „Snežnice boli len prostriedkom, hlavným cieľom nášho projektu bolo, aby sa mladí ľudia z rôznych štátov navzájom spoznali a naučili sa vzájomne spolupracovať. Len pri takejto práci sa dajú odstrániť predsudky voči inej kultúre, vytvárať pozitívne vzťahy a zdokonaľovať sa v praktických jazykových zručnostiach,“ povedal koordinátor projektu Karol Eliáš.
Škola zo Zlatých Moraviec má s BBS Rotenburg štvorročné partnerstvo. Navzájom organizujú výmenné pobyty študentov. Výroba snežníc nebola prvým spoločným pracovným projektom. „Nebolo ľahké všetko pripraviť, o podporu svojho projektu sa u nemeckej nadácie uchádzalo 120 európskych škôl, vybrali len osemnásť, medzi inými aj našu,“ vysvetľuje Eliáš. Prečo sa rozhodli práve pre výrobu snežníc? „Lebo v Nemecku momentálne veľmi letia, ponúkajú ich mnohí predajcovia, je záujem o ich výrobu. Sú dosť drahé, cena páru sa pohybuje od 200 do 400 euro,“ podotkol Karol Eliáš.
Chlapci vytvorili štyri slovenskonemecké skupiny. Spomedzi seba si vybrali vodcov skupín, aby im tak zaručili prirodzenú autoritu. Spočiatku ani nevedeli, čo sú to snežnice, preto spoločnú prácu začínali klasicky – s internetovými vyhľadávačmi, kde sa snažili dopracovať k odkazom, ktoré by im pomohli snežnice zhotoviť. Selektovali 322-tisíc stránok, z nich našli len niekoľko nekomerčných, ktoré popisovali výrobu a nesnažili sa snežnice predať. Niekde tu sa začala vzájomná komunikácia, samozrejme, v nemčine. Bez nej by sa skupina nezaobišla a výrobok nezhotovila.
„Naši žiaci zistili, že v porovnaní s nemeckými spolužiakmi sa nestratia, zaručovali to ich vedomosti a zručnosti. Je to dobrý signál aj pre ich budúcnosť – zistili, že ak budú chcieť, môžu sa po štúdiu uchytiť aj v zahraničí a presadiť sa v prostredí zahraničnej konkurencie,“ povedal Michal Orovnický. Svoje výrobky chlapci prezentovali, popísali postup. Zo štyroch modelov si vybrali najlepší.
Po návšteve Nemecka sa garde obrátilo a mladí Nemci prišli na Slovensko. Vyrobené snežnice otestovali na Donovaloch. Projekt im pomohol spoznať cudziu kultúru, krajinu a možno aj odstrániť niektoré predsudky. Jeden z mladých Nemcov sa totiž otvorene priznal, že na Slovensku očakával domácnosti vybavené čiernobielymi televízormi...