Pani Milka z Nitry si v októbri 2004 kúpila tenisky, v ktorých sa cítila ako Chaplin. Boli krivé, vytáčali sa. To však zistila až doma. „V predajni bolo slabé svetlo, nevšimla som si to,“ hovorí zákazníčka. O dva dni išla obuv reklamovať, vrátenia peňazí sa však dočkala až po vyše roku. Najskôr musela investovať 1400 korún do vipotestu. Tie jej nepreplatili dodnes. Obrátila sa preto na súd.
Vraj má čudné nohy
„Za značkové tenisky Asics som zaplatila vyše 1800 korún. Keď som zistila, že sú krivé, žiadala som späť peniaze. Tenisky si v predajni nechali a mne kázali prísť na ďalší deň. A potom na ďalší... Vraj tam nie je vedúca. Ale od nej som predsa tenisky nekupovala,“ hovorí pani Milka.
So žiadosťou o radu sa obrátila na Slovenskú obchodnú inšpekciu. „Tam mi povedali, že mám trvať na vypísaní reklamácie. Po tridsiatich dňoch mi z obchodu zavolali, že ju mám vybavenú – vrátili mi tenisky.“ Dodávateľ, firma z Prešova, reklamáciu po vizuálnom posúdení výrobku zamietol. Dospel k záveru, že zmeny na obuvi nie sú spôsobené nekvalitou výrobku. „Obuv doporučujeme aj naďalej používať,“ napísal. Ak vraj zákazníčka nesúhlasí, môže tenisky poslať do akreditovanej skúšobne v Partizánskom – samozrejme, na vlastné náklady. „Na základe ich vyjadrenia budeme reklamáciu následne riešiť,“ prisľúbil dodávateľ. Pani Milka si dodnes pamätá, čo jej vtedy povedali v predajni: obuv je v poriadku, to ona má čudné nohy.
Zákazníčka začala tenisky nosiť. Tie sa však „vykrúcali“ stále viac. „V októbri 2005, teda rok po zakúpení, som ich dala na ďalšiu reklamáciu. Na odpoveď som opäť čakala tridsať dní a opäť mi reklamáciu neuznali. Vopred som ich upozornila, že tentoraz už pošlem obuv na vipotest.“
Skúšobňa: Výrobná chyba
Už v decembri mala Milka v rukách odborný posudok. Jasne sa tam píše, že tenisky - pôvodom z Číny - nemajú pri obutí vhodný tvar. „Oba polpáry obuvi majú výraznú tendenciu natočenia zvršku v pätnej časti smerom do nohy, v prednej časti sa zvršok vytáča smerom z nohy... Pri skúške nosením sa výrazné natočenie dielcov zvršku prejavilo núteným ťahom chodidla v oblasti členkov na stranu do nohy. Obuv je minimálne opotrebovaná.“ Na rozdiel od dodávateľa tenisiek odborníci v Partizánskom jednoznačne skonštatovali: ide o viditeľnú chybu, ktorá sa dá zistiť vizuálne! Podľa posudku je chyba neodstrániteľná a znižuje úžitkové vlastnosti obuvi. Vzniká pri výrobe, v dôsledku nedodržania technologického postupu: „Jej vznik nebol ovplyvnený spôsobom užívania.“ Pani Milka tak mala čierne na bielom, že problémom nie sú jej „čudné nohy“.
Tenisky vrátila a logicky očakávala, že na základe vipotestu jej predajca okamžite vyplatí peniaze. Mýlila sa. Namiesto toho jej oznámili, že reklamáciu vybavia do tridsiatich dní. Na radu Spotrebiteľskej informačnej agentúry sa zákazníčka rozhodla obrátiť na súd s návrhom na vydanie platobného rozkazu. Medzitým však poštou dostala peniaze za tenisky. „Na poštovú poukážku mi napísali odkaz, že preplatenie vipotestu rieši ich dodávateľ v Prešove. Rozhodla som sa, že si s nimi takto dopisovať nebudem - dala som návrh na platobný rozkaz, v ktorom žiadam 1428 korún za vipotest plus 500 korún súdny poplatok.“
Milka okrem toho investovala peniaze do množstva telefonátov a mailov do Žiliny, kde sídli spomínaná spotrebiteľská agentúra. Stálo ju to aj veľa času a energie, ale nevzdala sa: „Aj zákazník má predsa svoje práva, nemôžu sa k nemu takto správať.“
Zatiaľ nezaplatili
Platobný rozkaz bol vydaný ešte v marci. Predajca je podľa neho povinný do 15 dní od doručenia zaplatiť peniaze alebo podať odpor. „Platobný rozkaz sme dostali minulý týždeň. Ďalší postup zvažujeme,“ povedala nám vedúca predajne. Pripomenula, že peniaze za topánky poslali zákazníčke poštou. „S dodávateľom sme sa dohodli, že vipotest zaplatí on. Zatiaľ sa však neozval a nevystavil nám ani dobropis na tenisky.“
Vedúca predajne sa odvoláva aj na to, že dodávateľ opakovane reklamáciu neuznal. Na druhej strane uznáva, že zodpovednosť za tovar nesie voči zákazníkovi predajca. „Možno tie tenisky dáme na vipotest aj my - kvôli zadosťučineniu,“ dodáva. Zrejme je stále presvedčená o tom, že ide o kvalitný výrobok. - mh -
Zamietajú aj oprávnené reklamácie
Záručná doba na obuv je dva roky. Rozdelená je na dve obdobia. „Prvých šesť mesiacov musí predávajúci dokazovať, že reklamovaná chyba nebola na výrobku už v čase predaja. Po šiestich mesiacoch používania musí spotrebiteľ dokazovať, že chybu nespôsobil sám, ale sa prejavila skrytá chyba zapríčinená nekvalitným materiálom alebo technológiou výroby,“ píše sa na internetovej stránke Spotrebiteľskej informačnej agentúry.
Skúsenosti zákazníkov potvrdzujú, že mnohí predajcovia zamietajú aj reklamácie neopraviteľných chýb, respektíve ich zasielajú na posúdenie svojim dodávateľom. „Tí sú však na rovnakej strane pultu ako predávajúci. A keďže za nekvalitný tovar by museli vrátiť peniaze predajcovi, ktorý si ho od nich odkúpil, hľadajú všetky možné argumenty, aby nemuseli reklamáciu uznať,“ píše sa na spomínanej stránke. Spotrebiteľská informačná agentúra konštatuje, že spotrebitelia sú v súčasnosti najviac nespokojní práve s kvalitou obuvi.