„Ovplyvňuje, no nie v dramatickej miere,“ reagoval primátor Ferdinand Vítek.
Prvý šarkan sa v Nitre objavil v septembri. Ide o pomaľovaný mikrobus pre osem cestujúcich, každý z nich platí za jazdu 12 korún. Dnes sú už šarkany štyri a ako nám povedal konateľ spoločnosti Marián Filo, onedlho ich bude osem. Okrem toho funguje v Nitre ešte jedna spoločnosť, ktorá zabezpečuje dopravu na podobnom princípe. SAD Nitra má konkurenciu. Nadšení vraj nie sú ani niektorí taxikári. Občania si však novú službu pochvaľujú.
Obchodný riaditeľ SAD Ivan Lačný hovorí, že sa strata, ktorú spôsobil odchod niektorých klientov k šarkanom, zatiaľ nedá vyčísliť. Pripúšťa však, že časom to môže byť dramatické. „Bude to v neprospech Mesta Nitra. To musí zo zákona vykrývať straty mestskej autobusovej dopravy, ktoré vzniknú vo verejnom záujme.“
Primátor na štvrtkovom zastupiteľstve informoval, že o situácii už rokoval so SAD Nitra. „Stáva sa, že tesne pred príchodom autobusu zberajú šarkany cestujúcich a určite ovplyvňujú hospodársky výsledok mestskej autobusovej dopravy. Požiadali sme policajtov, aby kontrolovali, či nezastavujú na zastávkach, kde je to zo zákona zakázané,“ uviedol Vítek.
„Zabudli sme, že sme zástupcami občanov - mali by sme zastávať dopravný systém, ktorý zlacnie dopravu,“ reagoval poslanec Ján Kovarčík. Jeho kolegyňa Helena Palková dodala, že novú službu využívajú aj zdravotne postihnutí a matky s deťmi, ktoré nemajú auto: „Za dvanásť korún sa dostanú až k lekárovi, veľmi to vítajú.“ Podľa primátora však nejde o úplne fér súťaž, pretože taxikári aj SAD musia zo zákona splniť rôzne podmienky, kým „šarkany“ nepotrebujú ani licenciu.
„Ideme v medziach zákona, takže to nepovažujem za neférovú súťaž,“ hovorí Marián Filo, konateľ spoločnosti prevádzkujúcej šarkany. Dodáva, že fungujú na inom princípe ako taxislužba. „Ak nám zákazník zatelefonuje, nepošleme mu auto, len mu oznámime, kde sa práve šarkan nachádza. Ak ide požadovaným smerom, môže zákazníka zobrať.“ Podľa Fila sú reakcie ľudí v 90 percentách prípadov pozitívne. „Negatívne ohlasy sú najmä na naše kapacitné možnosti. Počítam však, že ďalšie štyri mikrobusy pribudnú už v priebehu niekoľkých týždňov. Cieľom je mať v Nitre taký počet vozidiel, aby jednotlivé vzdialenosti medzi nimi nepresiahli dva kilometre.“
Marián Filo netají, že zo začiatku hľadali zákazníka tam, kde je – teda na autobusových zastávkach. Teraz je vraj týchto prípadov podstatne menej. Vodiči napríklad vyzdvihnú skupinku, cestujúcu ráno tým istým smerom do práce, priamo pred domom. Klienti sa ohlasujú aj mobilom: „Náš mikrobus sa vykloní z trasy a zoberie ich. Máme aj zákazníkov, ktorí si objednajú celé auto - napríklad ak idú na letisko, lyžovačku či na nákup do Bratislavy. V takom prípade im zmluvne vykalkulujeme cenu.“
Najviac využívajú šarkanov ľudia, ktorí nemajú čipovú kartu na mestskú autobusovú dopravu a v autobuse si kupujú 16-korunový lístok. Jazda mikrobusom ich vyjde len 12 korún. Marián Filo nám prezradil, že aj ich spoločnosť chce zaviesť čipové karty a nevylúčil, že jazda s nimi bude ešte výhodnejšia.
Podľa vyjadrenia primátora Ferdinanda Víteka by sa cestovné malo tento rok znížiť aj v mestskej autobusovej doprave. Podľa jednej z alternatív by jazda stála len 10 korún a za každý ďalší prestup by cestujúci zaplatil korunu. Najskôr však treba optimalizovať cestovný poriadok.