Sobota, 25. marec, 2023 | Meniny má Marián

Šarkany konkurujú mestskej autobusovej doprave

V Nitre sa premnožili šarkany – konštatoval to na mestskom zastupiteľstve poslanec Anton Živčic. Zaujímal sa, či uvedená skutočnosť neohrozuje hospodársky výsledok mestskej autobusovej dopravy.

„Ovplyvňuje, no nie v dramatickej miere,“ reagoval primátor Ferdinand Vítek.

Prvý šarkan sa v Nitre objavil v septembri. Ide o pomaľovaný mikrobus pre osem cestujúcich, každý z nich platí za jazdu 12 korún. Dnes sú už šarkany štyri a ako nám povedal konateľ spoločnosti Marián Filo, onedlho ich bude osem. Okrem toho funguje v Nitre ešte jedna spoločnosť, ktorá zabezpečuje dopravu na podobnom princípe. SAD Nitra má konkurenciu. Nadšení vraj nie sú ani niektorí taxikári. Občania si však novú službu pochvaľujú.
Obchodný riaditeľ SAD Ivan Lačný hovorí, že sa strata, ktorú spôsobil odchod niektorých klientov k šarkanom, zatiaľ nedá vyčísliť. Pripúšťa však, že časom to môže byť dramatické. „Bude to v neprospech Mesta Nitra. To musí zo zákona vykrývať straty mestskej autobusovej dopravy, ktoré vzniknú vo verejnom záujme.“
Primátor na štvrtkovom zastupiteľstve informoval, že o situácii už rokoval so SAD Nitra. „Stáva sa, že tesne pred príchodom autobusu zberajú šarkany cestujúcich a určite ovplyvňujú hospodársky výsledok mestskej autobusovej dopravy. Požiadali sme policajtov, aby kontrolovali, či nezastavujú na zastávkach, kde je to zo zákona zakázané,“ uviedol Vítek.
„Zabudli sme, že sme zástupcami občanov - mali by sme zastávať dopravný systém, ktorý zlacnie dopravu,“ reagoval poslanec Ján Kovarčík. Jeho kolegyňa Helena Palková dodala, že novú službu využívajú aj zdravotne postihnutí a matky s deťmi, ktoré nemajú auto: „Za dvanásť korún sa dostanú až k lekárovi, veľmi to vítajú.“ Podľa primátora však nejde o úplne fér súťaž, pretože taxikári aj SAD musia zo zákona splniť rôzne podmienky, kým „šarkany“ nepotrebujú ani licenciu.
„Ideme v medziach zákona, takže to nepovažujem za neférovú súťaž,“ hovorí Marián Filo, konateľ spoločnosti prevádzkujúcej šarkany. Dodáva, že fungujú na inom princípe ako taxislužba. „Ak nám zákazník zatelefonuje, nepošleme mu auto, len mu oznámime, kde sa práve šarkan nachádza. Ak ide požadovaným smerom, môže zákazníka zobrať.“ Podľa Fila sú reakcie ľudí v 90 percentách prípadov pozitívne. „Negatívne ohlasy sú najmä na naše kapacitné možnosti. Počítam však, že ďalšie štyri mikrobusy pribudnú už v priebehu niekoľkých týždňov. Cieľom je mať v Nitre taký počet vozidiel, aby jednotlivé vzdialenosti medzi nimi nepresiahli dva kilometre.“
Marián Filo netají, že zo začiatku hľadali zákazníka tam, kde je – teda na autobusových zastávkach. Teraz je vraj týchto prípadov podstatne menej. Vodiči napríklad vyzdvihnú skupinku, cestujúcu ráno tým istým smerom do práce, priamo pred domom. Klienti sa ohlasujú aj mobilom: „Náš mikrobus sa vykloní z trasy a zoberie ich. Máme aj zákazníkov, ktorí si objednajú celé auto - napríklad ak idú na letisko, lyžovačku či na nákup do Bratislavy. V takom prípade im zmluvne vykalkulujeme cenu.“
Najviac využívajú šarkanov ľudia, ktorí nemajú čipovú kartu na mestskú autobusovú dopravu a v autobuse si kupujú 16-korunový lístok. Jazda mikrobusom ich vyjde len 12 korún. Marián Filo nám prezradil, že aj ich spoločnosť chce zaviesť čipové karty a nevylúčil, že jazda s nimi bude ešte výhodnejšia.
Podľa vyjadrenia primátora Ferdinanda Víteka by sa cestovné malo tento rok znížiť aj v mestskej autobusovej doprave. Podľa jednej z alternatív by jazda stála len 10 korún a za každý ďalší prestup by cestujúci zaplatil korunu. Najskôr však treba optimalizovať cestovný poriadok.

Najčítanejšie na My Nitra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve
  2. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá
  3. Prvá banka spustila pravidelné investovanie do ETF fondov
  4. Dostupný elektromobil podľa Volkswagenu? Privítajte ID.2all!
  5. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  6. Developer ITB pomáha naplniť túžbu po vlastnom bývaní
  7. Ako môžu elektromobily znížiť náklady vašej firmy?
  8. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife
  1. Sodastream sa mení
  2. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve
  3. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá
  4. Marec, poberaj sa, starec - do dôchodku na úrovni
  5. Už 110 rokov súčasťou každej domácnosti. ALPA oslavuje jubileum
  6. Lekárka z Ameriky: Kvalita medicíny v Šaci na mňa zapôsobila
  7. Výšku finančných darov zvolili zákazníci Tesca vo Zvolene
  8. Najväčší súboj obnovených pamiatok prebieha online
  1. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz 8 340
  2. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach 4 627
  3. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve 4 337
  4. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife 4 191
  5. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 3 897
  6. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá 3 828
  7. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 689
  8. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami 2 558

Blogy SME

  1. Ján Valchár: Tak teda dobre, vy otravy
  2. Michaela Jónová: (v)žitie
  3. Anna Miľanová: Svetový deň vody - nech je radšej každý deň...
  4. Štefan Vidlár: Manky doba
  5. Ján Škerko: Richard Sulík nie je len povalač vlád, ale najnovšie aj podrazák
  6. Rastislav Puchala: Táto republika je v háji
  7. Post Bellum SK: Ľudáci sa zbavili najprv židovských dievčat a mladých žien
  8. Anton Kovalčík: Kde bolo tam bolelo, alebo ako Voloďa kariéru robil. 3 - Petrohrad a Moskva.
  1. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 8 995
  2. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 6 667
  3. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 4 170
  4. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku 3 638
  5. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 493
  6. Rastislav Puchala: Ohavnosť spustošenia 3 116
  7. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 3 078
  8. Ján Valchár: Rusko sa opevňuje, 1.500 nových ruských tankov na ceste 2 448
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Nitra, Galanta a Šaľa - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Nitra

MY | TOP správy z regiónov

Pozrite si výber TOP správ z regiónov.


4 h
ilustračné foto

Automobilka avizuje, že zamestnancom zabezpečí autobusovú dopravu rovnako ako po iné dni.


6 h
Hokejisti Nitry vypadli z play-off vo štvrťfinále.

Nebola to bežná séria najhoršieho s najlepším.


17 h
Viktor Németh je druhým najmladším primátor na Slovensku

Vo funkcii má za sebou prvých sto dní.


24. mar

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Jeden z najväčších hitov nahral len z recesie.


24. mar

Od roku 2016 bolo jaskyniarom jasné, že ľad v jaskyni pomaly končí.


24. mar

Ako hráč našiel najlepšie podmienky v Považskej Bystrici a bol aj pri historickom postupe. V trénerskej kariére zažil nejedno sklamanie.


23. mar

Napadnutého muža previezli záchranári do nemocnice.


23. mar

Blogy SME

  1. Ján Valchár: Tak teda dobre, vy otravy
  2. Michaela Jónová: (v)žitie
  3. Anna Miľanová: Svetový deň vody - nech je radšej každý deň...
  4. Štefan Vidlár: Manky doba
  5. Ján Škerko: Richard Sulík nie je len povalač vlád, ale najnovšie aj podrazák
  6. Rastislav Puchala: Táto republika je v háji
  7. Post Bellum SK: Ľudáci sa zbavili najprv židovských dievčat a mladých žien
  8. Anton Kovalčík: Kde bolo tam bolelo, alebo ako Voloďa kariéru robil. 3 - Petrohrad a Moskva.
  1. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 8 995
  2. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 6 667
  3. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 4 170
  4. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku 3 638
  5. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 493
  6. Rastislav Puchala: Ohavnosť spustošenia 3 116
  7. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 3 078
  8. Ján Valchár: Rusko sa opevňuje, 1.500 nových ruských tankov na ceste 2 448
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu