Streda, 26. január, 2022 | Meniny má TamaraKrížovkyKrížovky

Cesta smrti je široká a prehľadná, číha tu však smrť

Hladovkou pred Úradom vlády chce zlatomoravecká primátorka Serafína Ostrihoňová dať do pozornosti „cestu smrti“ medzi Nitrou a Zlatými Moravcami. Úsek je známy častými smrteľnými dopravnými nehodami.

Minulý rok sa na 41-kilometrovej rýchlostnej komunikácii stalo 238 nehôd, zomrelo pri nich deväť ľudí. Za posledných šesť rokov bolo obetí 46, ťažko alebo ľahko sa zranilo 370 osôb. Ostrihoňová začne hladovať na svoje narodeniny – 13. mája. To je ultimátny dátum, ktorý dostal minister dopravy Pavol Prokopovič a do ktorého sa má s cestou niečo spraviť.

Hladujúca primátorka
Do roku 2010 by sa mala ukončiť výstavba rýchlostnej komunikácie Nitra – Zvolen. Dovtedy sa má jazdiť kritickým úsekom medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami. Primátorka myslí svoju hladovku vážne. Chce, aby sa komunikácia začala stavať hneď. „Inde sa v náročnejšom teréne za kilometer cesty dá toľko peňazí, ktoré by tu postačili na dvadsať kilometrov, nič sa však nerobí. Celé desaťročia sa len niečo plánuje a zatiaľ vyhasínajú ľudské životy.“ Hovorí, že na ministerstve sa neboja nátlakových akcií na cestách, ale jej hladovky. „V histórii Slovenska, ale ani iných štátov sa nestalo, aby predstaviteľ samosprávy musel kvôli ochrane ľudských životov začať hladovku pred štátnou inštitúciou,“ tvrdí Ostrihoňová. Už v minulosti sa na ministerstve o ceste hovorilo, s Prokopovičom rokoval neformálny petičný výbor starostov a zástupcov niekoľkých obcí v okolí cesty. Najbližšie by sa primátorka s ministrom mala stretnúť koncom januára.
Chcú pruhy, ostrovčeky
a značky
Petičnú akciu ministerstvu zorganizovalo neformálne občianske združenie Za bezpečnejšiu cestu. Tvoria ho starostovia niekoľkých obcí, ležiacich v blízkosti cesty. Jedným z členov je Marián Prachár - kňaz z Beladíc. K založeniu združenia ho prinútila smrť maturantky Marty z Beladíc, ktorú pred piatimi rokmi po vystúpení z autobusu zrazilo auto. Vodič šiel neprimeranou rýchlosťou. Marta bola speváčkou a chystala sa študovať na univerzite.
Prachár tvrdí, že minister verbálne sľúbil všetko možné, v realite sa ale za uplynulé roky nezmenilo takmer nič.
Medzi hlavné požiadavky patrili odbočujúce pruhy, ostrovčeky pri výpadovkách na dediny a viditeľné fosforeskujúce značky. O novej rýchlostnej komunikácii nehovorí. „My sme predovšetkým za bezpečnosť súčasnej cesty, pretože sa aj naďalej bude využívať. Ostrovčeky pred križovatkami si predsa vyžadujú pár fúrikov materiálu a zopár hodín práce,“ myslí si kňaz. „Pri Choči, Beladiciach a Nevericiach by sa mali spraviť odbočovacie pruhy. Po ceste z Nitry je k nám umenie odbočiť,“ vraví starosta Choče František Drgoňa. Kompetentným ponúkli, že pracovnú silu zabezpečia v rámci aktivačných prác. „Už sa urobili opatrenia, napríklad dvojitá plná čiara a 60-kilometrová rýchlosť pred križovatkami, šoféri to ale nerešpektujú,“ hovorí Drgoňa. „Cesta je akoby prekliata. Zdá sa v pohode, a preto mnohí na nej preceňujú svoje sily. Na súčasnú premávku jednoducho nestačí,“ myslí si šofér z povolania Juraj Daniš z Beladíc.
Opatrenia na zabezpečenie cesty navrhovala aj polícia. Chceli osvetliť križovatky, vytvoriť odbočovacie a priraďovacie pruhy, umiestniť autobusové zástavky mimo cesty v obciach. Za päť rokov bolo podaných 24 návrhov okresného dopravného inšpektorátu na zlepšenie bezpečnostnej situácie. Ústav súdneho inžinierstva v Žiline však označil dopravné značenie na rýchlostnej komunikácii za nadštandardné.
Kvalitná, no zradná cesta
O ceste sa diskutuje aj na internete. „Má perfektný a hlboký základ, preto sa takmer nekazí. Nikde sa neprepadáva, nie sú na nej koľaje. Rozpadá sa len vrchný koberec,“ tvrdil jeden z diskutujúcich. Po ceste jazdí už roky, pracuje v Nitre. Za posledných pätnásť rokov na ceste podľa neho pribudlo nespočetne veľa krížov. „Pravda je taká, že za to môžu ľudia. Väčšina šoférov tam jazdí na samovraždu,“ myslí si.
Prečo sa teda jazda kvalitnou a širokou, zdanlivo bezproblémovou cestou, často končí haváriou so smrteľnými následkami? „Jednou z príčin môže byť to, že z Bratislavy ide vodič spokojne niekoľko desiatok minút bez obmedzenia. Využíva dva pruhy a môže ísť 130-kilometrovou rýchlosťou. Za Nitrou sa to zmení. Zrazu musí ísť v jednom pruhu a podstatne znížiť rýchlosť. Mnohí sa však stále snažia jazdiť tak, ako na diaľnici,“ dôvodí krajský policajný hovorca Miloš Fábry. „Patrí k najprehľadnejším, a práve preto je nebezpečná. Vytvorila sa o nej fáma, že sa tu môže jazdiť rýchlo a bezohľadne,“ tvrdí beladický farár Marián Prachár. Inštruktor z nitrianskej autoškoly Pohoda Ladislav Maruniak vinu pripisuje tomu, že šoféri neprispôsobujú rýchlosť stavu a povahe vozovky. „Jazdia prirýchlo a nebezpečne sa predbiehajú, často dochádza k čelným zrážkam,“ povedal. Spomína si na mimoriadne tragickú nehodu spred niekoľkých rokov, zahynuli pri nej jeho piati kamaráti. Bola poľadovica a ich auto šlo 180-kilometrovou rýchlosťou. Pri Nevericiach narazili do stromu.
Miloš Fábry z polície si sám vyskúšal, ako šoféri na ceste rea-
gujú. Počas služobnej jazdy do Zlatých Moraviec zaznamenal 15 závažných dopravných priestupkov. Patrili medzi ne predbiehanie rýchlosťou vysoko prekračujúcou povolenú rýchlosť, predbiehanie v zákrutách a neprehľadných úsekoch cez plnú čiaru, obmedzovanie protiidúcich áut.

Najčítanejšie na My Nitra

Inzercia - Tlačové správy

  1. 20-minútové mestá: Mestá, v ktorých chcete žiť
  2. Zánik platobných kariet. Ako budú vyzerať platby budúcnosti?
  3. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu
  4. Predplaťte si SME.sk vo vašej firme
  5. TOP zamestnávateľ, pre ktorého sa oplatí pracovať
  6. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny
  7. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom
  8. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami?
  9. Mecom ide na zelenú
  10. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 €
  1. Vianočné dovolenky sa vrátili na čísla pred pandémiou
  2. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  3. TOP zamestnávateľ, pre ktorého sa oplatí pracovať
  4. Predplaťte si SME.sk vo vašej firme
  5. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  6. Vedeli ste, že šport a podnikanie majú veľa spoločného?
  7. Slovensko uvažuje! Video so ŠOKOM má už vyše 900-tisíc videní
  8. Developer Mint Investments získal prvenstvo v CIJ Awards 2021
  9. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  10. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  1. Zánik platobných kariet. Ako budú vyzerať platby budúcnosti? 6 309
  2. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny 4 519
  3. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom 4 325
  4. 5 neznámych vecí, ktoré umožňujú platobné karty 4 052
  5. Slovensko uvažuje! Video so ŠOKOM má už vyše 900-tisíc videní 3 566
  6. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať 3 008
  7. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami? 2 563
  8. 20-minútové mestá: Mestá, v ktorých chcete žiť 2 313
  9. Marrákeš je červená perla Maroka 1 973
  10. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 € 1 881

Blogy SME

  1. Natália Šepitková: Pandémia v Dánsku už možno čoskoro skončí
  2. Anna Milanová: Šťastie 1,2 ... 2022
  3. Stanislav Pánis: Normalizácia volatility pri pokračovaní rely
  4. Lucia Žárska: Investovať do PayPal práve teraz?
  5. Rudolfa Vallová: Zamerané na verejnú správu
  6. Tomáš Harustiak: Ako vznikol mýtus o Ježišovi
  7. Štefan Vidlár: 300 eury ešče rás
  8. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: (Ne)primeranosť protipandemických vyhlášok ÚVZ
  1. Pavel Macko: Vodka a cigary? 12 858
  2. Simona Kyselicová: Ako sa testuje na Covid v Nórsku. P.S.: Som pozitívna 8 543
  3. Lórant Kulík: URBEX: Keď prejdete v Košiciach na ulici kpt.Nálepku cez (ne)utajenú pasáž, zapne sa časostroj 5 987
  4. Martin Ondráš: Keď sa podvod a klamstvo tvári ako etalón morálky 5 327
  5. Monika Nagyova: Vzťahové okienko. Páry, ktoré sa medzi sebou nerozprávajú. 4 432
  6. Asociácia dôchodkových správcovských spoločností: V roku 2022 pôjdu do dôchodku tisícky ľudí. Ste pripravené a pripravení? 4 072
  7. Tomáš Harustiak: Je na Slovensku 56% katolíkov ? Ale kdeže ! 3 901
  8. Martin Sústrik: Lesk a bieda vedy 3 762
  1. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  2. Jiří Ščobák: Proč má akvarista začátečník dlouho čekat, než vloží do akvária ryby? (v rostlinných akváriích se substrátem)
  3. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  4. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta?
  5. Jiří Ščobák: Připravované důchodové reformy na Slovensku: V 3. pilíři se neudělá mnoho, 2. vypadá optimističtěji
  6. Lucia Šicková: S týmito 4 krokmi sme zaviedli kultúru feedbacku v našej firme
  7. Jiří Ščobák: Jsou poplatky v slovenských bankách vysoké? Dá se jim vyhnout? Které jsou skryté?
  8. Jiří Ščobák: Novak Djoković pravděpodobně pozitivní test neměl. Oslava poštovní známky a akce s dětmi to dokazují
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Nitra, Galanta a Šaľa - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Nitra

Zámerom projektu je okrem propagácie turizmu aj podpora gastro prevádzok v dobe pandémie.


40m
Záchranná akcia.

Muža si nechali v nemocnici na pozorovanie.


46m
Polícia v Šali žiada verejnosť o pomoc pri pátraní po vodičovi osobného auta, ktorý sa stal účastníkom dopravnej nehody a z miesta ušiel.

Žena si pri nehode zlomila nohu.


9 h
Ilustračné foto.

Návštevníkov čaká aj výstava o pôvode mien ulíc Klokočiny, dokument o jej obyvateľoch a Stenu slávy venovanú významným osobnostiam.


9 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Na Orave sú len dve dediny, v ktorých za minulý týždeň nezaznamenali covid. Tri dediny Bielej Oravy mali spolu o takmer tretinu viac infikovaných ako celý Dolnokubínsky okres.


25. jan

Nadnárodný reťazec plánoval otvoriť už vlani.


21 h

Pacientom bude k dispozícii niekoľko nových lekárov aj centrum včasnej intervencie.


24. jan

Vyviazla bez vážnejšej ujmy na zdraví.


TASR 8 h

Blogy SME

  1. Natália Šepitková: Pandémia v Dánsku už možno čoskoro skončí
  2. Anna Milanová: Šťastie 1,2 ... 2022
  3. Stanislav Pánis: Normalizácia volatility pri pokračovaní rely
  4. Lucia Žárska: Investovať do PayPal práve teraz?
  5. Rudolfa Vallová: Zamerané na verejnú správu
  6. Tomáš Harustiak: Ako vznikol mýtus o Ježišovi
  7. Štefan Vidlár: 300 eury ešče rás
  8. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: (Ne)primeranosť protipandemických vyhlášok ÚVZ
  1. Pavel Macko: Vodka a cigary? 12 858
  2. Simona Kyselicová: Ako sa testuje na Covid v Nórsku. P.S.: Som pozitívna 8 543
  3. Lórant Kulík: URBEX: Keď prejdete v Košiciach na ulici kpt.Nálepku cez (ne)utajenú pasáž, zapne sa časostroj 5 987
  4. Martin Ondráš: Keď sa podvod a klamstvo tvári ako etalón morálky 5 327
  5. Monika Nagyova: Vzťahové okienko. Páry, ktoré sa medzi sebou nerozprávajú. 4 432
  6. Asociácia dôchodkových správcovských spoločností: V roku 2022 pôjdu do dôchodku tisícky ľudí. Ste pripravené a pripravení? 4 072
  7. Tomáš Harustiak: Je na Slovensku 56% katolíkov ? Ale kdeže ! 3 901
  8. Martin Sústrik: Lesk a bieda vedy 3 762
  1. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  2. Jiří Ščobák: Proč má akvarista začátečník dlouho čekat, než vloží do akvária ryby? (v rostlinných akváriích se substrátem)
  3. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  4. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta?
  5. Jiří Ščobák: Připravované důchodové reformy na Slovensku: V 3. pilíři se neudělá mnoho, 2. vypadá optimističtěji
  6. Lucia Šicková: S týmito 4 krokmi sme zaviedli kultúru feedbacku v našej firme
  7. Jiří Ščobák: Jsou poplatky v slovenských bankách vysoké? Dá se jim vyhnout? Které jsou skryté?
  8. Jiří Ščobák: Novak Djoković pravděpodobně pozitivní test neměl. Oslava poštovní známky a akce s dětmi to dokazují

Už ste čítali?

Skryť Zatvoriť reklamu