Pred necelým rokom mala štátne skúšky z anglického jazyka a histórie. V rovnakom období absolvovala takzvané súborné (postupové) skúšky do tretieho ročníka na Katedre rusistiky a stihla aj prijímacie pohovory na estetiku a katechetiku. To všetko v priebehu desiatich mesiacov. Vystresovaná však nebola. „Nič nepôsobí stresujúco, keď máte motiváciu ako ja. A tou je skutočnosť, že väčšina z predmetov patrí k mojím srdcovým záležitostiam,“ priznáva. Keďže Mária študuje učiteľské aprobácie, musela si na jeseň minulého roka spraviť štátnicu z pedagogiky.
Ako prvú aprobáciu po skončení Gymnázia na Párovskej ulici v Nitre si zvolila anglický jazyk a históriu. „Dejepis ma vo všeobecnosti vždy veľmi zaujímal, aj keď to nebola práve moja srdcová záležitosť. K štúdiu angličtiny ma motivovali predprípravné semináre s gymnaziálnou profesorkou Martou Mackovou. A na UKF som mala možnosť spojiť tieto dva predmety do jednej aprobácie,“ hovorí študentka.
Okrem samotného lingvistického a metodického štúdia v rámci anglického jazyka sa zaujímala najmä o literatúru. Anglickú, ale aj ruskú. Fascinuje ju najmä 19. a 20. storočie a autori, akými sú Dostojevski, Tolstoj, Gogoľ, Bulgakov či Šolochov. „Ruštinu som začala študovať, keď som bola tretiačkou v prvých dvoch odboroch. Páčil sa mi prístup katedry k študentom, ale hlavným pozitívom bolo, že som ju mohla začať študovať od úplného začiatku, predtým som ani len azbuku nepoznala.“
Letný semester štvrtého ročníka strávila na študijnom pobyte v Dánsku. Do severskej krajiny vycestovala cez Katedru anglistiky a amerikanistiky. Popri štúdiu angličtiny sa v Dánsku pripravovala na ďalšie prijímačky z estetiky a katechetiky. „Už predtým som chodila na niektoré prednášky z týchto predmetov. Je iné, keď si prednášky len dobrovoľne vypočujete, alebo keď vás k nim viažu nejaké záväzky, napríklad pri písaní seminárnej práce. Vtedy sa o štúdium vyvolá hlbší záujem. Na estetike sa okrem štúdia organizujú koncerty, premietania vo filmových kluboch a podobné akcie,“ hovorí Mária. Priťahovala ju možnosť študovať v rámci týchto odborov umenie, literatúru, film a filozofiu.
Prvé dva odbory úspešne ukončila na jar tohto roku. Stále však má ďalšie tri. Popri štúdiu stíha Mária Kiššová učiť angličtinu na Základnej škole v Mojmírovciach a robiť si rigorózne štúdium na Katedre anglistiky a amerikanistiky v Nitre. Cez víkendy súkromne doučuje. Ako sa to všetko dá skombinovať? „Predovšetkým je potrebné mať ochotných a ústretových rodičov. Tí majú na tomto všetkom obrovskú zásluhu a od mnohých vecí ma odbremeňujú. Rovnako mi pomáha aj tolerancia mojich pedagógov, niektoré semináre sa pri mojom rozvrhu jednoducho nedajú stihnúť, musela by som byť ako Hermiona z Harryho Pottera,“ tvrdí Mária. Pri niektorých príležitostiach sa však prejaví snáď jediné negatívum toho, že je súčasne v pozícii žiaka aj učiteľa. „Naposledy som to pocítila na beániách estetikov – nepatrím ešte celkom k učiteľom, ale už ani nie k študentom. Som niekde na rozhraní.“
Zbožňuje učenie a vyučovanie všetkých vekových kategórií „od troch do 99 rokov“. Na rozdiel od mnohých iných na slovenské školstvo nenadáva, vidí pozitíva aj negatíva rezortu. Páči sa jej možnosť zakomponovať do svojho vyučovania vedomosti, ktoré nadobudla štúdiom rôznych predmetov. Nechce si pridať ďalší, šiesty odbor? „Už sa ma to pýtali spolužiaci. Pozerala som si študijný program, ale väčšinu z toho som už absolvovala, takže asi už stačilo,“ smeje sa. Teraz sa chce naplno venovať rigoróznemu štúdiu a literatúre. V budúcnosti sa zameria na detskú literatúru a beletriu pre tínedžerov, čo využije pri vyučovaní. Vedomosťami z literatúry chce podnietiť svojich žiakov a vzbudiť v nich väčší záujem o knihy.