Čo bolo podnetom vášho pozvania a hudobnej spolupráce s E.A.R. Unit?
Po kladných referenciách na náš cyklus Hermovo ucho v Nitre a osobných skúsenostiach líderky tohto jedinečného sexteta Amy Knolesovej, ktorá tu už vystupovala, som poslal do USA pred dvoma rokmi zopár záznamov svojich intermediálnych projektov s mojím zoskupením tEóRiou OtraSu. Najviac ich zaujala komorná verzia transPOPzícií. Slovo dalo slovo, a tak som celý kus nanovo zinštrumentoval a naštudoval v L. A. popri prednáškových workshopoch na tamojších univerzitách.
Mohli by ste nám povedať niečo bližšie k projektu transPOPzície, ako aj priblížiť reakcie naň?
TransPOPzície s podtitulom „intermediálny wrestling“ sú akýmsi bizarným hudobno-vizuálnym súbojom medzi popovými videoklipmi a experimentálnou hudbou, ktorá sa k nim hrá. Vďaka najmodernejšej multimediálnej technológii bolo možné v L. A. Red Cat Theatre konfrontovať tieto dva odlišné kultúrne svety nielen hudobne, ale aj vizuálne. Vystúpenie malo úspech ako u publika a odborníkov, amerických skladateľov J. Tenneyho, M. Suboutnicka, S. L. Moskoa, tak aj u odbornej kritiky v Los Angeles Times. Išlo navyše o vôbec prvé uvedenie súčasného diela zo Slovenska týmto svetovo uznávaným hudobným telesám.
Prečo sa E.A.R. Unit rozhodli prísť práve do Nitry?
Je to pre nás pocta, že práve Nitra sa stala miestom ich plánovaného umeleckého pobytu, ktorý je súčasťou ich turné. Svoje určite zohrala skutočnosť, že v strednej Európe zatiaľ nekoncertovali, ale ich záujem je motivovaný aj príležitosťou predstaviť tu svoj nový program, zrealizovať workshopy na pôde Univerzity Konštantína Filozofa a najmä spoznať tunajšiu kultúrnu klímu. Slávnostný koncert v Synagóge 30. novembra bude nahrávať aj Slovenský rozhlas – Rádio Devín s možnosťou vysielania do niektorých krajín Európskej únie. Myslím, že pobyt The California E.A.R. Unit bude patriť k vrcholným udalostiam nielen Hermovho ucha v Nitre, ale aj celej progresívnej hudobnej kultúry na Slovensku.
Autor: RASTISLAV SALAY