likovať, pôsobiť by mal niekoľko dní.
„Na odskúšanie sme kúpili tonu tohto materiálu, cena je vyše 140-tisíc korún. Pre porovnanie - rovnaké množstvo klasickej priemyselnej soli stojí tritisíc korún,“ hovorí riaditeľ Mestských služieb Štefan Forro. Nový druh posypu sa využije len na pešej zóne, kde doteraz dávali synteticky vyrobenú močovinu, šetrnú k dlažbe. Počas vlaňajšej zimy jej spotrebovali tri tony. „Budeme robiť rozbory a porovnania, na základe ktorých zistíme, či sa nám nový ekologický posypový materiál ekonomicky oplatí,“ dodal riaditeľ.
Ďalšou novinkou bude túto sezónu malotraktor na čistenie chodníkov. Vpredu bude mať radlicu na odhŕňanie snehu, vzadu sa bude nachádzať rozmetadlo posypového materiálu. „Vyhlásili sme verejnú súťaž, malotraktor by sme mali mať k dispozícii do konca roka.“
Zima prišla tento rok relatívne skoro, Mestské služby už v Nitre použili približne pätnásť ton posypového materiálu. Okrem spomínanej pešej zóny zabezpečujú všetky miestne komunikácie. Riaditeľ upresnil, že na údržbu je na rok 2005 vyčlenených 12,6 milióna korún. „Pôvodne bola táto suma nižšia. Poslanci schválili dodatočne 1,5 milióna korún na vykrytie zvýšených nákladov, ktoré si vyžiadali zhoršené poveternostné podmienky na začiatku roka.“
Pracovníci Mestských služieb majú každý rok už od 15. novembra stálu pohotovostnú službu. Strieda sa v nej v štyroch zmenách dvadsať ľudí. K dispozícii majú šesť veľkých posypových áut, špeciálne nakladače a multikary. Časť zimnej techniky je už stará, preto sa postupne obmieňa. Naposledy pribudlo univerzálne chodníkové vozidlo za 3,7 milióna korún. Na jeho kúpu použili Mestské služby financie z fondu reprodukcie.
V prípade potreby vypomôžu Mestským službám so zimnou údržbou subdodávatelia, spoluprácu majú dohodnutú aj s Rómskou občianskou iniciatívou. Tá zabezpečuje najmä odstraňovanie snehu na autobusových zastávkach. Priestor pred nehnuteľnosťami, ktoré susedia s chodníkmi, majú povinnosť očistiť majitelia.
Autor: M. HOJČUŠOVÁ