Mojžišová, riaditeľka MŠ v Ivanke pri Nitre a predsedníčka regionálnej sekcie Svetovej organizácie pre predškolskú výchovu OMEP.
Na mestskom úrade delegáciu prijal viceprimátor Miloš Dovičovič. Lotyšské učiteľky oboznámil so súčasným stavom základného a materského školstva v Nitre, keď v posledných rokoch poklesol počet základných škôl z 20 na 14 a materských škôl z 30 na 25. Hostitelia sa zase dozvedeli, že v Lotyšsku sa materské školy delia na špeciálne, denné, ale i týždňové. Tie využívajú najmä rodičia, pracujúci vo viaczmenných prevádzkach. Tradícia predškolskej výchovy má v tejto krajine silné korene, nájdu sa tu aj škôlky so 60-ročnou históriou. Lotyšské škôlky fungujú na inom princípe, majú aj vlastný zdravotnícky personál a špecialistov na rôzne oblasti výchovy.
Pobyt učiteliek z lotyšských detských sadov (ako sa v Lotyšsku MŠ hovorí) bol spojený aj s účasťou na medzinárodnej konferencii o význame predškolského vzdelávania. Usporiadala ju Pedagogická fakulta UKF, ktorá má prvý rok akreditované štúdium predškolskej a elementárnej pedagogiky. Ako nám povedala odborná radkyňa Krajského školského úradu Ingrid Hrnčárová, odborníci z Belgicka, Maďarska, Poľska, Lotyšska, Čiech a Slovenska poukázali na stúpajúci význam predškolskej výchovy. „Ak si niekto myslí, že výchova dieťaťa je ľahká, veľmi sa mýli, pretože základy pre život dostáva dieťa práve v pred-
školskom zariadení. Niektorí rodičia v snahe ušetriť dajú dieťatko do výchovy starej mame, ale babička nemôže vedieť, čo všetko dieťa potrebuje, na akej úrovni by malo byť, ako má rozvíjať svoje schopnosti, ani ako ho pripraviť na kolektív vrstovníkov. Teraz máme v rodinách obyčajne jedináčikov a títo mávajú v základných školách adaptačné problémy. Pokiaľ sa dieťa nachádza iba v spoločnosti dospelých, má nástup do 1. ročníka sťažený aj tým, že sa musí etablovať v kolektíve. Predškolská výchova na Slovensku je prepracovaná do poslednej bodky, čo obdivovali aj lotyšské učiteľky.“
Autor: - syn -