vahom (v úseku medzi Župným námestím a predajňou Vína Nitra) musela byť uzavretá – autá aj ľudí ohrozovali zosypávajúce sa kusy hornín. Prvé „spevňujúce“ práce sa začali predvlani, potom boli prerušené. Obnovili sa až v septembri – pod cestou na Podzámskej ulici sa buduje oporný múr.
Geologický prieskum potvrdil, že južná strana podhradia stojí na nestabilnej navážanine. Kopec je navyše podkopaný množstvom katakomb, ktoré slúžili ako únikové cesty z hradu. Pod zosun pôdy sa podpísalo aj zvetrávanie hornín. Riešením sú oceľové zábrany, ktoré svah spevnia. Už predvlani bol v jeho hornej časti vybudovaný nový oporný múr, ktorý lemuje chodník pre peších. Pôvodný sa zrútil, respektíve bol poškodený. Zrekonštruované bo-
lo aj prepadnuté schodisko, spájajúce Podzámsku ulicu s Horným Palánkom.
Tesne pod svahom sa nachádza druhý oporný múr – ešte zo 70-tych rokov. Zatiaľ je vraj v dobrom stave, takže si žiadne zásahy nevyžaduje. Na stabilizáciu cesty to ale nestačí. Preto sa v septembri začalo s výstavbou ďalšieho oporného múru priamo pod ňou.
„Na práce bolo tento rok v mestskom rozpočte vyčlenených šesť miliónov korún vrátane DPH,“ povedal nám Vladimír Derka z investičného oddelenia na nitrianskom mestskom úrade. S budovaním múru sa začalo od Župného námestia. Na jeho dokončenie (po predajňu Vína Nitra) treba ešte 8-9 miliónov. Poslanci by ich mali schváliť v rozpočte na rok 2006. Ak pôjde všetko podľa plánu, cesta pod svahom by mala byť opäť prejazdná na budúci rok.
S uvedenými prácami sa malo pôvodne začať už vlani. „Budovanie oporného múru pod cestou oddialila zmena projektovej dokumentácie. Pôvodné technické riešenie totiž nebolo realizovateľné. Ukázalo sa, že pilotážne súpravy, ktoré sa mali použiť, sa do priestoru nezmestia,“ upresnil Vladimír Derka. Stavebná firma pracuje v sťažených podmienkach. Okrem úzkeho priestoru je problémom aj spomínané podložie – nestabilná navážanina prevŕtaná podzemnými tunelmi. „Niektoré síce boli v minulosti zasypané, nemajú však statickú nosnosť,“ hovorí Anton Péntek z investičného oddelenia. Dodáva, že oporný múr je zo železobetónu, zo šírky cesty neukrojí. Po dokončení celej trasy bude obložený „lomovým“ kameňom – na základe požiadavky pamiatkového úradu. Rovnako je upravený aj povrch horného oporného múrika a schodiska.