„Svetelná signalizácia bude vypnutá od 7. do 20. novembra,“ upresňuje Ján Pánský, vedúci oddelenia dopravy a cestného hospodárstva na Mestskom úrade v Nitre. „Kompletne sa vymenia stožiare, kabeláž, semafory aj riadiaca jednotka - radič. Križovatka prejde na nový, dynamický systém riadenia. V rámci neho budú do vozovky zabudované indukčné slučky. Tento systém sa však bude využívať až po tom, ako naň budú prerobené všetky križovatky v
koordinovanom ťahu,“ dodáva Pánský. Náklady na rekonštrukciu (robí sa po prvýkrát od roku 1975) boli vyčíslené na 2,5 milióna korún bez DPH.
Križovatka ulíc Štefánikova – Štúrova pred Tescom je v Nitre najvyťaženejšia, preto ju budú počas rekonštrukcie minimálne v dopravnej špičke riadiť policajti. „Požiadame tiež mestskú políciu, aby zvýšila kontroly, hlavne pokiaľ ide o zabezpečenie priechodov pre chodcov,“ hovorí Pánský. Netají, že vodičov čakajú ťažké chvíle: „Preto chcem osobne požiadať motoristickú verejnosť o trpezlivosť a dodržiavanie dopravnej disciplíny.“
Ešte tento rok - od 20. novembra do 2. decembra - sa bude
realizovať aj rekonštrukcia križovatky Chrenovská – Trieda A. Hlinku. Na budúci rok budú nasledovať križovatky ulíc Štúrova - Wilsonovo nábrežie – Trieda A. Hlinku a Akademická – Trieda A. Hlinku – B. Slančíkovej. „V minulosti už boli zrekonštruované križovatky Cintorínska – Štúrova, Párovská – Štúrova aj križovatka pred mestským úradom. Tam však ešte treba do vozovky zabudovať indukčné slučky. Tieto práce by sa mali robiť v novembri, v rámci opravy povrchu vozovky, ktorú zabezpečuje Slovenská správa ciest,“ informuje vedúci oddelenia dopravy.
Dynamický systém riadenia križovatiek podľa neho zvýši dynamiku dopravy na ťahu zo Štú-
rovej ulice na Chrenovskú, smer Banská Bystrica. „Činnosť svetelnej signalizácie bude riadená centrálne, prispôsobí sa podmienkam v cestnej premávke. Na tento účel chceme vybudovať riadiace stredisko. Je predpoklad, že sa zvýši priepustnosť komunikácií o 20-30 percent. Takýto výsledok dosiahli v Zlíne, kde dynamický systém riadenia križovatiek už dlhšie využívajú.“
V Nitre je osemnásť svetelne riadených križovatiek, šestnásť z nich spravuje Mesto. Terajší systém pracuje s pevným signálnym plánom. To znamená, že jeho dĺžka nezohľadňuje intenzitu dopravy na jednotlivých ramenách križovatiek.