dajú rodičia, lekári, učitelia, sociálni kurátori, prípadne iní žiadatelia.
Zákazy nepomôžu
U detí predškolského veku psychológovia najčastejšie posudzujú problematiku školskej zrelosti a pracujú s deťmi s poruchami správania. „Pomerne často k nám prichádzajú hyperaktívne deti, ktoré sú priveľmi živé, a preto aj nesmierne náročné pre rodičov aj učiteľov. Hyperaktivita sa často kombinuje s poruchou pozornosti. Napriek tomu, že tieto deti sú spravidla mimoriadne inteligentné, šikovné, dostávajú sa do konfliktu s autoritou dospelých, prípadne aj s rovesníkmi. Majú prirodzenú snahu včleniť sa do kolektívu, volia však neprimeranú formu, ktorú ich rovesníci nemusia prijať,“ vysvetľuje riaditeľka poradne Mária Pauličková. Dodáva, že u detí v tomto veku rozvoj vôľových, regulačných a kompenzačných mechanizmov nie je na takej úrovni, aby dokázali vedome voliť alternatívne formy správania. „Neposedné“ deti často vedú rodičov a učiteľov k príkazom, obmedzeniam a zákazom, psychológovia však varujú, že presne to je postup, ktorý tieto deti nikdy neprijmú.
V staršom detskom veku je škála problémov širšia. Za posledné roky vzrástol počet detí, ktoré na podnet rodičov či učiteľov museli vyhľadať odbornú pomoc. Narastá agresivita detí, rozširuje sa šikanovanie na školách, deti trpia poruchami učenia, pozornosti a prichádzajú do kontaktu s drogami. Okrem porúch správania nastupujú v tomto veku aj špecifickejšie problémy – nerovnomerný vývin intelektových schopností, oslabenie niektorých psychických funkcií, optimálna voľba povolania. Ďalšou skupinou vyžadujúcou zvláštnu starostlivosť sú deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. „Navonok sa takéto deti prejavujú ako problémoví žiaci, ktorí sa nevedia učiť. Môže byť ale veľa dôvodov, prečo im učenie ide ťažko. Vyšetrením sa snažíme odhaliť jadro problému a navrhnúť vhodný spôsob vzdelávania,“ povedala Mária Pauličková.
Prednášky deti nudia
Deväť psychológov a dvaja špeciálni pedagógovia, ktorí v poradni pracujú, nerobia len vyšetrenia, ale snažia sa pôsobiť aj preventívne. Tradičné a často presadzované prednášky a besedy zatláčajú do úzadia. Pre deti takáto forma nie je príťažlivá, jej efekt je pomerne nízky a v konečnom dôsledku môže byť kontraproduktívna. Prednášky sú autoritatívne a málo interaktívne, deti ostávajú pasívne. „My sa im snažíme ponúknuť alternatívne formy práce – skupinové aktivity, interaktívne prednášky zážitkového typu. Ak je to potrebné, pomáhame im aj v popoludňajších hodinách a na neutrálnej pôde - nie v škole,“ vysvetľuje psychologička.
Návštevy poradne sa v mnohých prípadoch opakujú, dbá sa na psychohygienu detí, ktoré neudržia svoju sústredenosť počas niekoľkých hodín. Prvý kontakt zaberie často dve až tri hodiny. O výsledku psychologického vyšetrenia sa ako prví dozvedajú rodičia.
Rodičia: Ja synovi
asi ublížim...
Psychologička si spomína na prípad sedemročného chlapčeka, ktorý neposlúchal a odvrával rodičom. „Rodičia prišli do poradne a mamička sa nám priznala, že sa niekedy bojí, aby synovi svojím správaním ona či jej manžel neublížili. Väčšinou majú rodičia presne opačný postoj, všetku vinu pripisujú len svojmu neposlušnému dieťaťu. Rodičov toho chlapca si veľmi vážim, lebo boli ochotní bez vonkajšieho podnetu prísť a sformulovať svoj problém, hoci si „mohli dovoliť“ mlčať a ututlávať rodinné starosti. Odkryli veľmi intímne záležitosti, na základe ktorých sme mohli ich problémy analyzovať,“ spomína si Mária Pauličková. Po dlhodobom kontakte s poradňou dnes rodina funguje relatívne dobre, z malého neposlušného dieťaťa je úspešný siedmak.