oli prekvapení, keď sme im ukázali, že sme ich videli z vrtuľníka. Všetci ochotne zaplatili pokutu, nemali žiadny komentár,“ povedal nám riaditeľ Krajského dopravného inšpektorátu v Nitre plk. Štefan Gálik.
Na asi 30-kilometrovom úseku bolo rozmiestnených až osem hliadok a sedem policajných vozidiel so zabudovanými radarmi. Do bezpečnostno-dopravnej akcie sa zapojilo celkom 31 policajtov z Nitrianskeho kraja a dvaja vojenskí policajti. Od 14. do 18. hodiny zistili asi 150 priestupkov, za ktoré uložili pokuty v hodnote vyše 150-tisíc korún. „Dohovorom bol vyriešený iba jeden priestupok,“ prezradil riaditeľ. Dodal, že najčas-
tejším problémom (vyše sto prípadov) bolo prekročenie rýchlosti.
V priebehu posledných rokov sa letecký dohľad nad zlatomoraveckou cestou robil trikrát. Dôvodom je vysoká nehodovosť s tragickými následkami, ktoré priniesli úseku medzi Nitrou a Zlatými Moravcami pomenovanie „cesta smrti“. Najhoršia bola bilancia v roku 2001, kedy tu zahynulo sedemnásť ľudí! „Už o rok neskôr boli následky najmiernejšie – usmrtená bola jedna osoba. V roku 2003 ich bolo osem, vlani šesť. Tento rok sa zdá, že štatistika bude horšia – len za prvých sedem mesiacov bolo pri nehodách usmrtených päť ľudí,“ bilancuje plk. Štefan Gálik. Zaujímavé je aj porovnanie počtu nehôd: kým vlani ich bolo 268, v roku 2000 len 127.
„Cesta medzinárodného významu 1/65 vedie v našom regióne značne členi-
tým terénom - jej výškové a smerové vedenie je v mnohých miestach problematické, respektíve nevyhovujúce. Medzi najnehodovejšie úseky patrí výjazd z mesta Nitry a križovatky pri Pohraniciach, Kolíňanoch, Beladiciach, Tesárskych Mlyňanoch a Zlatých Moravciach – časť Chyzerovce a Prílepy,“ hovorí dopravný inžinier kpt. Andrej Sitkey. Slovenská správa ciest v spolupráci s dopravným inšpektorátom preto ešte v roku 2002 vypracovala štúdiu, ktorá počíta aj so stavebnými úpravami cesty, doteraz sa však nerealizovali. Po dlhom čakaní by tento rok na jeseň mala prísť na rad len jediná križovatka – pri Tesárskych Mlyňanoch. Má sa tam vybudovať nový odbočovací a pripájací jazdný pruh. „Celkové náklady sa odhadujú na 5-6 miliónov. Financovať ich bude Slovenská správa ciest,“ uviedol Vladimír Žiak zo SSC. Kedy prídu na rad ďalšie križovatky, je otázne.
Zlepšiť dopravno-bezpečnostnú situáciu by malo aj premiestnenie autobusových zastávok z cesty prvej triedy na komunikácie nižších tried. V miestach so značným stúpaním by sa mali doplniť jazdné pruhy pre pomalé vozidlá. Plánuje sa aj „zaslepenie“ pripojenia miestnych a obslužných komunikácií na cestu 1/65. Na vybraných miestach, kde je vyznačený zákaz predchádzania, sa počíta s reflexnými prvkami. Súčasťou opatrení, uvedených v spomínanej štúdii, je tiež odstránenie nepovolených stavieb (reklamné zariadenia a pomníky) v ochrannom pásme cesty. „Dovolený pri nej nie je ani predaj ovocia a zeleniny. Vydali sme usmernenie, aby polícia vodičov, ktorí kvôli tomu zastavia, pokutovala. Predajcov by mal riešiť príslušný správny orgán,“ dodáva krajský riaditeľ Gálik.