Z letiska Nitra-Janíkovce minulý týždeň denne štartovala stovka bezmotorových lietadiel - vetroňov. Ich piloti z 22 krajín tu do 23. júla súťažili o titul majstra Európy v troch kategóriách.
Motorové lietadlá vytiahnu vetrone do výšky 500 metrov nad zemou. „Za hodinu ich dostaneme na oblohu tucet,“ povedal pilot motorového Eurofoxu Peter Tonček, ktorý pred letom vymieňal olej. Vetrone musia za niekoľko hodín zdolať vopred určenú trasu, pri ktorej sa sleduje čas. Vedie i do Poľska, Maďarska a Českej republiky, kde je vopred zabezpečený vzdušný priestor.
„Lietajú maximálne vo výške 2800 metrov. Využívajú pri tom silu stúpavých prúdov, ktoré vznikajú pri slnečnom počasí. Zatiahnutá obloha a dážď nie sú na let vhodné,“ povedal zástupca riaditeľa pretekov Dominik Jančik. Organizátori sa pred odletom vždy oboznámia s predpoveďami počasia a podľa toho stanovia trasu. Keď má byť búrka, z trate vylúčia kopce.
Predpoveď už niekoľko ráz nevyšla. Pretekárov prekvapila búrka a núdzovo pristáli v poli. Organizátori museli ísť po nich. Iba vetrone so záchranným motorom doleteli samy. Piloti vetroňov museli núdzovo pristáť aj predminulú nedeľu. Jedného z nich hľadali organizátori celú noc.
Pred štartom si všetci pretekári pripravovali svoje lietadlá. Slovenský reprezentant Viliam Kubovčík z Popradu doň plnil 50 litrov vody. Ako vysvetlil, voda umožňuje, aby mohol pilot väčšími rýchlosťami preskakovať medzi stúpaniami. „Využívanie stúpavých prúdov je filozofia, ktorá predstavuje návrat k prírode. Umožňujú preletieť niekoľko stoviek kilometrov bez kvapky benzínu. Pri lietaní si skutočne oddýchnem a úplne zabudnem na prácu,“ vyznáva sa Kubovčík.
Lietanie na vetroni je drahý a časovo náročný šport. Lietadlo vhodné na preteky stojí od 65- do 100-tisíc eur. Let trvá priemerne tri až päť hodín. Treba k tomu pripočítať čas na údržbu a predletovú prípravu. Najdlhšie tradície i najlepšie výsledky v tomto športe majú podľa Jančika Nemci, Angličania a Poliaci. Slovenskí reprezentanti sa nachádzajú v prvej tretine.
Autor: - bej -