receptúry, akú si dal ešte v máji 2001 zaregistrovať na Úrade priemyselného vlastníctva.
Pojednávanie na Krajskom súde v Bratislave bolo vo februári odročené na neurčito. Nový termín nebol dodnes vytýčený. Stále sa čaká na vyjadrenie Úradu priemyselného vlastníctva. Pepsi ho totiž požiadala o výmaz úžitkového vzoru „nealkoholické kolové nápoje vo farebných vyhotoveniach“, ktorý má na svoje meno zaregistrovaný Mikuláš Kántor. Právny zástupca spoločnosti Pepsi tvrdí, že si Kántor nemôže nárokovať právo na farebné kolové nápoje, keďže aj bežná kola je farebná - hnedá. „Vo veci konáme, nie je to ukončené,“ povedali nám v piatok na Úrade priemyselného vlastníctva. Kedy o žiadosti Pepsi-Coly o výmaz rozhodnú, nám upresniť nevedeli.
„Je to absurdné. Potom aj čierno-biely televízor je vlastne farebný, veď aj čierna a biela sú farby,“ reaguje Mikuláš Kántor. Nesúhlasí ani s tvrdením, že receptúra Pepsi Blue nie je identická s tou, ktorú si dal zaregistrovať: „Štátny zdravotný ústav v Nových Zámkoch potvrdil, že má totožné zloženie. A to som si dal patentovať. Mám preto výlučné právo vyrábať na Slovensku a Čechách farebnú kolu.“
S myšlienkou vyrábať farebné kolové nápoje prišiel už koncom deväťdesiatych rokov. Začal s modrou, ale plánoval aj ďalšie farby – červenú či zelenú. „Farebné nápoje lákajú najmä deti. Preto som chcel, aby namiesto kofeínu obsahovali inú, zdraviu prospešnú zložku, ako sú napríklad vitamíny a bylinky. Každý variant farebnej koly by mal iné zloženie,“ vysvetľuje Mikuláš Kántor.
Modrá kola sa na základe jeho receptúry začala skúšobne vyrábať v Čechách ešte v roku 1999. „Hľadal som možnosti, ako ju vyrábať aj na Slovensku, chcel som spolupracovať so sódovkárňami. Testy dopadli vynikajúco. Ale moje úsilie nakoniec žiadne výsledky neprinieslo, pretože sa koncom roka 2002 objavila na slovenskom trhu Pepsi Blue. Na americký trh sa dostala o niečo skôr – ale aj to bolo až dva mesiace po tom, ako som zaregistroval svoj úžitkový vzor,“ tvrdí M. Kántor.
„Dnes vám nijaký slovenský výrobca nebude investovať peniaze, keď mu konkuruje nadnárodný koncern, ktorý drží v ruke dolár,“ zdôvodňuje, prečo sa mu u nás nepodarilo rozbehnúť výrobu modrej koly. Žalobu na Pepsi podal ešte v roku 2003. „Spor sa ťahá dodnes. Životnosť úžitkového vzoru je pritom len desať rokov. Prvé štyri už ubehli, na nerušenú výrobu farebných kolových nápojov podľa mojej receptúry teda zostáva ešte šesť rokov. Pokiaľ však nemám v rukách rozsudok, nikto do toho nepôjde.“
Nitran tvrdí, že škoda nevznikla len jemu, ale aj celému slovenskému národu. Preto uvažuje, že vyhlási „reality show“: „Každý, kto vloží peniaze, z ktorých sa na súde zaplatí 5-percentná kaucia z požadovaného odškodného, dostane v prípade výhry svoj vklad zúročený o sto percent.“
Kauza „modrá kola“ už niekoľko mesiacov stojí na mŕtvom bode. Pred časom objavil Mikuláš Kántor v obchode Pepsi červenej farby. Uvažuje, že aj kvôli nej sa obráti na súd. Ako sme už spomenuli, Pepsi-Cola tvrdenia, že používa jeho receptúru, odmieta.
Kolové sirupy modrej a červenej farby zatiaľ Kántor vyrába iba pre svoju rodinu a známych. „Ja osobne takéto nápoje nepijem, z nealko mám najradšej minerálku, najlepšie mi uhasí smäd,“ hovorí Nitran, ktorý sa momentálne venuje výrobe nápojov s liečivými účinkami, napríklad aj na báze ženšenu.