i - majiteľmi a prenajímateľmi ubytovacích zariadení, stravovacích prevádzok a predajní darčekových predmetov.
Počas posledných desiatich rokov vzrástla ubytovacia kapacita a stúpla aj úroveň poskytovaných služieb. V Nitre je návštevníkom k dispozícii 14 hotelov, 15 penziónov a 4 ubytovne s celoročnou prevádzkou. Väčšina sa však orientuje na tzv. veľtržnú turistiku a vo zvyšnom čase mávajú svoje zariadenia obsadené len veľmi sporadicky. Majitelia penziónov majú záujem o zintenzívnenie cestovného ruchu, a tak ich prirodzenou snahou je rozprúdiť cestovný ruch, ktorý by sa zameral na návštevníka a jeho prirodzené potreby.
„Naše spoločné úsilie by malo smerovať k zlepšeniu služieb, pretože len týmto spôsobom sa nám podarí zvýšiť návštevnosť mesta,“ povedal primátor. Vedúca NISYS-u Ivona Fraňová konštatovala, že Nitra má ambíciu stať sa mestom podujatí. Pred časom sme vstúpili do spolupráce s holandskými expertmi, ktorí nám pomáhajú pri tvorbe Strategického plánu rozvoja cestovného ruchu.
Z radov majiteľov penziónov rezonovala kritika, že pod Zoborom chýbajú atrakcie, ktoré by sem návštevníka prilákali na viac ako len na jeden deň. Ich ubytovacie kapacity bývajú preplnené počas veľtrhov na výstavisku Agrokomplex, no inokedy zívajú viac-menej prázdnotou. Podnikateľ Ján Konstanty Všetečka apeloval na primátora, aby mesto podniklo kroky k obnoveniu celoslovenských dožiniek, počas ktorých bola Nitra plná návštevníkov. Primátora a zástupkyne NISYS-u požiadal, aby sa zasadili za to, aby nitrianske kostoly a katedrála na hrade boli pre verejnosť otvorené počas celého dňa, pretože takto to funguje vo svete. Kritika zaznela aj na margo nečistoty v centre mesta, na holuby a na prítomnosť bezdomovcov v parčíku neďaleko divad-
la, ktorí tvoria nepeknú kulisu tejto centrálnej časti mesta.
Ivona Fraňová podnikateľov vyzvala, aby využili možnosť prezentácie svojich ubytovacích kapacít cez internetový portál www.nitra.sk. Ponúkla im spoluprácu prostredníctvom rezervačného systému. Táto novinka sa začína realizovať, keďže NISYS bol vybraný do siete pripravovaného Národného informačného systému.
Majitelia reštaurácií si ťažkali, že pešia zóna je po 18. hodine pustá a prázdna. Ľudia sa zrejme presúvajú tam, kde je otvorené – do hypermarketov. Primátor v tejto súvislosti listom oslovil majiteľov butikov a obchodov na Štefánikovej triede, na Kupeckej ulici a v pasážach v okolí pešej zóny, aby čas predaja v lete predĺžili do 20. hodiny. Prisľúbil, že Mesto v tomto čase zabezpečí atraktívne kultúrne podujatia, ktoré prilákajú ľudí na pešiu zónu.
Pre majiteľov stravovacích zariadení vyplynul zo stretnutia fakt, že v snahe pritiahnuť zákazníka sa musia začať špecializovať. Zahraničným návštevníkom Nitry chýbajú jedálne lístky v angličtine, prípadne v nemčine, v ponuke hľadajú regionálne a slovenské špeciality. U čašníkov a servírok absentuje základná jazyková výbava, čo je najväčším hendikepom nitrianskych reštaurácií.