ákladné cestovné zostáva zachované. Zmeny sa však dotkli niektorých zliav.
Od júna už musia mať polovičný lístok aj deti mladšie ako šesť rokov, ktoré teraz jazdia zadarmo. „Na druhej strane však polovičné cestovné zaplatí aj rodič, ktorý takéto dieťa sprevádza,“ hovorí Ivan Lačný. „K takémuto riešeniu sme pristúpili na základe požiadavky Nitrianskeho samosprávneho kraja. Cieľom je, aby bol každý, kto využije prímestskú autobusovú dopravu, zaevidovaný. Na základe toho si potom môžeme uplatniť nárok na dotáciu,“ dodáva dopravný námestník.
Nové podmienky budú prísnejšie aj pre dôchodcov nad sedemdesiat rokov, ktorí v súčasnosti platia 5 korún na 50 kilometrov jazdy. Od júna túto sumu uhradia už za každých začatých 25 kilometrov. Ak budú napríklad prímestskou linkou cestovať do Bratislavy, lístok ich vyjde o desať korún drahšie ako dnes. „Väčšina cestujúcich v tejto vekovej kategórii však prímestskú autobusovú dopravu využíva na vzdialenosti do 15-20 kilometrov. To znamená, že sa ich nový cenový výmer nedotkne,“ konštatuje Ivan Lačný.
Zmeny čakajú aj na študentov denného štúdia vo vekovej hranici 15 – 26 rokov. „V súčasnosti môžu na zľavnené cestovné jazdiť len do školy a späť (jedenkrát denne). Počas dní školského voľna a prázdnin nemajú nárok na zľavu vôbec. Podľa nových podmienok už nebudú takto limitovaní – musia si však vybaviť našu kmeňovú kartu, ktorá nahradí terajšiu preukážku. Potom môžu jazdiť so zľavou po celý rok bez obmedzenia,“ tvrdí dopravný námestník. Keďže študentské kmeňové karty sú zatiaľ len v štádiu prípravy (k dispozícii budú zrejme až od septembra), SAD bude dovtedy uznávať klasické preukážky. Hoci je na nich vyznačená platnosť len do konca júna, dopravný podnik uvažuje, že študentom umožní cestovať so zľavou už počas nastávajúcich prázdnin.
Na prímestskú autobusovú dopravu schválili poslanci Nitrianskeho samosprávneho kraja (NSK) vyše 144 miliónov korún. Podľa podpredsedu Miklósa Fehéra je to v porovnaní s vlaňajškom o 30 percent viac. „Touto sumou prispievame na to, aby prímestská doprava zostala zachovaná vo svojej pôvodnej forme,“ konštatoval. Dodal, že do nej boli zapojené aj obce Nána a Obid, kde doteraz jazdili len mestské autobusy zo Štúrova.
Podľa nového zákona si jednotlivé kraje určujú cenové výmery prímestskej dopravy samy. Ak budú mať dopravné podniky v susedných krajoch úplne iné cestovné, môžu pre cestujúcich vznikať zbytočné problémy až chaos. Podľa predsedu NSK Milana Belicu by sa preto cenové výmery pre prímestskú dopravu mali riešiť jednotnou normou pre celé územie Slovenska.