íslovanie jednotlivých liniek, bude ich menej a výrazne sa skrátia, takže viacerí cestujúci sa nevyhnú prestupovaniu. Po niektorých uliciach nebudú autobusy jazdiť vôbec. Na druhej strane, ak poslanci návrh schvália, Mesto ušetrí peniaze. Primátor hovorí, že už nebude musieť MAD dotovať.
„V tohtoročnom mestskom rozpočte je na dotáciu vyčlenených 50 miliónov korún,“ hovorí Ferdinand Vítek. Upozorňuje, že štát už na chod MAD neprispieva a všetko zostalo na pleciach samosprávy. Tá je nútená hľadať racionálne riešenie.
Pod vysoké náklady na mestskú autobusovú dopravu sa podľa primátora podpisuje najmä nadbytok liniek aj autobusov. „V podstate idú odvšadiaľ všade, mnohé sú súbežné a prekrývajú sa, a potom je dlhší časový interval, keď nejde nič. Vyťaženosť kapacity autobusov je len 3,7 percent.“
Nový systém chce počet liniek aj autobusov radikálne znížiť. „Do dopravy zavedie pravidelnosť. Budú štyri nosné smery: Klokočina, Krškany, Chrenová a Zobor. Tie sa budú v centre na vhodných miestach rôzne križovať, aby bolo možné prestupovať z jedného hlavného smeru na druhý. Možno sa tým cestovanie mierne predĺži, ale len o niekoľko minút. Spoje budú totiž jazdiť častejšie, v čase špičky aj každé štyri minúty,“ hovorí primátor Vítek.
Práve z prestupovania majú Nitrania najväčšie obavy. Sú presvedčení, že sa cestovanie predĺži a znepohodlní. Veľmi zle to vnímajú najmä starí ľudia a matky s deťmi. „Teraz prestupuje približne 16% ľudí, podľa nového systému ich bude asi 31%, čo je len o pätnásť percent viac. Prosím ich o prepáčenie, ale v záujme objektívnosti systému sa to inak nedá. Niektorí budú musieť prestúpiť aj dvakrát. Prestupové miesta sme však volili tak, aby tam bola zastávka s prístreškom a lavičkami,“
reaguje primátor, podľa ktorého bude nový systém spravodlivejší ako súčasný: „Ten, kto cestuje na kratšiu vzdialenosť, dnes platí toľko isto ako ten, čo ide ďalej.“ Po novom by bolo základné cestovné pri použití čipovej karty 9 Sk (dnes 12 Sk) plus ďalšie tri koruny za každý prestup. „Až 69% ľudí bude cestovať lacnejšia, približne 22% za rovnakú cenu a len 9% drahšie ako doteraz. Pritom systém počíta so zachovaním doterajších zliav pre študentov (50%). V prípade dôchodcov do 70 rokov dokonca navrhujeme, aby platili 70% plného cestovného namiesto terajších 90%. Osoby nad 70 rokov by naďalej jazdili za dve koruny,“ dodal primátor.
Netají, že na niektorých mies- tach by už autobusy po novom vôbec nepremávali. Patria k nim aj ulice Partizánska, Nitrianska a Žilinská. „Obyvatelia majú možnosť ísť na zástavku pri SAD alebo hore na Diely. Obsluhovaná nebude tiež Vašinova ulica – najbližšia zastávka bude pri Baumaxe. Autobusy nebudú premávať ani po Nábreží mládeže a Wilsonovom nábreží.“
Napríklad po Párovskej ulici síce autobus jazdiť bude aj podľa nového systému, no úplne iný ako dnes. Dve vyťažené linky číslo 7 a 30 by mala nahradiť štvorka. Smeruje z amfiteátra na amfiteáter (amfiteáter – OD Tesco – Párovská – Mostná – amfiteáter). Do nemocnice ani polikliniky sa ňou ľudia nedostanú. Najbližšia zastávka, z ktorej by mohli ísť priamo bez prestupovania do spomínanej nemocnice, je až pri OD Tesco. Najmä starší občania sú touto predstavou zhrození.
Pripomienky k novému systému má aj Slovenská autobusová doprava a poslanci, konkrétnosti si však nechávajú na štvrtkové zastupiteľstvo. Ak by bol nový cestovný poriadok z dielne súkromnej firmy schválený, podľa primátora môže vstúpiť do platnosti už 1. júla. Samozrejme, pokiaľ ho akceptuje aj SAD. Ak ho odmietne, bude primátor hľadať nového dopravcu. „S SAD máme podpísanú zmluvu do konca roka. Ale nenechám sa vydierať. Musíme sa pripraviť na všetky možné alternatívy – aj na to, že 1. júla prestane premávať MAD,“ dodal primátor.