rátením liniek. To znamená, že kto bude cestovať na dlhšie vzdialenosti, musí prestupovať. Útechou pre cestujúcich by malo byť, že za jazdu s prestupom údajne nezaplatia viac. „Pre väčšinu sa cestovné nežne zníži, v niektorých prípadoch bude trochu vyššie,“ tvrdia predstavitelia spoločnosti ASCII Solutions, ktorí vo štvrtok predstavili nový systém MAD poslancom mestského zastupiteľstva.
Rokovanie prerušili
Pôvodne sa mal v tento deň prerokúvať nový cestovný poriadok z dielne Slovenskej autobusovej dopravy, ktorý by mal vstúpiť do platnosti 1. júla. Vypracovaný bol s cieľom znížiť náklady na prevádzku a tým aj stratu (vzniká najmä z poskytovania zliav študentom a dôchodcom), ktorú zo zákona musí vykrývať Mesto Nitra.
Alternatívny návrh vychádza z analýzy súčasného stavu. Keďže sa s ním poslanci nemali možnosť vopred oboznámiť, rokovanie bolo v tomto bode prerušené. Primátor zvolá pravdepodobne na 12. mája mimoriadne zastupiteľstvo. K novej alternatíve fungovania mestskej autobusovej dopravy by sa na ňom mala vyjadriť aj SAD. Podľa jej generálneho riaditeľa je to však príliš krátky čas na také vážne rozhodnutie. Ak by sa aj v Nitre zaviedol nový systém, reálne to vidí až od roku 2006.
„Som vnútorne presvedčený, že MAD môže byť výrazne lacnejšia a Mesto na ňu nemusí doplácať zo svojho rozpočtu,“ konštatoval primátor, odvolávajúc sa na nezávislú analýzu. Firma, ktorá ju vypracovala, ho oslovila ako prezidenta Únie miest Slovenska. Pre Nitru zatiaľ pracovala zadarmo. Ak by samospráva jej návrh využila, zaplatí jej vraj dve percentá z ušetrených peňazí, a to počas piatich rokov. Primátor je presvedčený, že úspory môžu dosiahnuť desiatky miliónov korún.
Čipové karty zadarmo?
Zástupcovia firmy tvrdia, že súčasný systém MAD je neefektívny. Vyčítajú mu príliš husté pokrytie mesta duplicitnými linkami, vysoký počet autobusov, ktoré jazdia nevyťažené, príliš dlhé linky... Okrem iného navrhujú rozdeliť Nitru do geografických pásiem, medzi ktorými bude treba prestupovať. Predbežne sa hovorí o základnej cene cestovného 9 korún plus tri koruny pri prestupe – tieto sumy by platili pre majiteľa elektronickej čipovej karty (dnes vyjde jedna jazda 12 Sk). Podľa primátora by ju mal vlastniť každý Nitran. „Čipové karty by sme mohli zadarmo distribuovať všetkým obyvateľom starším ako šesť rokov,“ uviedol Vítek. Uvažuje sa tiež o vybudovaní samoobslužných terminálov, kde by si ľudia mohli kredit sami dobíjať 24 hodín denne.
Ako sme už spomenuli, nový systém by mal pre väčšinu populácie priniesť mierne zníženie cestovného, no v niektorých prípadoch aj zvýšenie. O korunu (na 7 Sk) by napríklad zdražela doprava pre študentov, ktorí cestujú z Chrenovej na Golianovo gymnázium – dôvodom je prestupovanie. „Tí, čo cestujú na kratšiu vzdialenosť, by nemali dotovať svojím cestovným tých, ktorí cestujú ďalej. V tomto smere je nový systém spravodlivejší. Navyše sme citlivo hľadali miesta, kde je možné prestupovať, aby ľudia nemuseli prechádzať zo zastávky na zastávku,“ argumentuje primátor.
Poslanec Jozef Weber to komentoval slovami, že sa cestovanie predĺži a zníži sa komfort – dotkne sa to údajne takmer polovice cestujúcich. Ďalším negatívom je skutočnosť, že asi štyri percentá obyvateľov by to mali na autobusovú zastávku ďalej ako teraz (lokalita pri ženskej väznici na Chrenovej a rodinné domy medzi Mlynárcami a Dielmi).
Primátor poznamenal, že úspora bude v desiatkach miliónov a zníženie komfortu za to stojí. Dodal, že nový systém umožní aj zavedenie adresných dotácií: „Napríklad dôchodcovia by mohli od Mesta zadarmo dostať určitý počet jázd v roku. Môže sa zvýšiť aj zľava pre študentov - ale v čase prázdnin by mali byť klientom ako každý iný...“
Zvážia právne kroky
Generálny riaditeľ SAD Ján Vrba poukázal, že zmena systému autobusovej dopravy je vážna vec, ktorá musí byť postavená na exaktných číslach. „Ak nebude jasné, do čoho máme ísť, nový cestovný poriadok nemôžeme realizovať. Je to teória, ktorá nebola overená v praxi. Ja voči tomu nemám nejakú averziu, ale ide mi o to, aby na to nedoplatil občan,“ konštatoval Vrba.
Podľa neho nemala firma pri vypracúvaní analýzy k dispozícii presné čísla o vyťaženosti MAD (najmä pokiaľ ide o cestujúcich na útržkové lístky). Zarazilo ho tiež, že sa vôbec k údajom dostala. „Budem o tom hovoriť s akcionármi, pretože SAD je privátna spoločnosť, má svoje know-how. Čipové karty sú rovnako ako výstupy z nich naším vlastníctvom – a teraz som sa dozvedel, že ich bez nášho vedomia využila tretia firma. Budeme zvažovať právne kroky.“
Primátor oponuje: „Máme zmluvu, ktorá jasne hovorí, že je možné dať údaje o preprave na analýzu nezávislému subjektu. Presne to som urobil. Spoločnosť, ktorá analýzu vykonala, sa zaviazala neposkytnúť informácie žiadnej tretej osobe bez súhlasu zadávateľa, teda Mesta Nitra.“