
999. V rozhovore pre Nitrianske noviny stručne zhodnotil práve skončený pontifikát rímskeho biskupa, ktorému dávajú mnohí prívlastok „veľký“.
Ako sa vás osobne dotkla smrť pápeža Jána Pavla II.?
Smrť Svätého Otca je pre každého človeka, nielen pre rímskokatolíka, veľkou udalosťou a povedal by som - citeľným zásahom do ľudského života. Ja aj ako človek cítim, že odchádza z tejto zeme veľký muž, ktorý urobil veľa dobrého pre ľudstvo. Ako kresťan katolík cítim, že odchádza môj duchovný otec a ako biskup to cítim tak, že práve Svätým Otcom som bol menovaný za biskupa a za to som mu úprimne vďačný.
V čom vidíte prínos Jána Pavla II. pre cirkev a pre svet?
Ježiš Kristus bol prostredníkom medzi Bohom a ľuďmi a na túto úlohu ustanovil svoju Cirkev. A Svätý Otec dokázal túto Kristovu Cirkev v úlohe prostredníctva obdivuhodným spôsobom viesť. Vieme, že teraz, keď Svätý Otec odišiel na večnosť, mnohé aj iné komunity, nekresťanské náboženstvá, uznávajú Svätého Otca a jeho veľkú úlohu v tomto prostredníctve.
Karol Wojtyla bol literárne mimoriadne činný. Majú jeho diela nejaký spoločný menovateľ?
Spoločným menovateľom všetkých kníh a celého diela Svätého Otca je vykúpený človek. Človek s rozmermi ľudskosti a človek povolaný Ježišom Kristom k spáse. A toto sa odzrkadľuje aj v prvotných básňach pápeža, že človek nemá svoje hranice, človek nie je obmedzený len týmto svetom, ale je v Kristovi otvorený Pánu Bohu. A bolo by veľmi pekné, keby sme práve tento odkaz literárneho diela Svätého Otca: „Človeče, nezastavuj sa pri pozemských veciach, máš dosiahnuť ešte nebo“, brali na zreteľ.
Keď sa plánovala jeho návšteva Slovenska v roku 1995, výslovne si želal navštíviť Nitru. Prečo?
On to aj sám prezradil. Po stretnutí s mládežou celého Slovenska na letisku v Janíkovciach povedal v zákulisí kardinálovi Korcovi, že chce ísť do katedrály, na to miesto, kde stál prvý kostol v stredovýchodnej Európe, lebo odtiaľto sa šírilo kresťanstvo aj ďalej na sever, medzi poľské kmene. Vieme, že ešte do stredoveku pretrvával zvyk, že práve zo zoborskej oblasti sa omšové víno posielalo do Poľska, aby poľskí kňazi a rehoľníci mohli premieňať víno na Kristovu krv. Tento historický duchovný zväzok bol pre Svätého Otca podnetom, že do Nitry chcel prísť.