t by sa mal realizovať na budúci rok. Okrem iného prinesie zníženie zaťaženia životného prostredia, ktoré spôsobuje automobilová doprava.
V Nitre je osemnásť svetelne riadených križovatiek, šestnásť z nich spravuje Mesto. „Terajší systém pracuje s pevným signálnym plánom. To znamená, že dĺžka signálu nezohľadňuje intenzitu dopravy na jednotlivých ramenách križovatiek. Nový systém predpokladá už inteligentné, tzv. dynamické riadenie z jedného miesta. Bude to znamenať zvýšenie priepustnosti komunikácií až o 30 percent,“ vysvetľuje Ján Pánsky.
Na uvedený účel je treba vybudovať centrálu. „Jej spojenie s monitorovacím systémom, ktorý sa priebežne buduje na mestskej polícii, zabezpečí rýchle a operatívne riešenie dopravných problémov v priepustnosti komunikácií.“ Najdôležitejšia však bude rekonštrukcia svetelných križovatiek na hlavnom dopravnom ťahu. Začať sa s ňou má už tento rok. „Stavebne bude práce na štyroch križovatkách zabezpečovať spoločnosť Zeon, ktorá buduje obchodno–spoločenské centrum na Akademickej ulici,“ upresnil Pánsky.
Zavedenie integrovaného systému riadenia dopravy vítajú aj ochranári. Ako sme už spomenuli, mal by prispieť k zníženiu škodlivín z automobilovej dopravy. V súčasnosti je situácia v Nitre kritická, v ovzduší je tu viac tuhých znečisťujúcich látok ako v Bratislave. Limitná denná hodnota 50 mikrogramov na meter kubický bola vlani prekročená až 173-krát. Podľa vyhlášky je dovolené jej prekročenie len 35-krát za rok. K zlepšeniu stavu by mal prispieť aj odvoz posypového materiálu, ktorý sa používal v zime na spojazdnenie ciest. S jeho odstraňovaním začali Mestské služby predminulý týždeň.