ca prekonaná už minulý utorok, teda za vyše dva mesiace! Tieto čísla zaskočili aj odborníkov.
Vyzývajú vodičov
Merania robí automatická dopravná monitorovacia stanica, ktorá je umiestnená pri najrušnejšej križovatke v centre Nitry – neďaleko OD Tesco. Slovenskému hydrometeorologickému ústavu ju ešte v marci 2003 darovala dánska agentúra na ochranu životného prostredia.
Stanica zisťuje koncentračné hodnoty oxidu siričitého, oxidov dusíka, oxidu uhoľnatého, benzénu, toluénu, xylénu, ťažkých kovov. Najhoršia je situácia v oblasti tuhých znečisťujúcich látok. Denný limit sa niekoľkonásobne prekračuje: namiesto povolených 50 mikrogramov už prístroje namerali aj 180! Táto situácia má negatívny vplyv na ľudské zdravie. „Čím má častica menší priemer, tým sa dostáva hlbšie do dýchacích ciest. Preto sa v západnej Európe už merajú častice s priemerom 2,5 mikrometra, u nás je to stále 10 mikrometrov,“ hovorí Peter Majlát, vedúci odboru ochrany ovzdušia a odpadového hospodárstva na Krajskom úrade životného prostredia (KÚ ŽP) Nitra.
Keďže je Mesto Nitra vyhlásené za oblasť riadenej kvality ovzdušia, KÚ ŽP vypracoval program, ktorého cieľom je zamedziť prekročeniam povolených limitov znečisťujúcich látok. Jeho súčasťou je tzv. akčný plán. Počíta aj s výzvou na obmedzenie osobnej motorovej dopravy. „Vodičom ju po prvýkrát adresujeme teraz, keďže tuhé znečisťujúce látky od začiatku tohto roku už vyše 30-krát prekročili predpísanú limitnú hodnotu,“ informuje Peter Majlát. Dodáva, že najhoršia situácia je práve v zimnom období, keď sa cesty musia posýpať tuhými materiálmi. „Ich kropenie nie je možné, takže sa koncentrácie tuhých znečisťujúcich látok v ovzduší zákonite zvyšujú.“
Pomôže vybudovanie obchvatu
Menej áut v uliciach by stav zlepšilo. Tuhé znečisťujúce látky sa totiž do ovzdušia z veľkej časti dostávajú oderom pneumatík, povrchu ciest, brzdových doštičiek, veľa škody napáchajú vozidlá s dieslovými motormi, ale aj materiál prevážaný na korbách nákladných áut.
„Ďalším zdrojom znečistenia ovzdušia v Nitre a okolí sú priemyselné zdroje, najmä kameňolom a vápenka v Žiranoch. Zvýšený je aj podiel minerálneho prachu z polí, keďže okolie má poľnohospodársky charakter. Ovzdušie, ktoré „prichádza“ do Nitry, už obsahuje 20-30 mikrogramov tuhých látok. Stačí, ak sa k nim v meste pridá ďalších 20 a limitná hodnota je prekročená.“
Situáciu by výrazne zlepšilo vybudovanie južného obchvatu, ktorý z Nitry odkloní tranzitnú dopravu. „Z hľadiska zlého riešenia tranzitných smerov, z ktorých mnohé vedú cez stred mesta, dochádza v poslednom období k neúmernému zaťaženiu hlavných komunikácií - najmä na Štúrovej ulici, Triede A. Hlinku a na Štefánikovej ulici,“ opisuje súčasný stav Peter Majlát.
Štát nedal ani korunu
Všetky ostatné opatrenia sú len krátkodobé, respektíve menšieho rozsahu a dosahu. Navyše, štát na ne nedal žiadne financie. „Náš program počíta napríklad s intenzívnejším čistením komunikácií vrátane kropenia. V rozpočte Mestských služieb je na tento účel vyčlenených 14,57 milióna korún, čo je o vyše 400-tisíc viac ako vlani.“ Vedúci odboru si dosť sľubuje od zmeny palivovej základne mestských autobusov na zemný plyn, čím sa podstatne znížia emisie z výfukových plynov. „Pri eliminácii škodlivín pomôže aj obmedzenie asfaltových plôch – napríklad parkoviská by mali byť čiastočne zatrávnené, to je však náročnejšie na údržbu. Pozitívny vplyv majú tiež pásy vysokej zelene, ktorá zachytáva škodliviny, výstavba cyklistických ciest a integrovaný systém riadenia dopravy,“ vymenúva niektoré z opatrení, uvedených v programe zlepšenia kvality ovzdušia.
Verejnosť sa o nameraných hodnotách škodlivín v ovzduší môže dozvedieť z teletextu STV a na stránke Slovenského hydrometeorologického ústavu. Údaje z monitorovacej stanice majú k dispozícii aj Krajský úrad životného prostredia, Regionálny úrad verejného zdravotníctva a Mestský úrad v Nitre.