


úry. Ako nám povedal jeho pracovník Jozef Gabrhel, územný plán CMZ stanoví zásady a regulatívy územného a stavebného rozvoja centrálnej časti mesta v časovom horizonte do roku 2015. „CMZ je rozčlenená na bloky – územno-
plánovacie časti. V každej je povedané, aká zástavba by tam mala ísť, do akej výšky, koľko plochy pozemku by sa malo zastavať, určená je aj funkčná náplň,“ vysvetľuje Gabrhel. Dve lokality však návrh nerieši: Svätoplukovo námestie a Pribinovo námestie pod hradom.
Rozhodne o námestí referendum?
V prípade výstavby na spomínaných námestiach musia byť vypracované aspoň tri alternatívy, ktoré pôjdu na verejnú diskusiu. Viceprimátor František Baláž dokonca nevylúčil referendum. „Sú rôzne názory. Niektorí žiadajú zastavať námestie ako bolo pôvodne, čo by znamenalo, že zo súčasnej plochy zostane voľná len asi tretina. Zazneli aj návrhy ponechať „otvorené“ námestie,“ hovorí Baláž, ktorý je zároveň predsedom výboru mestskej časti Staré mesto.
Najväčší odpor k dostavbe majú obyvatelia z okolia, argumentujú aj tým, že treba zachovať súčasný výhľad na hrad a Palánok. Väčšina architektov ale oponuje. To, čo z námestia zostalo po búraniach a výstavbe kolosu Divadla A. Bagara, už nenazývajú námestím, ale otvorenou plochou. „Odborníci sú jednotní v tom, že námestie dostavať treba, rôznia sa však názory na to, do akej miery,“ povedali nám na oddelení urbanizmu a architektúry.
Divadlo je proti dostavbe
O potrebe dostavať Mostnú ulicu niet pochýb. Podľa územného plánu tam môžu vyrásť troj- až štvorpodlažné budovy. Niektorí Nitrania majú voči výške výhrady, žiadajú zachovať výhľad na Palánok.
Výstavba sa plánuje aj pri Divadle Andreja Bagara – na trávnatej ploche, vysadenej stromčekmi zo strany Mostnej ulice. „Myslíme si, že táto zástavba výrazne naruší vonkajší vzhľad dominantnej budovy DAB,“ píše sa v stanovisku divadla. Rovnaký názor majú jeho predstavitelia aj na plánovanú dostavbu Ulice B. Nemcovej (neďaleko hlavnej pošty). „Najviac nás tu zaráža zástavba viac ako polovice parkoviska DAB, ktoré už dnes nepostačuje pokryť požiadavky návštevníkov divadla na parkovacie miesta.“ Návrh, aby sa problém riešil výstavbou podzemných garáží, vnímajú negatívne: realizácii vraj bráni vysoká spodná voda.
Menej miesta na parkovanie bude aj na Župnom námestí, čo je v tomto prípade úplne logické. V súčasnosti sa totiž z tejto historickej lokality stalo obyčajné parkovisko. Autá by sa preto mali presunúť na dva neďaleké mestské pozemky. „Na Župnom námestí zostanú spevnené plochy, ale malo by prísť k povrchovej úprave, zrejme tam bude dlažba. Pribudne zeleň a drobná architektúra,“ hovorí Jozef Gabrhel.
Návrh územného plánu CMZ uvažuje aj s novým námestím v priestoroch, kde je dnes areál Základnej školy Kniežaťa Pribinu. „Samozrejme, to by prichádzalo do úvahy len v prípade, že by sa zmenila funkcia budovy,“ dodáva Gabrhel.
Pešia zóna bude dlhšia
Návrh územného plánu CMZ počíta s postupným predĺžením pešej zóny až po mestský úrad. Najskôr ale treba doriešiť dopravu na rušnej križovatke pred Tescom. Autá prichádzajúce zo Štúrovej ulice a smerujúce na Nové Zámky by neodbočovali na Štefánikovu, ale na súbežnú Cintorínsku ulicu. „Takéto riešenie si vyžiada stavebné úpravy, Cintorínska sa musí rozšíriť,“ hovorí Jozef Gabrhel. Autá prichádzajúce od Nových Zámkov by odbočovali smerom k bývalej poliklinike (dnes Univerzita K. Filozofa) a pokračovali by po Ulici Čs. armády. S jej rozšírením by vraj nemal byť problém – ako rezerva slúži pás zelene, oddeľujúci dva cestné pruhy.
Kým spomínané riešenie je hudbou budúcnosti, oveľa skôr sa Nitrania dočkajú zmien na Palárikovej ulici, ktorá bude pre autá neprejazdná. Budú do nej vchádzať len zo strany Fraňa Mojtu, má totiž slúžiť ako záchytné parkovisko. „Na jej druhom konci (v smere od pešej zony) má vyrásť polyfunkčná budova s podchodom, ale len pre peších.“
Do systému pešej zóny je v územnom pláne začlenená aj Farská ulica. Prístupná by však mala naďalej zostať pre dopravnú obsluhu. Možno po nej budú jazdiť aj minibusy, s klasickou mestskou autobusovou dopravou sa nepočíta.
Vzniknú
podzemné parkoviská
Parkovanie v centrálnej mestskej zóne by mali zabezpečiť podzemné parkoviská. Plánované sú napríklad pri Stapringu, za Orbisom, na Tabáni (má tam vzniknúť nové obchodno-spoločenské centrum), pri Dome služieb na Štúrovej, pri Mlynoch, na Wilsonovom nábreží (pod dnešným záchytným parkoviskom), pri hoteli Zobor (vydané už bolo územné rozhodnutie), pri Divadle A. Bagara, pred mestským aj krajským úradom (priamo pod pamätníkom od Tibora Bártfaya). Ak sa zastavia Svätoplukovo námestie, je možné, že podzemné parkovisko bude aj pod ním. Podľa Jozefa Gabrhela je navrhnuté tiež pri autobusovej stanici. Mimochodom, počíta sa aj s jej rekonštrukciou.
S ďalšími detailami návrhu územného plánu centrálnej mestskej zóny sa môžete oboznámiť priamo na mestskom úrade. Ako sme už spomenuli, do 2. marca môžete vyjadriť aj svoje pripomienky. Vyhodnotí ich komisia, v ktorej budú zástupcovia poslancov, výboru mestskej časti, mestského úradu aj spracovateľa. Tým je na základe výsledkov konkurzného konania firma SAN-HUMA 90, s.r.o. Nitra. Návrh územného plánu CMZ, doplnený o pripomienky, bude prerokovávať mestské zastupiteľstvo v druhom polroku. Zo zákona sa musí materiál každé štyri roky aktualizovať.