Konkrétne v Nitre vznikali dopravné zápchy, ktoré spôsobili niekde až tridsaťminútové meškanie autobusov MAD. Tých navyše jazdilo podstatne menej v porovnaní s bežným pracovným dňom. Ako nám povedal dopravný námestník SAD Nitra Ivan Lačný, do terénu ich v meste vyšlo 30 zo 77, prejazdili 5800 namiesto 13-tisíc kilometrov.
Na niektorých školách sa v pondelok neučilo. „V Nitrianskom kraji vyhlásili riaditeľské voľno na dvoch stredných školách (SOU Š. A. Jedlíka v Nitre a SOU odevné Hrkovce, okres Levice). Niekde mali aj skrátené vyučovacie hodiny,“ informovala nás Helena Psotová, vedúca odboru školstva na Úrade Nitrianskeho samosprávneho kraja. Voľno mali napríklad aj na Základnej škole vo Výčapoch–Opatovciach. „Z 250 žiakov asi päťdesiat dochádza zo susedných obcí Jelšovce a Ľudovítová. Dochádza aj väčšina učiteľov a vychovávateľov,“ zdôvodnila nám udelenie voľna riaditeľka Eva Homolová. Na mnohých školách chýbalo v pondelok (najmä na prvých hodinách) viac žiakov ako inokedy. Výnimkou nebola ani Združená stredná škola dopravy, obchodu a služieb. „Absencie boli zvýšené asi o 10-15 percent. Niektorí prišli počas dňa, niektorí vôbec,“ hovorí riaditeľ Ján Košovan. V prípade, že študenti chýbali kvôli problému s autobusom, budú im absenciu tolerovať.
Prevádzka nitrianskej nemocnice nebola ohrozená. Do služby nastúpili v pondelok zdravotníci, ktorým nerobilo ťažkosti dopraviť sa do práce. Niektoré vrábeľské firmy podľa agentúry SITA využili pre dopravu pracovníkov do zamestnania miestnu taxislužbu. Taxík musela využiť aj naša kolegyňa Andrea, ktorá ráno cestovala z Lehoty do Nitry. „Autobus o 7.30 hodine nešiel, čakali sme teda na spoj o 8.05 h. Ten ale zobral z dvadsiatich ľudí len asi sedem. Študenti odišli domov, ostatní sa rozhodli počkať hodinu na ďalší spoj. Traja sme si objednali taxík. Trvalo mu to asi tridsať minút, pretože uviazol v Nitre v dopravnej zápche.“
Situácia, podobná tej pondelňajšej, by mohla byť podľa dopravcov denno-dennou realitou už v nasledujúcom roku. Dôvodom je nedostatočné financovanie výkonov vo verejnom záujme. Straty vznikajú najmä z poskytovania zliav, ktoré predpisuje štát, no prepláca ich len čiastočne.
Pripravujú dopravnú reformu
Na požiadavke uhradiť zo štátneho rozpočtu nevykrytý úbytok tržieb za rok 2004, ktorý vznikol autobusovým dopravcom v dôsledku poskytovania zliav, sa zhodli predstavitelia ôsmich samosprávnych krajov a Zväzu autobusovej dopravy (ZAD). Ich spoločné rokovanie sa uskutočnilo v piatok v Prešove. Zástupcovia vyšších územných celkov (VÚC) podporili návrh koncepcie dopravnej reformy vypracovanej ZAD, v ktorej by VÚC mali prebrať zodpovednosť za financovanie dopravnej obslužnosti územia. V tomto zmysle žiadajú dokončiť privatizáciu podnikov Slovenskej autobusovej dopravy (SAD), a to tak, že by vláda schválila bezodplatný prevod zvyšných akcií jednotlivých podnikov SAD na dotknuté VÚC.
Prezident ZAD Ján Vrba vyjadril spokojnosť s tým, že predsedovia VÚC uznali požiadavky dopravcov ako oprávnené. Potešilo ho, že „vydali spoločné uznesenie, ktoré konečne pohne tie ľady, ktoré sa vytvorili najmä vo vzťahu k ministerstvu financií.“ Vrbu osobitne teší „...zhoda v otázke reformy, ktorú chceme zaviesť v doprave.“ Obe strany očakávajú, že vláda SR začne konať. Na 30. novembra má vedenie ZAD dohodnuté stretnutie so šéfom rezortu Pavlom Prokopovičom. Predtým, 26. novembra, sa uskutoční valné zhromaždenie ZAD. Vrba predpokladá, že sa dohodnú na ďalších postupoch. Ak nebude vláda ústretová, tak podľa jeho názoru „hrozí, že k 1. 1. 2005 by nemuseli byť podpísané zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme, čo znamená, že doprava by sa mohla relatívne zastaviť.“