Mnohí Slováci vôbec nevedia, čo sú to potraviny s geneticky modifikovanými organizmami (GMO). Ukázala to aj štvortýžd-
ňová kampaň medzinárodnej organizácie Greenpeace, ktorá v stredu vyvrcholila v Nitre.
„Rozhodli sme sa, že spotrebiteľov upozorníme, čo to vlastne GMO je a ako sú takéto potraviny označované. Táto téma sa stala aktuálnejšou po vstupe Slovenska do Európskej únie. Predtým sa geneticky modifikované potraviny alebo poľnohospodárske plodiny u nás takmer nevyskytovali. Povolená bola len GM kukurica, ktorá sa ale u nás nesmela pestovať, len sa dovážala. Po vstupe do EÚ sa situácia výrazne zmenila. Povolených je osemnásť druhov GMO (niekoľko druhov kukurice, repky olejnej a sóje). Takisto sa môžu na našom trhu vyskytnúť potraviny vyrobené z prímesí, ktoré boli geneticky modifikované,“ upozorňuje aktivista Juraj Rizman.
Greenpeace pred časom oslovil najväčších predajcov potravín s otázkou, aký je ich postoj ku GM potravinám. Väčšina obchodných reťazcov garantovala, že ich nepredávajú (napríklad aj Billa, Zdroj, Jednota), hoci zákon im to nezakazuje. Druhá skupina to momentálne garantovať nemôže, ale deklarovala aspoň snahu. Ďalší vôbec neodpovedali, respektíve uviedli, že GM potraviny ponúkajú v zahraničí a budú aj na Slovensku. „Napríklad v prípade Tesca sme zistili, že vo Veľkej Británii a Maďarsku svojim spotrebiteľom garantujú, že vo svojich prevádzkach nepredávajú žiadne GM potraviny. U nás a v Čechách to však odmietli. Tento dvojitý štandard sa nám nepáči. Pred bratislavským Tescom sme preto 11. mája urobili demonštráciu, organizujeme aj podpisové akcie.“
Vedecké štúdie, ktoré by dostatočne hodnotili riziká GM potravín pre ľudské zdravie, v súčasnosti neexistujú. Aktivisti preventívne radia ich nejesť. „Nie sú chutnejšie, zdravšie, výživnejšie, krajšie ani lacnejšie. Preto nie je dôvod dovážať ich na Slovensko,“ hovorí Rizman.
Vo všetkých slovenských regiónoch vstúpili v polovici decembra do platnosti rozsiahle zmeny v železničnej doprave. Tie sa pozitívne prejavujú na spokojnosti cestujúcich. Ukázal to prieskum agentúry Go4insight za prvý štvrťrok 2025.