Minister školstva Martin Fronc prišiel vo štvrtok do Nitry. Na tlačovej konferencii obhajoval reformy v rezorte školstva. Nový model podľa Fronca zavedie elementárnu spravodlivosť tým, že žiak „prinesie“ do školy peniaze. Podporí sa tým súťaživosť a školy sa budú musieť o žiakov usilovať.
Minister školstva komentoval aj problémy, ktoré rezonovali v nitrianskom školstve v poslednom období. Vyjadril sa ku kauze zrušenia Základnej školy Baničova a k protizákonnému nariadeniu primátora Ferdinanda Víteka riaditeľom základných škôl (s výnimkou ZŠ Škultétyho), aby deti z Baničovej neprijímali. Komentoval aj situáciu na Základnej škole kniežaťa Pribinu. Napriek tomu, že vedenie tejto školy bolo rozhodnuté otvoriť tri prvé triedy, o ktoré je zo strany rodičov záujem, na základe rozhodnutia mestského zastupiteľstva by mali byť napriek dostatočnej kapacite budovy otvorené iba dve. Stanovisko o neprijatí detí na vybranú základnú školu rodičov pobúrilo.
„Podľa súčasnej legislatívy sa môžu rodičia rozhodnúť, do ktorej školy svoje dieťa dajú, ak jej riaditeľ ich požiadavku akceptuje,“ uviedol na margo problémov na školách Martin Fronc.
„Na základe súhlasu mestského zastupiteľstva je v kompetencii primátora podať návrh na vyradenie ZŠ zo siete škôl. Ak spĺňa potrebné náležitosti, urobím to. Lebo v kompetencii samosprávy a teda i jej zodpovednosti je, koľko má škôl, na ktorých vzdelávanie zabezpečuje.“ V súvislosti s naznačeným problémom na ZŠ kniežaťa Pribinu minister doporučil dohodu Mesta s vedením školy.
„Reforma je dobrá a transparentná, no treba ju ešte doladiť, lebo normatív nepokryje každý detail. Ak na jedného žiaka v klasických triedach štát prispeje od 23- do 30-tisíc korún, v malotriedkach asi od 40- do 60-tisíc, na špeciálnych školách okolo 70-tisíc, normatív na autistického žiaka je niekoľko stotisíc korún. Samospráva peniaze rozdeľuje a štát vzdelávanie garantuje,“ uviedol minister. Novelu školského zákona by mal parlament schváliť o niekoľko dní. Nový zákon o výchove a vzdelávaní plánuje minister pripraviť na verejnú diskusiu a do schvaľovacieho procesu do konca kalendárneho roka. Mal by zásadným spôsobom riešiť aj otázku postavenia a financovania projektu výučby mimoriadne nadaných detí.
SilviaStruhárová