Mesto Nitra sa cíti byť diskriminované. Na mestskú autobusovú dopravu (MAD) už celé roky dostáva zo štátneho rozpočtu o desiatky miliónov korún menej ako iné porovnateľné mestá. Hoci samospráva na tento problém dlhodobo poukazuje, stále sa nič nezmenilo. Preto sa mestskí poslanci na štvrtkovom zasadnutí rozhodli, že sa obrátia na Najvyšší kontrolný úrad aj na sekciu kontroly Úradu vlády. Napíšu tiež príslušným ministrom (financií a dopravy) a predsedovi parlamentu. Trvajú na odstránení diskriminácie voči Nitre, a to už tento rok – požadujú zmenu štátneho rozpočtu!
Čísla hovoria jasnou rečou. Celý Nitriansky samosprávny kraj dostane tento rok dotáciu na verejnú pravidelnú autobusovú dopravu 144,2 milióna korún. Na mestskú autobusovú dopravu v kraji to predstavuje 38,7 miliónov, z toho sa MAD Nitra ujde asi 28 miliónov. „Do Prešova pritom ide 101 miliónov, do Banskej Bystrice 83 a do Žiliny 90 miliónov. Keď porovnáme počet obyvateľov týchto miest, vychádza mi, že štát dotuje Prešovčana 1300 korunami, zatiaľ čo Nitrana 320 korunami. Nemyslím si, že je Prešovčan o tisíc korún hodnejší,“ reaguje viceprimátor Miloš Dovičovič. „Argument, že Prešov, Banská Bystrica a Žilina majú mestské dopravné podniky, neobstojí. Dotácia je totiž určená na mestskú autobusovú dopravu, a nie pre firmu. Za posledné štyri roky predstavuje rozdiel v prospech Prešova 320 miliónov korún! Všetci – od referentov až po ministrov uznali, že máme pravdu a Nitra by mala dostať viac. Vystriedalo sa však už niekoľko vládnych garnitúr rozličného politického zamerania a stále sa nič nezmenilo,“ kritizuje Dovičovič.
Ešte pred schválením tohtoročného štátneho rozpočtu sa vedenie Mesta obrátilo so žiadosťou o pomoc aj na poslancov parlamentu. „Hoci v Národnej rade sedia štyria poslanci, ktorí majú trvalý pobyt v Nitre, ani jeden nepredniesol pozmeňovací návrh na túto donebavolajúcu nespravodlivosť,“ uviedol primátor Ferdinand Vítek.
Podľa zákona musí straty, ktoré vzniknú prepravcovi v mestskej autobusovej doprave, vykrývať Mesto. Preto sa samospráva s nitrianskou SAD dohodla na znížení výkonov. Od februára sú zrušené najmenej efektívne spoje. Ak sa nič nezmení, redukovať sa budú možno aj ďalšie... Niektorí mestskí poslanci dokonca vyjadrili obavy z kolapsu mestskej autobusovej dopravy v Nitre. Paradoxom pritom je, že si nitriansky dopravca údajne počína hospodárnejšie, ako dopravné podniky v niektorých iných mestách. „Napríklad v roku 2002 predstavovali v Nitre náklady na jeden kilometer 38,4 Sk, v Žiline to bolo až 50,8 Sk. Zo štátneho rozpočtu vtedy Nitra dostala dotáciu na bežné výdaje 16,4 milióna, Žilina 57,2 milióna! Okrem toho išlo do Žiliny na obnovu vozového parku ďalších 29 miliónov korún,“ porovnáva Milan Belica, predseda Nitrianskeho samosprávneho kraja. Aj on už dlhodobo poukazuje na nespravodlivé rozdeľovanie financií. (Čítajte na strane 3). - mh -
Mesto Nitra sa cíti byť diskriminované. Na mestskú autobusovú dopravu (MAD) už celé roky dostáva zo štátneho rozpočtu o desiatky miliónov korún menej ako iné porovnateľné mestá. Hoci samospráva na tento problém dlhodobo poukazuje, stále sa nič nezmenilo. Preto sa mestskí poslanci na štvrtkovom zasadnutí rozhodli, že sa obrátia na Najvyšší kontrolný úrad aj na sekciu kontroly Úradu vlády. Napíšu tiež príslušným ministrom (financií a dopravy) a predsedovi parlamentu. Trvajú na odstránení diskriminácie voči Nitre, a to už tento rok – požadujú zmenu štátneho rozpočtu!
Čísla hovoria jasnou rečou. Celý Nitriansky samosprávny kraj dostane tento rok dotáciu na verejnú pravidelnú autobusovú dopravu 144,2 milióna korún. Na mestskú autobusovú dopravu v kraji to predstavuje 38,7 miliónov, z toho sa MAD Nitra ujde asi 28 miliónov. „Do Prešova pritom ide 101 miliónov, do Banskej Bystrice 83 a do Žiliny 90 miliónov. Keď porovnáme počet obyvateľov týchto miest, vychádza mi, že štát dotuje Prešovčana 1300 korunami, zatiaľ čo Nitrana 320 korunami. Nemyslím si, že je Prešovčan o tisíc korún hodnejší,“ reaguje viceprimátor Miloš Dovičovič. „Argument, že Prešov, Banská Bystrica a Žilina majú mestské dopravné podniky, neobstojí. Dotácia je totiž určená na mestskú autobusovú dopravu, a nie pre firmu. Za posledné štyri roky predstavuje rozdiel v prospech Prešova 320 miliónov korún! Všetci – od referentov až po ministrov uznali, že máme pravdu a Nitra by mala dostať viac. Vystriedalo sa však už niekoľko vládnych garnitúr rozličného politického zamerania a stále sa nič nezmenilo,“ kritizuje Dovičovič.
Ešte pred schválením tohtoročného štátneho rozpočtu sa vedenie Mesta obrátilo so žiadosťou o pomoc aj na poslancov parlamentu. „Hoci v Národnej rade sedia štyria poslanci, ktorí majú trvalý pobyt v Nitre, ani jeden nepredniesol pozmeňovací návrh na túto donebavolajúcu nespravodlivosť,“ uviedol primátor Ferdinand Vítek.
Podľa zákona musí straty, ktoré vzniknú prepravcovi v mestskej autobusovej doprave, vykrývať Mesto. Preto sa samospráva s nitrianskou SAD dohodla na znížení výkonov. Od februára sú zrušené najmenej efektívne spoje. Ak sa nič nezmení, redukovať sa budú možno aj ďalšie... Niektorí mestskí poslanci dokonca vyjadrili obavy z kolapsu mestskej autobusovej dopravy v Nitre. Paradoxom pritom je, že si nitriansky dopravca údajne počína hospodárnejšie, ako dopravné podniky v niektorých iných mestách. „Napríklad v roku 2002 predstavovali v Nitre náklady na jeden kilometer 38,4 Sk, v Žiline to bolo až 50,8 Sk. Zo štátneho rozpočtu vtedy Nitra dostala dotáciu na bežné výdaje 16,4 milióna, Žilina 57,2 milióna! Okrem toho išlo do Žiliny na obnovu vozového parku ďalších 29 miliónov korún,“ porovnáva Milan Belica, predseda Nitrianskeho samosprávneho kraja. Aj on už dlhodobo poukazuje na nespravodlivé rozdeľovanie financií. (Čítajte na strane 3). - mh-