Predseda Nitrianskeho samosprávneho kraja (NSK) Milan Belica má ťažké srdce na poslancov parlamentu: „Za náš kraj ich máme štrnásť. Chcem sa ich spýtať, čo urobili pre to, aby sme neboli diskriminovaní pri rozdeľovaní dotácií na verejnú pravidelnú autobusovú dopravu. Túto otázku položím aj štyrom ministrom vlády, ktorí sa hlásia k Nitrianskemu kraju.“
Celý kraj musí vystačiť so štátnou dotáciou 144,2 milióna korún, z toho 38,7 milióna je určených na mestskú autobusovú dopravu (MAD). Konkrétne krajské mesto Nitra dostane na MAD 28 miliónov, ktoré pôjdu na bežné výdavky. Mesto Banská Bystrica má k dispozícii 83,6 milióna korún (54,5 milióna na bežné a 29,1 milióna na kapitálové výdavky), Žilina 90,5 milióna (61,3 + 29,2 mil.) a mesto Prešov dokonca 101,6 milióna korún (66 + 35,6 mil.). Pritom počet obyvateľov aj dopravné výkony sú porovnateľné. Diametrálne sa líšia „len“ čísla v položke peniaze...
Situácia bola veľmi podobná aj roky predtým. Preto Belicu vlani zaujímalo, podľa akej metodiky sa pri rozdeľovaní financií postupuje. V júni dostal od ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií Prokopoviča odpoveď, že jeho ministerstvo už nemá kompetencie rozpočtovať finančné prostriedky pre pravidelnú autobusovú dopravu. Niečo iné ale o mesiac neskôr – v júli – odpovedal minister financií Mikloš. Belicovi napísal, že požadované informácie je príslušné poskytnúť práve ministerstvo dopravy.
A tak sa predseda NSK v auguste znovu obrátil na Prokopoviča. Ten sa opäť odvolal na zákon, podľa ktorého od 1.9.2002 jeho ministerstvo „nemá v kompetencii určovať rozsah finančných prostriedkov pre pravidelnú autobusovú dopravu“. Konštatoval, že od vzniku samosprávnych krajov vychádzali všetky návrhy priamo od nich. Návrh Nitrianskeho samosprávneho kraja sa ale zrejme do úvahy veľmi nebral. Veď z požadovaných 183 miliónov sa mu tento rok ušlo iba 144 miliónov... K iným samosprávnym krajom bol štátny rozpočet podstatne štedrejší.
- mh-