SAD Nitra zabezpeuje od februára dopravu namiesto zrušených železniných spojov na dvoch regionálnych tratiach. „Nejde však o ich presné kopírovanie. Autobusy jazdia redšie ako kedysi vlaky - väšinou len v dopravných špikách,“ hovorí dopravný námestník Ivan Laný.
Súasný autobusový cestovný poriadok vychádza z vlakového grafikonu. Po dvojmesaných skúsenostiach ponúka SAD možnos jeho úpravy, aby sa o najviac priblížil potrebám verejnosti.
„udia nám môžu svoje podnety tlmoi prostredníctvom obecných úradov. Všetky objektívne posúdime. Zmeny v cestovnom poriadku sú jednoduchšie ako predtým na železnici,“ konštatuje Laný.
Zrušené železniné spojenie na trati Zbehy – Radošina nahrádza v pracovných doch šes autobusových spojov. alšie dva jazdia poas školského vyuovania. Tra Zlaté Moravce – Vráble - Úany nad Žitavou zabezpeuje od pondelka do piatku dvanás autobusových spojov. Poas víkendov je ich poet poloviný. „Autobusy sú v sobotu a nedeu poloprázdne, ale z hadiska obslužnosti územia ich musíme ponecha,“ dodáva námestník.
Obe spomínané trasy obsluhuje nitrianska Slovenská autobusová doprava piatimi autobusmi. Tretie zrušené železniné spojenie medzi Kozárovcami a Lužiankami zostalo bez náhrady. „Žiadne podnety sme kvôli tomu zo strany verejnosti nedostali. Situáciu sme ešte vo februári konzultovali aj s obecnými úradmi.“
Náhradnú dopravu vykonáva SAD Nitra na základe objednávky samosprávneho kraja. Finanné kompenzácie zatia nedostala, ministerstvo prisúbilo, že sa o nich bude rokova v máji. Hoci udia platia cestovné poda sadzieb prímestskej dopravy, vyjde ich poda Laného drahšie jazda autobusom ako vlakom. „Dôvodom je aj vyšší poet prejazdených kilometrov v danom prepravnom úseku.“ Pre mnohých je to však v súasnosti jediné riešenie, ako sa dosta do práce i školy. Miriam Hojušová