Na nitrianskom mestskom úrade pracuje od marca oddelenie stavebného poriadku. Slúži aj pre 21 obcí, ktoré podpísali s Mestom zmluvu o vytvorení spoloného obecného úradu. Jeho vedúcou je Eva Paulisová, ktorá predtým šéfovala odboru životného prostredia na Okresnom úrade v Nitre.
Ako uviedla, od januára bolo v rámci mesta Nitra podaných 210 žiadostí, z nich 61 už bolo vybavených. V utorok priniesli alších 23 žiadostí zo štyroch obcí. Práve ich obyvatelia pocítia presun kompetencií v oblasti územného rozhodovania a stavebného poriadku najviac. Už totiž nemusia cestova do Nitry, staí, ak žiados podajú priamo na obecnom úrade. Poda zmluvy ju starosta musí bezodkladne, najneskôr však do dvoch pracovných dní dorui na oddelenie stavebného poriadku v Nitre. To má v súasnosti osem pracovníkov – vedúcu, dve administratívne sily, ktoré vedú spisovú agendu, a pä vybavujúcich referentov. Už v najbližších doch k nim pribudnú alší štyria.
„Rozhodnutia podpisuje za mesto primátor, za obec starosta,“ informovala Paulisová. Upozornila, že lehoty, v akých sú žiadosti vybavované, ovplyvuje niekoko faktorov. „Vo vekej miere je to úplnos predložených podkladov. Až 90 percentám podaní chýbajú predpísané náležitosti. Najmä pri rodinných domoch sa stáva, že projektová dokumentácia nerešpektuje platné vyhlášky.“ Technické vybavenie pracoviska je poda Evy Paulisovej na dobrej úrovni.
„Musíme urobi všetko pre to, aby bola lehota na vybavenie žiadostí o najkratšia,“ konštatoval viceprimátor Nitry František Baláž. Dodal, že je rozdiel medzi tým, ke agendu vykonáva štátny a samosprávny orgán, ktorého vedenie je volené a priamo sa zodpovedá obanom.
Ak bude prijatý nový stavebný zákon, prejdú na samosprávu aj kompetencie vo vyvlastovacom konaní. V takom prípade bude oddelenie stavebného poriadku realizova tiež konania, zaaté pred januárom 2003, ktoré v súasnosti dokonuje okresný úrad.
Miriam Hojušová